Vrijdagavond struinde ik Marktplaats af, een ritueel dat sinds een aantal maanden tot mijn standaard avondritueel behoort. Ik stuitte op een fantastische Marktplaatsadvertentie. De tekst was zo geschreven dat ondanks dat uit de tekst al bleek dat je werkelijk niets met dit product kon, je toch de drang kreeg om er een bod op uit te brengen. Dit was duidelijk geschreven door een taalvirtuoos! Ik deelde de link naar deze advertentie via Twitter en al gauw bleek dat ik niet de enige was die deze advertentie briljant vond!

Wat me vanaf het begin van het gebruik van Marktplaats opviel, is dat weinig gebruikers de advertenties qua tekst en beeld zo hebben ingericht dat ze er daadwerkelijk de vruchten van plukken en de kans op het verkopen van de aangeboden producten vergroten. Advertenties bevatten vaak weinig tekst, veel spelfouten, of zinnen waarvan het onduidelijk is of het überhaupt Nederlands is. Ook aan de afbeeldingen die bij een advertentie geplaatst worden valt vaak nog veel te verbeteren. Vage of slecht belichte foto’s, geen volledige afbeelding van het totale product of zoveel producten op dezelfde foto dat je je afvraagt om welk product het nu precies gaat.

Vrijdagavond dwaalde ik vlak voor het slapen gaan nog even op Marktplaats en stuitte op een opvallende advertentie.  Alles aan deze advertentie klopte: een briljante tekst met flinke dosis humor met vier begeleidende foto’s die het verhaal van dit super onpraktische product complementeerde: storytelling via Marktplaats. Ondanks dat ik totaal geen interesse had in dit product, kreeg ik bijna de neiging om een bod uit te brengen.

Onder de indruk van deze advertentie op Marktplaats postte ik de link op Twitter en Facebook. Op het moment van posten had deze advertentie slechts 15 views. Het aantal views zou daarna in rap tempo stijgen. Op 3 mei vroeg in de ochtend opende ik mijn iPhone en zag dat de post op Twitter inmiddels al tientallen keren gedeeld was en de advertentie inmiddels al bijna 1.700 views had. Wow! Niet snel daarna werd ook 2.500 views gehaald en ging het aantal views ook met gemak over de 3.000 heen. Door de vele RT’s werd ik met mijn twitteraccount @judithjus een uur later zelfs trending in Nederland.

Eén van de eerste reacties op mijn post was die van Onno la Roi via Facebook. Hij gaf aan dat hij voorspelt dat het plaatsen en spotten van useless Marktplaats advertenties een trend gaat worden.

Hoe klein de wereld op social is, bleek toen ik een enthousiaste tweet van de auteur van de marktplaatsadvertentie ontving: Ron van Oosten. Dat de marktplaatsadvertentie mij hypnotiseerde en ik door het lezen van de tekst bijna in staat was om een bod uit te brengen, verbaast mij achteraf niets. @RonVanOosten zeg over zichzelf: schrijft, creëert en hypnotiseert. Hij plaatste de Marktplaats advertentie om bij anderen een glimlach op het gezicht te toveren. Gezien de vele positieve reacties die er op zijn tekst kwamen, is deze missie meer dan geslaagd!

Word jij de nieuwe eigenaar?

Inmiddels zijn we wat dagen verder en heeft de Marktplaats advertentie ruim 6.000 views. Het enige wat nog ontbreekt is een bod op dit werkelijk zeer onpraktische tijdschriftenrek. Mocht je nog een hoekje in huis hebben waar dit nutteloze designobject tot zijn recht komt, voor een luttele 500 euro is deze van jou!

Ook betoverende teksten over jouw producten of bedrijf? Ron van Oosten schrijft ze met liefde voor je. Check zijn website.

0 Shares:
Dit artikel is 10.410 keer gelezen