Het werk van een contentmarketeer heeft veel weg van het maken van een magazine. Wat kunnen we daarvan leren?

Contentmarketing lijkt een hip en nieuw begrip, maar bestaat al heel lang. Kijk bijvoorbeeld naar magazines. Zij weten als geen ander dat alleen goede, boeiende, pakkende content werkt om de aandacht van lezers te trekken en hen aan zich te binden. Daarom een handig lijstje van dingen die we van magazines kunnen leren om betere content te creëren.

“Contentmarketing is here to stay. Why? The demand for content never changes. It is never limited. The only things that are limited are attention and distribution.” – Copyblogger

Weet voor wie je schrijft

Magazines zijn gericht op een specifieke doelgroep. Om dit goed in kaart te brengen werken ze met persona’s. Dit worden ook wel ijkpersonen genoemd. Zo’n ijkpersoon vertegenwoordigt een grotere groep mensen en helpt je om een levendig beeld te vormen van je doelgroep. Ook als contentmarketeer is het belangrijk om goed te weten wie je doelgroep is, welke tone of voice je moet gebruiken en op wat voor content je doelgroep zit te wachten. Ga daar dus mee aan de slag!

Gebruik pakkende titels en ‘snackable’ content

Of het nou om een magazine, krant, blog of titel voor een video of nieuwsbrief gaat, zorg dat het een pakkende titel heeft. Upworthy adviseert zelfs om 25 titels te verzinnen voor je er een uitkiest!

tumblr_mzfy4p92kb1rjhnnro1_1280

Ook de tekst zelf moet lekker leesbaar zijn. Niemand zit te wachten op gortdroge, lange teksten over saaie onderwerpen. Zeker voor social media helpt het als de content snackable & sharable is.

Maak een contentkalender

Bij magazines weet je precies hoe vaak en wanneer ze uitkomen. Ook bij contentmarketing is het belangrijk dat je regelmatig zichtbaar bent en niet opeens een tijd stilvalt. Daarnaast kun je ook in contentmarketing terugkerende topics of rubrieken gebruiken. Zo maak je het niet alleen voor jezelf eenvoudiger om content te creëren, ook de bezoeker kan naar een bepaald stuk content uit kijken als het hem/haar aanspreekt.

Maak dus een content kalender waarin je bepaalt welke rubrieken je wilt gebruiken en wanneer je deze wilt publiceren. Voor de hand liggende topics zijn een kijkje achter de schermen, wist je dat, een uitgelichte klant/medewerker/project, maar het kan ook een stuk creatiever. Kijk eens met andere ogen naar een magazine, bekijk de rubrieken en laat je inspireren!

content-marketing-editorial-calendar-template-2014-social-media-tool

Echte verhalen, echte mensen

In magazines staan interviews en verhalen van echte mensen. Van die verhalen waarvan de titel al snel je aandacht trekt en waar je eens lekker voor gaat zitten. Persoonlijke verhalen doen het dus goed. Het is niet voor niets dat hier zo op gehamerd wordt bij storytelling. Gebruik dit ook in je contentmarketing. Interview eens iemand uit de organisatie of laat een klant met een bijzonder verhaal aan het woord. Zorg uiteraard  voor een insteek die een bijdrage levert aan het versterken van je merk.

Het oog wil ook wat

Om op te vallen tussen de overvloed van content is, net als in het tijdschriftenschap,  ook het visuele aspect van je artikelen erg belangrijk. Gebruik dus kwalitatieve en mooie foto’s en eventueel een opvallende opmaak. Extra pluspunt is dat visuele content veel beter begrepen en onthouden wordt, zoals deze infographic laat zien.

Dus mocht je vastlopen tijdens het bedenken en maken van goede content voor je organisatie, ga eens naar het tijdschriftenrek in de boekenwinkel of supermarkt voor inspiratie!

0 Shares:
Dit artikel is 8.310 keer gelezen