Firefox

Zou ik mijn brood ergens anders kopen als mijn bakker een homohater zou zijn? Of zou het me niet kunnen schelen, omdat zijn mening niks afdoet aan de smaak van zijn roombotercroissants? 

Dit vroeg ik me af toen ik las dat de Amerikaanse datingsite OkCupid haar gebruikers ontmoedigt om in te loggen met Firefox, de browser van Mozilla. De nieuwe CEO van Mozilla, Brendan Eich, sponsorde namelijk een aantal jaar geleden acties om het homohuwelijk in Californië te verbieden. Dat vindt OkCupid een schande. “We hebben ons de afgelopen tien jaar toegewijd tot het samenbrengen van mensen – alle mensen. Als mensen als Mr. Eich hun zin kregen, dan zou ongeveer 8 procent van de relaties die wij hebben gecreëerd illegaal zijn.” Daarom verschijnt tijdens het inloggen met Firefox een automatische melding op de site van OkCupid, waarin het haar leden doorverwijst naar browsers als Chrome, Internet Explorer en Opera. Op zich een goed statement: boycot alle bekrompen geesten. Maar waar ligt de grens?

In ieder bedrijf lopen wel kortzichtige of racistische types rond

Als we daar rekening mee moeten houden, kunnen we geen enkel product meer kopen. In de discussie rondom Brendan Eich zijn de meningen dan ook verdeeld. Hij is de beste CEO voor Mozilla en wat hij privé doet heeft niets te maken met het feit dat Firefox een goede browser is en Mozilla een succesvol bedrijf. Bovendien zijn er wel meer grote namen die er kortzichtige ideeën op na houden. Steve Jobs zei ooit: “Folks who want porn can buy an Android phone.” Hij beschouwde het als zijn morele plicht om pornografische apps en eBooks te weren. Daardoor was een boek van Heleen van Royen een tijdlang niet verkrijgbaar in de iTunes Store. Het zorgde echter niet voor een afname van het aantal Apple-gebruikers. En maar weinig mensen verwijderden hun Facebook-account nadat Zuckerberg foto’s van borstvoedende vrouwen liet verwijderen, omdat ze obsceen zouden zijn. Nu vallen borstvoeding en porno in een andere categorie dan homohaat, maar de vraag blijft: staan producten niet los van hun makers?

Als de directeur van Volkswagen op de PVV stemt, verkoop jij dan je Golf?

En als jouw baas thuis zijn vrouw slaat, neem jij dan direct ontslag? Moeten we bij onze keuze voor producten en diensten bedacht zijn op de persoonlijke overtuigingen van de mensen die ze aanbieden? In het geval van Mozilla lijkt er meer achter te zitten. Mozilla verkondigt al jaren vol trots dat het sociale inclusiviteit nastreeft. Het bevorderen van diversiteit onder medewerkers, ongeacht hun afkomst, geloofsovertuiging of seksuele voorkeur, is één van de krachtige drijfveren van het bedrijf. Waarom het een nieuwe CEO aanstelt die er geld voor over heeft om het homohuwelijk te laten verbieden, is voor veel medewerkers dan ook een raadsel. De helft van het Mozillabestuur stapte daarom al op en ook app-ontwikkelaars besloten hun producten uit de Firefox Marketplace te halen.

Terecht?

Misschien. We moeten érgens beginnen als we het niet langer meer willen tolereren dat het lot van bepaalde mensen of groeperingen door invloedrijke types als Eich wordt bepaald. Maar het blijft symptoombestrijding. Bovendien: zijn alle medewerkers van Mozilla nu ook per definitie bad guys? Zij kunnen er ook niks aan doen dat ze zo’n baas hebben gekregen. Er is maar één partij die er in dit verhaal iets mee is opgeschoten en dat is de datingsite OkCupid. Zij zullen zich vanaf nu waarschijnlijk versterkt gaan richten op het koppelen van homoseksuele singles.

 

Update 4 april: Gisteravond maakte Mozilla op haar website bekend dat Brendan Eich alsnog aftreedt als CEO: “We didn’t act like you’d expect Mozilla to act. We didn’t move fast enough to engage with people once the controversy started. We’re sorry. We must do better.”


4.336 keer gelezen Geschreven door