Online winkelen is lekker makkelijk. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat het product niet aan je verwachtingen voldoet. Dan wil je als consument wel weten hoe je je geld terug kan krijgen. En of je ergens aan vastzit. Vanaf juni gelden er hiervoor nieuwe regels, die zijn opgenomen in de consumentenwet.

Er gaan vijf dingen veranderen. Ten eerste moet iedere webwinkelzijn bestelknop aanpassen. Een product bestellen betekent ook dat je een betaalverplichting hebt. En die knop heet, hoe kan het ook anders “bestellen met betaalplicht”. Staat ‘ie er niet? Dan hoef je je niet aan de overeenkomst te houden.

Ook komt er een einde aan vooraf aangevinkte vakjes in het bestellingsproces. Bij het boeken van een reis moet je voortaan zelf aangeven of je een annuleringsverzekering wil.

Wel of geen herroepingsrecht

Je mag door de aanpassing van het herroepingsrecht binnen 14 dagen je product retourneren. Nu is dat nog binnen 7 dagen. De winkelier dient een formulier aan te bieden waarmee je tot retournering kan overgaan. Het bedrag moet binnen 14 dagen zijn terugbetaald aan de klant.

shoppen

Digitale inhoud valt niet onder bovenstaande regel. De koper moet alleen wel aangeven dat hij afziet van het herroepingsrecht.

Online veilingen vallen onder bovengenoemd recht, terwijl je hier bij de gewone variant geen beroep op kunt doen. Voor veilingsites betekent dit wel dat zij zich niet zo makkelijk meer achter het woord “veiling” kunnen verschuilen, want de klant kan het product gewoon retourneren.

 

Tegenstrijdige regelgeving

De wet liet nog even op zich wachten. Er was namelijk nog geen antwoord op de vraag of het herroepingsrecht ook voor streamingsdiensten geldt. Volgens de Europese richtlijn is digitale content die niet op een drager wordt geleverd, zoals een streamingsdienst, geen verkoop- of dienstovereenkomst. De bepalingen van herroepingsrecht zijn wel van kracht. Lekker logisch.  In Nederland werden streamingsdiensten of downloaden wel tot consumentenkoop gerekend. Minister Opstelten heeft Kamervragen beantwoord, om meer duidelijkheid hierover te verschaffen. Het komt erop neer dat je toch wel een beetje pech hebt als je spijt hebt van je aangeschafte download. Ze hebben het je nog gevraagd.

Weet jij wat jouw rechten zijn bij online aankopen?

0 Shares:
Dit artikel is 8.367 keer gelezen