Een student stelt nog nauwelijks iets voor. Net van de middelbare school en voor het eerst op kamers, verliest hij zich vooral in feesten en uitslapen en neemt zijn studie niet al te serieus. Tenminste, dat is het heersende vooroordeel. Dat Bachelorstudenten al in staat zijn tot het ontwikkelen van apps en serious games voor bedrijven, bewijzen Informaticastudenten van de Universiteit Utrecht.

Het studievak heet Software- en Gameproject. Tijdens deze cursus gaan studenten om de tafel met bestaande bedrijven en studeren af met een prototype van een app, een serious game, of een innovatief IT-systeem. Aan het eind ligt er een concreet product dat door de opdrachtgever mag worden gebruikt en doorontwikkeld. Dat is nog eens iets anders dan een puur theoretische scriptie.

Een prototype gemaakt door studenten. Is dat wat?

Jazeker. De afgelopen semesters ontwikkelden Bachelorstudenten prototypes voor de meest uiteenlopende bedrijven. Voor Designercafe maakten ze een ontwerp-app, waarmee je als klant je eigen kleding kunt ontwerpen en deze direct live kunt zien. Voor InContext, een consultancy-bureau, ontwierpen ze een game om managers te trainen. Het geotechniek-bedrijf Fugro maakt inmiddels gebruik van een nieuw electronisch mutatiebeheersysteem. En voor het Nationaal Farmaceutisch Museum creëerden de studenten een educatieve app.

En dat is nog maar een kleine greep uit de ontwikkelde producten.

Dit semester kwamen er opnieuw mooie resultaten tot stand. Lastig om je er een voorstelling van te maken? Hieronder zoom ik in op drie projecten.

House3Gesprekstechnieken oefenen met Communicate!

Werk je in de gezondheidszorg, als psycholoog, apotheker of arts, dan weet je hoe belangrijk goede sociale vaardigheden zijn. Een behandelaar die goede gesprekken voert met zijn patiënten, stelt betere diagnoses. Ook is de kans groter dat patiënten hun medicijnen blijven nemen. In de (onderwijs)praktijk kost het trainen van gesprekstechnieken en het organiseren en evalueren van rollenspellen veel tijd. De studenten van Sprout ontwikkelden daarom de serious game Communicate! waarmee behandelaars gesprekstechnieken kunnen oefenen met een virtuele patiënt. De game maakt het mogelijk om verschillende scenario’s in te voeren en de patiënt emoties te laten tonen. Aan het eind van de game krijgt de behandelaar een score en worden zijn antwoorden en reacties geëvalueerd.

Al in een vroeg stadium van dit project toonde Volksgezondheid Utrecht (voorheen GG&GD) interesse in een vergelijkbare game voor hun artsen. Begin april zal de samenwerking tussen Volksgezondheid en de Universiteit Utrecht concrete vormen aannemen.

Feedbackgesprekken automatiseren met MD4Cast

Heb je een managementfunctie binnen een groot bedrijf, dan ben je waarschijnlijk wel bekend met de zogenaamde 360 graden-evaluatie; een belangrijk instrument om de kwaliteiten van leidinggevenden, managers en bestuurders te toetsen. Bij een 360 graden-evaluatie geven collega’s en andere medewerkers in de directe werkkring van een leidinggevende feedback over zijn/haar functioneren. De verwerking van die feedback en het voeren van de aansluitende gesprekken kost veel tijd. Om dit proces te versnellen en de voorbereiding effectief en vertrouwelijk te laten verlopen, ontwikkelden de studenten van Lamp On de tool MD4Cast. Binnen de tool is het uitnodigen van respondenten, het verwerken van ingevulde vragenlijsten en het genereren van rapportages volledig geautomatiseerd. De tool bespaart tijd en menskracht en is door de HR-afdeling van de Universiteit Utrecht zelf al in gebruik genomen.

Code26Leren lezen met Code26

Voor Exova (Excellent Onderwijs voor Allen) ontwikkelden studenten van de groep Vorm een game om kinderen tussen de 4 en 6 jaar spelenderwijs te leren lezen. In Code26 lopen de kinderen met een eigen avatar rond in een kleurrijke fantasiewereld, waarin ze letters en spelletjes tegenkomen. Ze leren op deze manier op hun eigen niveau en in hun eigen tempo letters herkennen en uitspreken. De docent functioneert als coach; hij kan vanaf zijn eigen computer via een speciale interface de voortgang van zijn leerlingen bekijken en hun vragen beantwoorden.

Exova-directeur Jan Hendrickx was tijdens de presentatie van Code26 erg enthousiast, omdat de game zijn visie op kindgericht onderwijs met behulp van digitale- en adaptieve methodieken volledig ondersteunt.

Misschien ook iets voor jouw organisatie

De Universiteit Utrecht staat open voor samenwerking met de meest uiteenlopende bedrijven en organisaties. Dus heb je een concrete vraag of opdracht en wil je weten wat de mogelijkheden voor een prototype zijn? Neem dan voor meer informatie contact op met programmacoördinator Marjan van den Akker.

0 Shares:
Dit artikel is 10.180 keer gelezen