Al jaren schrijven we over de kracht van social media. De één gelooft er heilig in. De ander vindt het allemaal maar overdreven. Is social media alleen voor extraverte hipsters of kunnen we er echt wat mee? Dat is een lastige vraag om te beantwoorden. Ik denk ook niet dat er een eenduidig antwoord is. Ik kijk daarom graag even terug op mijn afgelopen jaar en de rol die social media daarin gespeeld hebben.

De rode draad van 2013

Iedereen die me een beetje gevolgd heeft in 2013 weet dat het een roerig jaar voor me is geweest. Mijn vader overleed plotseling, ik ben een eigen bedrijf begonnen, ik ben getrouwd, maakte een prachtige reis naar de USA, was hoofd communicatie van TEDxAmsterdamWomen en zat in de organisatie van de Twxmas2013 borrel. Hoge pieken maar ook diepe dalen. Teveel om allemaal te benoemen maar één ding is voor mij zeker: social media was als een rode draad overal bij aanwezig.

Persoonlijk

Voor mij is social media niet alleen iets wat ik zakelijk in zet. Ik gebruik het ook als uitlaatklep. Een middel waarmee ik mooie momenten uit mijn leven kan delen met anderen maar ook de verdrietige momenten. Ik geloof er niet in dat je op sociale media alleen maar positief moet zijn. Je mag ook best eens zeuren of mensen laten delen in je verdriet. Dat maakt je mens en dat maakt je echt. Zelf heb ik het als heel waardevol ervaren dat zoveel mensen met mij hebben meegeleefd tijdens de meest verdrietige periode van mijn leven. Ik heb zoveel lieve reacties en berichtjes gehad. Ook van mensen die ik niet wekelijks spreek op bijvoorbeeld Twitter.

Het deed me goed van zoveel mensen te horen maar ik vond het ook mooi dat mijn twitter-volgers ineens een gezicht kregen. Er is vaak maar een klein percentage volgers waarmee je op regelmatige basis contact hebt. Van de rest verwacht je dat ze je stilletjes volgen maar echte interactie heb je niet met ze. Op momenten als het overlijden van mijn vader maar ook toen ik trouwde kwamen deze volgers tot leven. Ik kreeg lieve berichtjes en met sommige volgers kwam de interactie vanaf dat moment pas echt op gang.  Persoonlijke berichten geven je een menselijk gezicht. Mensen voelen zich ineens met je verbonden en voor sommige mensen ben je dan makkelijker benaderbaar.

Verbinden

Mijn achtergrond ligt in de sales. In eerdere blogs heb ik het belang van netwerken voor mij beschreven. Ik ben een echte netwerker en heb altijd al wel een groot netwerk gehad vanuit mijn zakelijk bestaan. Alleen door de komst van sociale media is dit netwerk in korte tijd enorm gegroeid. Door bijvoorbeeld Twitter heb ik veel nieuwe mensen leren kennen. Mensen met hun eigen verhaal, hun eigen expertise en met hun eigen passie. Ik spreek veel met mensen af om koffie te drinken, te lunchen of als ik ze op een meetup tegenkom. Ik vind het leuk om nieuwe mensen te leren kennen maar ik gebruik social media ook om mensen met elkaar te verbinden. Als ik met iemand spreek over een issue waar diegene mee zit dan denk ik meteen aan mensen die ik ken die hem daarbij zouden kunnen helpen. Ik houd ervan om mensen met elkaar te verbinden en in contact te brengen. Social media spelen hierin een centrale rol omdat je door social media sneller mensen leert kennen en omdat het bij uitstek kanalen zijn om oproepjes te doen en mensen met elkaar te verbinden.

Netwerk

Ik heb zelf ook veel waardevolle mensen via alleen al Twitter leren kennen. Mijn netwerk is enorm uitgebreid met passievolle mensen die liefde hebben voor hun vak en waar ik mijn hand voor in het vuur steek. Mijn bedrijf heb ik opgezet met een compagnon, Judith Sturk,  die ik via Twitter heb leren kennen. Onze eerste drie opdrachten hebben we door het gebruik van Twitter binnengehaald. Maar ik heb ook samen met Judith de rol van hoofd communicatie van TEDxAmsterdamWomen vervuld. De lege plekken in ons team hebben we allemaal kunnen vullen met mensen die we via Twitter in de maanden of jaren daarvoor aan ons netwerk hadden toegevoegd. Met de organisatie van Twxmas2013 hebben we niet alleen de 150 aanwezigen via Twitter kunnen verzamelen. Ook de partijen die met ons samenwerkten, die onderdelen sponsorden en de influentials die hun voorspelling deden zijn allemaal via Twitter benaderd. Zij zien de kracht van sociale media en zij weten dat exposure via deze kanalen veel waardevoller is dan een algemene bannercampagne. Hopelijk volgen er in 2014 nog meer bedrijven die deze kracht van influential media gaan inzien.

Vriendschap

Ik investeer veel tijd in social media en het gebruik ervan. Ik zend informatie op verschillende onderwerpen. Ik onderhoud contacten met mensen. Ik neem mensen deels mee in mijn persoonlijke wereld en ik probeer mensen met elkaar te verbinden. Zoals ook in de inleiding gezegd is social media de rode draad geweest door alles wat ik heb meegemaakt in 2013. Ik houd ervan om social media uit persoonlijke contact in te zetten als basis voor interactie en engagement om mensen met elkaar te verbinden en samen een sterk netwerk op te bouwen. Maar wat voor mij misschien wel het meest belangrijk is geweest afgelopen jaar is dat ik met een aantal mensen hechte vriendschappen heb opgebouwd. Mensen die ik zowel online als offline regelmatig spreek en die er voor mij waren in het afgelopen jaar. Die samen met mij gehuild, gelachen, hard gewerkt en feest gevierd hebben. Daar zit voor mij de echte kracht van social media.

0 Shares:
3 comments
  1. Wat een mooi en vooral herkenbaar verhaal! Alhoewel ik pas ruim een half jaar echt actief ben op Twitter, zou dit mijn verhaal kunnen zijn. Oké, ik ben niet getrouwd vorig jaar en mijn vader leeft nog, maar dagelijks geniet ik van de 'mooie' mensen die ik online heb leren kennen. Ze inspireren me, zetten me aan het denken, laten me inzien hoe goed ik het heb en bieden me kansen. Belangeloos, onbaatzuchtig. Wow! Wat een heerlijk medium! Ga dus alsjeblieft vooral door met delen: ik geniet er van! Dankjewel!

  2. Mooi Nina!
    De kracht van social ligt in het verbinden; geven en ooit ontvangen -> de uitgestelde emotionele bankrekening die altijd aangevuld wordt wanneer je goed doet.

Comments are closed.

Dit artikel is 13.244 keer gelezen