Mensen houden van Infographics. En statistieken bewijzen dat. Ten opzichte van vijf jaar geleden wordt er op Google 25% vaker op ‘Infographics’ gezocht.

Infographics trekken snel de aandacht van de lezer, zijn makkelijk te begrijpen en maken het aantrekkelijk voor lezers om jouw gevisualiseerde data te delen met anderen. In dit artikel deel ik zes tips voor het ontwerpen van effectieve Infographics die ik verzamelde bij verschillende online bronnen.

1. Bepaal het doel

target-audience-personal-branding

Als eerste is het belangrijk om te bepalen wat het doel is van de Infographic. Is het doel traffic naar de website boosten, of moet er een bepaalde conversie plaatsvinden? Of gaat het simpelweg om het vergroten van de naamsbekendheid, wanneer de Infographic veel gedeeld wordt, en linkbuilding?

2. Bepaal de boodschap

Je hebt bakken met data en denkt daar een aantrekkelijke Infographic uit te kunnen halen. Denk dan eerst goed na over het thema waarover je Infographic gaat, zodat je een helder beeld krijgt wat de boodschap van de Infographic moet zijn. Ben je bijvoorbeeld een Online Marketing bedrijf, toon dan onderbouwd met de data in de Infographic aan dat Online Marketing big business is. (En uiteindelijk ook: dat ze hiervoor bij jou moeten zijn: zie stap 4.)

Vraag eventueel aan collega’s en/of een aantal klanten welke data van jouw bedrijf zij interessant vinden om in een Infographic terug te zien. Misschien kom je er dan wel achter dat je meerdere Infographics gefaseerd kan ontwikkelen en publiceren.

Bedenk ook welke vragen je voor het publiek of de doelgroep beantwoordt en of deze relevant zijn om te beantwoorden. Bepaal vervolgens welke verrassende of bruikbare informatie je kunt leveren.

Vermeld links naar eigen en/of gebruikte bronnen van derden uiteraard onder in de Infographic.

3. Concretiseer het thema (focus)

Om een lezer te boeien moet de titel van de Infographic in één oogopslag duidelijk maken wat het thema is. Als de Infographic bijvoorbeeld gaat over een breed onderwerp als social media, specificeer dan het onderwerp naar: ‘De populairste social media in de wereld?’.

4. Aandacht door te filteren

De meeste mensen hebben slechts anderhalve minuut tot drie minuten aandacht voor een Infographic. Wees dus heel selectief in het kiezen van de informatie die je in de Infographic toont. Infographics zijn er namelijk juist om zich door simpliciteit en design te onderscheiden van de artikelen en rapporten die bomvol tekst en data staan. Verwijder dus alle informatie die geen waarde toevoegt aan de centrale boodschap van de Infographic. Check ook deze Infographic-video over hoe ons brein werkt dankzij visualisatie:

5. Organiseer de inhoud

De verdeling van data binnen de Infographic is een uitdaging. Begin de Infographic met de krachtigste data die de boodschap ondersteunt. Daarmee trek je direct de aandacht van de lezers.

Order de informatie op zo’n manier dat er in het midden van de Infographic verrassende informatie zit, om de aandacht van de lezer te behouden. Werk vervolgens met de data-visualisatie naar een heldere conclusie en plaats aan het eind een mooie call-to-action in de vorm van een button of aantrekkelijke afbeelding.

6. Visualiseer

design-potloden
Memorabele Infographics gebruiken vaak meerdere kleuren en hebben meer gebogen dan rechte lijnen. Ze zijn druk in plaats van minimalistisch, zijn makkelijk om te delen of embedden en makkelijk, zo blijkt uit een onderzoek over ‘memorabele Infographics’, te onthouden.

Denk na of je jouw beeldmerk en/ of merknaam toevoegt aan de Infographic. Misschien wordt de data objectiever bekeken als de verzamelaar van de data niet prominent in beeld is, of alleen onderaan.

Vergeet niet feedback op de Infographic te verzamelen van mensen die de doelgroep representeren. Bijvoorbeeld een selecte groep van jouw Facebook-fans, of misschien wel je collega’s. Dit kan voor waardevolle last-minute wijzigingen of toevoegingen zorgen.

Eenmaal zeker van je zaak: deel de Infographic met de wereld!

Heb jij tips of suggesties voor het maken van een Kick-Ass Infographic? Dan zijn die uiteraard van harte welkom in de comments.

 


4.366 keer gelezen Geschreven door