Een zoekmachine die jouw privacy respecteert? Hij bestaat. DuckDuckGo gebruikt informatie van veelbezochte sites als Wikipedia én belooft meer privacy omdat hij geen informatie van je opslaat!

Ja maar…

Hey Kim! Ik heb even je hulp nodig. Ik hoorde van een nieuwe zoekmachine DuckDuckGo die je een betere bescherming van je privacy belooft dan andere zoekmachines. Gaaf natuurlijk, als je niet tijdenlang achtervolgd wordt met banners van je laatste zoekopdracht bij Wehkamp. Maar nu lees ik dat DuckDuck ‘informatie gebruikt van veelgebruikte sites’. Welke sites? Google.com? Word je dan vervolgens niet door díe sites achtervolgd? Wat weet jij?

Principes

Ik ken DuckDuckGo inderdaad. Niet veel gebruik van gemaakt (nog). Maar ik denk zeker dat ze met al dat privacy-gedoe een stuk populairder gaan worden dan toen ze begonnen. Wat overigens al 6 jaar geleden is, in 2008.

Maar je vraag. Ik weet het eigenlijk ook niet zo goed. Wat ik er van begrijp is dat ze in ieder geval niets opslaan. Personaliseren doen ze niet aan. Iedereen krijgt voor dezelfde zoekopdracht dezelfde resultaten te zien. Maar dat is wat ze nu zeggen. Wie weet wat ze doen als er iemand met een grote zak geld langskomt. Dan gaan de principes waarschijnlijk ook zo overboord. Zoals het nu werkt, zie ik het verdienmodel namelijk niet helemaal. Jij?

Best tevreden

Dat ze al 6 jaar bestaan zeg! Had ik geen idee van. En dat verdienmodel zie ik inderdaad ook niet. Misschien hebben ze nu alleen even de wind en publiciteit mee vanwege onze privacyzorgen die steeds groter lijken te worden. Maar er zijn ook genoeg tegengeluiden van mensen die personaliseren juist prettig vinden. Ieder z’n meug! In ieder geval denken we met z’n allen wel beter na over onze gegevens op internet en dat is goed. Ik gebruik DuckDuckGo nu een paar dagen en ik moet zeggen dat ik er best tevreden over ben. Komt misschien ook omdat zoeken op mijn eigen bedrijfsnaam iedere keer mijn eigen bedrijf als eerste in de zoekresultaten teruggeeft. Of zouden ze toch…..?

Dubbele moraal

Tja, het lijkt een beetje mens eigen. We willen anoniem surfen, maar ook weer niet interessante voordeeltjes missen. Alles gratis en dan verbaasd, of zelfs verbolgen, zijn dat ‘men’ met je gegevens aan de haal gaat. Naast privacy zal vertrouwen het toverwoord zijn, denk ik.

En DuckDuck Go is natuurlijk in principe hetzelfde als Big Brother Google, maar dan zonder het tracking verhaal en de cookies én ze bewaren niets. Een zoekmachine zonder geheugen dus eigenlijk. Ze willen je helemaal niet leren kennen, dus je kan rustig je gang gaan. En dat jij je eigen bedrijf kunt vinden, is natuurlijk gewoon omdat je online bestaat. Dus dat is niet zo gek. Als je met Google zoekt, krijg je hetzelfde resultaat.

Je wordt gevolgd

Nou ja, met Google kom ik niet iedere keer bovenaan in de zoekresultaten. Natuurlijk wel met mijn eigen bedrijfsnaam, maar niet met bijvoorbeeld paginacontent. Bij de DuckDucks is dat tot nu toe wel zo.

Vertrouwen is inderdaad het toverwoord. En wat dat betreft kun je er altijd op vertrouwen dat je aanwezigheid op internet interessant is voor anderen. Zo las ik bijvoorbeeld in de Correspondent wat er allemaal met een mail gebeurt vanaf het moment dat je die begint te typen. En daar kun je helemaal niets tegen doen. Als je dat ziet, maak je je over je surfgedrag al veel minder zorgen!

Keuzes maken

Dat was inderdaad wel even met je neus op de feiten, het artikel van de Correspondent. Als je nou wist wie wat met welke gegevens doet en waarom ze die hebben. En vooral ook hoe ze aan die gegevens gekomen zijn. Dan zou je misschien zelf de, voor jou juiste, keuze kunnen maken. Althans, dat denk ik.

Ik vind het echt lastig. Terug kunnen we niet meer. En ik denk ook niet dat we dat willen. De vraag is dus eigenlijk hoe we overal mee omgaan. Als iemand daar nu eens een goede oplossing voor heeft. DuckDuckGo lijkt een goed begin. Maar dé oplossing? Wie het weet, mag het zeggen. Roept u maar, wie?

 

0 Shares:
2 comments
  1. Hi Kim & Ton, zelf de keuzes maken daar draait het natuurlijk om! Consumenten kunnen dat nu niet. Deze worden gecyberstalked op basis van Big Data, maar krijgen zij dan ook echt wat ze willen op het moment dat ze het willen? tel daarbij op het groeiende besef van consumenten dat hun gegevens geld waard is, waar zij niets tot weinig van zien. Dat wringt en irriteert als een giftige schoen van Zalando (#1 cyberstalker!)

    De oplossing ligt in het democratiseren van big data: Waarom VRAAGT bv ING niet aan haar klanten: Joh we zien dat je bij bedrijven abc deze xyz producten koopt, wil jij op dat gebied ook aanbiedingen krijgen van andere partijen (keuze)? Zo ja, dan verkopen wij je gegevens en JIJ krijgt daar de helft van( democratiseren) gevolg:
    1.Een door de consument gelegitimeerd verdienmodel;
    2.Betere data = een hogere prijs die je aan adverteerders kunt vragen, die zij graag betalen want potentiële klant heeft ZELF aangegeven open te staan waardoor conversie verhoogd kan worden;
    3. Relevantie voor consument = waardering voor ING en de bedrijven die de aanbiedingen doen;

    Als bedrijven big data niet democratiseren dan voorspel ik een sterke opkomst van data lockers (spreekt voor zich) en data blockers: apps/plug-ons waarmee cookies e.d. worden geblokt, vervolgens identificeert van wie ze afkomstig zijn, waarna de gebruiker aan kan geven of hij zijn gegevens aan die adverteerder wil verkopen. De helft van de opbrengst is dan voor de producent van de data blocker.

    Wat denken jullie hiervan?

    Grt
    Raymond

Comments are closed.

Dit artikel is 7.789 keer gelezen