Omdat er niet geklikt wordt op de links in jouw tweets en posts betekent dit niet dat serieuze Social Marketing overleden is. Degene die hun timeline maar een dooie boel vinden, toon ik graag een paar reanimatie-tips.

Het is een feit dat het overgrote deel van de links in tweets en posts onaangeroerd in stoffige timelines blijven liggen. Je zou hier uit kunnen afleiden dat serieuze Social Marketing een verschrikkelijke dood gestorven is temidden van virals van poezenplaatjes en sufkoppen die slim genoeg waren iets stoms te doen voor de camera.

CanIHaz

Fotocredits – Mastermarf

Geen wonder dat bazen over de hele wereld sceptisch tegen elke inspanning op social media aankijken en de sociale platforms voor hun doelgroep te pas en te onpas dood verklaren. Hoe kan het dat we dagelijks webpagina’s vol met schattige poezenplaatjes en treinongelukken van selfies voorbij zien komen terwijl niemand op jouw links klikt? Het antwoord komt wellicht van een snel groeiende social media website aan de andere kant van de grote oceaan.

Upworthy

Website ‘The Whip’ kwam begin december met cijfers van retweets en Facebook likes, shares en comments van november’s meest virale contentmakers van het web. Allereerst valt op dat niet alle namen die in de top-10 van meeste retweets voorkomen een plaatsje hebben in het lijstje met de 10 Facebook kampioenen. Succesvol zijn op het ene platform betekent dus niet automatisch successen op een ander platform. Het meest opmerkelijke is wel dat het totaal aantal sociale interacties niet recht evenredig is met het aantal gepubliceerde artikelen per website. Een opmerkelijke nieuwe speler, de website Upworthy.com, loopt meteen positief in de kijker waar het de gemiddelde artikel/sociale interactie-ratio betreft. Hoe krijgt deze 20 maanden oude website het toch voor elkaar om met 225 artikelen ruim anderhalf miljoen sociale interacties te genereren?

Wie of wat is Upworthy.com?

Upworthy.com presenteert zichzelf als een social media website die voor jou het web afstruint naar de meest sociaal bewogen content. Wanneer ik zeg “sociaal bewogen content” dan bedoel ik websites en vooral video’s over onderwerpen die inzicht proberen te geven in een sociale ongelijkheid of die een nieuwe invalshoek proberen te propageren waarmee we de wereld om ons heen beter kunnen verklaren. Een grote onderscheidende factor tussen deze sharemachine op steroïden en de doorsnee commerciële website is dan ook de boodschap… Sociaal bewogen content wil iedereen wel met zijn vrienden delen en heeft een verpletterend viraal potentieel. Wat moet je als plaatselijke slager of landelijk opererende groothandel met een voorbeeld als dit?

Bingo

Fotocredits – Flickr/sarea

Bullshit Bingo

Laten we ons eerst eens buigen over de vraag ‘Wat moet je niet doen?’. Want in het verlangen naar sociaal applaus zou je in de verleiding kunnen komen om luchtigere content in te zetten. Iets met snoezige kindertjes, nog veel snoeziger dieren of een compilatie van 10 gênante ongelukken. De grote vraag in zo’n geval is natuurlijk wat deze post je gaat opleveren? Waarschijnlijk is de enige relatie met jouw product of dienst te vinden in de inleidende tekst. Door het ontbreken van relevante sleutelwoorden zal Google de post niet presenteren op het moment dat er in de zoekmachine gezocht wordt met voor jou relevante zoekwoorden. Wat dan overblijft is het bezoek dat komt uit de shares en tweets, wellicht een prachtige piek in je website bezoek, maar je mag je afvragen of al die bezoekers wel tot je doelgroep behoren.

Succes op de snijtafel

Terug naar de vraag: ‘Hoe oogst ik relevant websitebezoek via mijn social media kanalen?’ Wat kunnen we leren van ‘Upworthy.com’? Alle verschillen tussen een Social Media website en jouw webstek ten spijt, wanneer je de volgende 4 suggesties ter harte neemt, kan dat de besmettelijkheid van je boodschap alleen maar vergroten.

Voeg iets toe aan deze wereld, in vredesnaam wees waardevol

Iedereen die iets maakt, elk bedrijf met één of meerdere producten of diensten heeft iets te delen waar de wereld op zit te wachten. Ontsnap eens aan de Bullshit Bingo en maak mensen en budget vrij om te brainstormen over de informatie die jouw doelgroep op dit moment moet ontberen. Beperk je niet alleen tot de bekende gezichten van je marketing/sales en product development afdeling maar betrek bijvoorbeeld eens een vrije denker uit de troepen die jouw klantenservice bemensen.

Sell Tell it like it is

Onderdruk de neiging om in reclame-taal te spreken. Het klinkt inmiddels als een dooddoener maar social media zijn er voor sociale interactie. Op een verjaardagsfeestje ben je ook snel klaar met die kerel met alleen opgeblazen verkooppraat met een overdaad aan superlatieven. Zoals ik al eerder in de comments onder een blogpost schreef: “Wat we vooral niet moeten vergeten is dat we met het plaatsen van een tweet of post, verwachtingen bij onze toekomstige bezoekers wekken. Het is een teder samengaan tussen de tekst die het uithangbord vormt en de webpagina’s die de verwachtingen waar moeten maken.”

FocusOnFB_BusinessÏnsider

Fotocredits – BusinessInsider.com

Maak delen makkelijk

Wanneer je een kijkje neemt bij een artikel op Upworthy.com dan is het onmogelijk dat je de “Share on Facebook” knop mist. Je kunt, wanneer het om het aanbieden van share mogelijkheden gaat, natuurlijk helemaal los gaan en alle 199 nichenetwerken als optie aanbieden. Of dat het gewenste resultaat oplevert is echter nog maar te bezien. Concentreer je op de netwerken waar jouw potentiële bezoekers zitten en waar ze jouw content willen delen. Wanneer je helemaal los wilt gaan dan kan je natuurlijk ook investeren in een niftige share-knop die verschijnt wanneer bezoekers neerwaarts scrollen of met de muis over een deelbaar stukje content gaan.

Maak de mooiste tweet en post ter wereld

Hoe je de mooiste en best scorende tweet of post ter wereld maakt, onthullen de heren van Upworthy.com zelf in deze vermakelijke slideshare.

Vergeten vruchten

Welke tip mis jij nog? Wat was de doorslaggevende factor die jouw pagina onder de aandacht van het grote publiek bracht? Laat het me weten in de comments.


6.518 keer gelezen Geschreven door