Een nieuwsbrief zonder call-to-action button is als een smartphone zonder bereik, een fiets zonder trappers en een voordeur zonder deurklink. Dat is juist waar het om gaat! Hoe logisch mensen het ook vinden dat een voordeur een deurklink heeft, zo vaak zie ik nog nieuwsbrieven zonder call-to-action. Een gemiste kans, want hiermee vergroot je het effect van je e-mailmarketingcampagne significant. Hoe je dat doet? Dat bespreek ik in dit artikel.

De nieuwsbrief als onderdeel van een proces

Bedrijven die met e-mailmarketing aan de slag gaan, willen daarmee een doel bereiken. Ze willen hun e-maillezers op de hoogte houden van interessante trends, ontwikkelingen of aanbiedingen. De nieuwsbrief is daarbij geen op zichzelf staand medium, maar onderdeel van een proces. Je wilt namelijk dat de e-maillezers tot actie overgaan. Dat ze niet alleen vluchtig een e-mail lezen, maar dat ze doorklikken naar de landingspagina en converteren. Houd hierbij dus rekening met de gehele customer journey. Daarbij is de call-to-action button een onmisbaar onderdeel.

Wat is een call-to-action button?

De call-to-action button is de knop in je e-mail die ervoor moet zorgen je lezers overgaan tot actie. Een goede call-to-action button is een afgebakende knop waarbij het direct duidelijk is dat je daarmee door kunt klikken. Dat wil niet zeggen dat je de knop alleen gebruikt voor commerciële doeleinden. Ook bij informatieve doeleinden is een goede call-to-action button belangrijk. Het gaat er namelijk om dat je duidelijk maakt wat je van de lezer verwacht en dat je de aandacht van mensen langer vasthoudt dan alleen de e-mail. Je wilt de lezer verleiden om meer te lezen over een onderwerp.

Call-to-action_button_AHCall-to-action_button_Gamma

Meetbare resultaten

Een call-to-action button maakt de resultaten van je e-mail meetbaar. En dat is juist wat e-mailmarketing positief onderscheidt van bijvoorbeeld social media. Je ziet hoe vaak e-mails worden geopend, hoe vaak wordt doorgeklikt en je kunt zelfs de directe conversie vanuit e-mail meten.

Resultaten bekijken in een heat map

Als je klikbare afbeeldingen en call-to-action buttons toevoegt in je nieuwsbrief, wil je ook graag weten waar mensen op klikken. Dat kun je goed zien met een zogenaamde heat map. Op een heat map zie je door middel van een overlay waarop de lezer heeft geklikt. Daarbij zie je in de praktijk dat call-to-action buttons meestal beter werken dan een klikbare afbeelding.

Call-to-action_button_template

Call-to-action_button_heat_map

Een nieuwsbrief zonder call-to-action

Als een nieuwsbrief geen call-to-action heeft, maak je niet duidelijk wat je van de e-maillezer verwacht. Lidl stuurde haar e-mailabonnees een Moederdag e-mail waarin zij een actie in samenwerking met Greetz promoot. Als klanten in de fysieke winkels van Lidl 15 euro aan boodschappen besteden, krijgen zij een voucher ter waarde van € 2,89 om een Greetz e-card mee te versturen. Een mooie actie. Wat in deze nieuwsbrief echter mist, is de call-to-action. Wat moeten mensen met de boodschap in deze e-mail? Lidl wil de klanten in dit geval naar de fysieke winkel sturen. Daarbij is het logisch dat er geen ‘bestel nu’ call-to-action button staat. Toch is het goed om ook in zo’n geval een call-to-action button toe te voegen. In dit geval niet gericht op online conversie, maar op het delen van de actie via social media of doorsturen naar vrienden. Hiermee kun je het bereik van de actie eenvoudig vergroten. Ook zorgt het toevoegen van een ‘share’ functie ervoor dat mensen de e-mail beter onthouden.

Call-to-action_button_Lidl

Kies jouw call-to-action button

De insteek van je e-mail bepaalt welke call-to-action button je gebruikt: of deze wervend of informatief is. De meest voorkomende call-to-action button is het verwijzen naar een aansluitende landingspagina: bestel nu, lees meer, bekijk templates. Is je nieuwsbrief informatief? Dan kies je voor call-to-action buttons zoals meer informatie en lees verder. Daarnaast kun je ook vragen of mensen een enquête willen invullen of de e-mail doorsturen met tell-a-friend.

A/B testen met de call-to-action button

Als je wilt weten welke call-to-action knoppen het beste werken bij je nieuwsbrief, kun je een A/B test doen met conversieknoppen. Een A/B test geeft je snel inzicht in de beste benadering van jouw klanten. Michael Aagaard van contentverve.com testte welke call-to-action buttons de meeste conversie opleverden. Uit zijn experimenten bleek dat een dubbele call-to-action tot een stijging van 31% leidde in het aantal betalingen, vergeleken met een enkele call-to-action.

Call-to-action_button_abtest

De call-to-action buttons in jouw nieuwsbrief

Gebruik jij al duidelijke call-to-action buttons in je nieuwsbrief? Experimenteer eens met A/B tests en verschillende soorten call-to-action buttons om te kijken wat het beste werkt.

0 Shares:
Dit artikel is 9.822 keer gelezen