Dat oktober borstkankermaand is weten de meesten van ons wel. In Engeland echter ging de hashtag #nomakeupselfie afgelopen week al viraal en haalde in twee dagen meer dan 2 miljoen Britse ponden aan donaties op voor Cancer Research UK.

Zonder makeup op de foto voor het goede doel

Vrouwen fotografeerden zichzelf zonder make up. De foto met hashtag werd daarna op social media platformen gepost en tegelijkertijd werd een donatie overgemaakt aan het onderzoekscentrum. De organisatie weet niet hoe de actie is ontstaan en heeft ‘m ook niet zelf geïnitieerd. Maar dat het effectief was blijkt niet alleen uit de vele donaties, maar ook het aantal likes op de facebookpagina van het instituut en het aantal Twittervolgers liep in een zelfde tempo rap op.

Actie krijgt internationale opvolging

Inmiddels is de hashtag ook overgewaaid naar andere landen. In Australië gingen de eerste foto’s al online. En  ook Nederland doet er sinds dit weekend aan mee. Onder andere Quinty Trustful (ambassadeur voor Pink Ribbon) tweette haar make-uploze foto.

Quinty Trustful

Donaties zijn het uitgangspunt

Pink Ribbon Nederland roept alle vrouwen op hun #nomakeupselfies te tweeten, maar vooral ook het bedankje van de sms donatie, ten teken dat er niet alleen foto’s getweet worden maar er ook vooral gedoneerd wordt. Want aandacht is mooi, geld voor onderzoek nog beter.

Wat vind jij van een dergelijke actie? En heb je je eigen makeuploze foto al de online wereld in gestuurd?

0 Shares:
1 comment
  1. Dank voor je blog Susan! Het uitgangspunt is inderdaad de donatie :) Heb jij al een #nomakeupselfie gestuurd?

Comments are closed.

Dit artikel is 6.985 keer gelezen