De uitverkiezing Engaging Woman of the Year 2013 is in volle gang. De Nederlandse manager, ondernemer of zzp’er die social media effectief en succesvol in weet te zetten maakt kans op de titel. Nomineren voor de Engaging Woman Of The Year 2013 kan nog tot en met 31 december!

De organisatie wil vrouwelijke professionals erkennen die succes hebben met het gebruik van sociale media. En deze vrouwen ook een podium geven. Hun social influence speelt hierbij – vanzelfsprekend – een belangrijke rol. Van alle genomineerden blijft er uiteindelijk een top 10 over. Tijdens de finale-avond op vrijdag 31 januari houden de finalisten een korte pitch. De jury bepaalt dan wie wordt verkozen tot eChick van 2013. 

In gesprek met de eChick van vorig jaar

Vorig jaar sleepte onze eigen Xaviera Ringeling, alias @Contentgirl, de Award voor de Engaging Woman of the Year 2012 in de wacht. Dit jaar zit ze – naast andere prominenten – in de vakjury. We stelden Xaviera een paar vragen.

Wat betekent ‘engaging’ voor jou?

Xaviera Ringeling‘Engaging’ betekent voor mij iemand die in staat is om zichzelf mee te brengen naar wat ze doen. Dus iemand die als ze social media inzet, dat doet met haar eigen karakter. Dat raakt anderen (wel of niet) en zet ze in beweging. Iemand die durft te vinden, durft te kiezen en durft te zijn. Óf iemand die gewoon onwijs grappig is, dat mag ook!

Wat gaf de doorslag dat jij vorig jaar bent verkozen tot Engaging Woman of the Year?

Há, goeie vraag! Ik heb na het winnen van de prijs nog wel even kort met de jury gesproken. Zij gaven aan dat mijn antwoord op de laatste vraag de doorslag heeft gegeven. De vraag was: wat ga je het komende jaar met social media doen? Waarop ik heb geantwoord dat ik het in ging zetten om de vrijheid op internet te bewaken en bewaren.

Wat heb je ervan geleerd dat je vorig jaar hebt gewonnen?

Ik heb heel veel leuke kansen gekregen en leuke mensen ontmoet. Maar ik heb vooral geleerd dat je jezelf moet blijven. Dat wist ik al hoor, maar het werd weer benadrukt. Ik had me namelijk van tevoren voorgenomen dat welke vraag ze ook zouden stellen, dat ik mijn moment op het podium zou gebruiken om iets over internetvrijheid te zeggen. Dat pakte goed uit gelukkig. Maar als ze me om mijn schoenmaat hadden gevraagd, had ik hetzelfde antwoord gegeven.

Hoe is het om nu in de jury te zitten?

Ik heb veel aan de prijs gehad en vind het dus leuk om het door te geven aan een ander. En ik hoop dat de volgende winnaar er net zoveel aan heeft. Verder gaan we natuurlijk streng doch rechtvaardig zijn…of dat in elk geval proberen!

Wat vind je het allermooiste aan dit vak?

Het vak waar ik in zit is het internet. Dat is mooi omdat het iedereen dezelfde mogelijkheden biedt. Ik kan een magazine opzetten net als de Viva. Vroeger moest ik daar eerst veel geld voor hebben. Nu zijn de investeringen minimaal en kan ik het doen door gewoon heel hard te werken. En alles wat ik ervoor moet weten en leren, kan ik online vinden. Dat vind ik het mooiste aan dit vak: dat kennis voor het oprapen ligt, dat samenwerken logisch is (door het gemak waarmee je het kunt doen) en dat ontmoetingen continu gebeuren. Daarnaast is het leuk om te werken op een kanaal dat dagelijks de realiteit zoals wij hem kennen op z’n kop zet.

Wat is het belangrijkste dat je afgelopen jaar hebt geleerd in jouw vakgebied?

Het heeft me verbaasd dat veel bedrijven nog steeds (!) denken dat veel content voldoende is. Het gaat om goede content: effectieve content. Content die aansluit bij jouw doelstellingen en doelgroep.

Hoe denk je dat het bedrijfsleven social media inzet op dit moment?

Ik vind het lastig daar harde uitspraken over te doen. Wat ik wel denk is dat er tegelijkertijd twee zaken aan de hand zijn: een deel van het MKB heeft de kracht ervan ontdekt en is ermee bezig. Soms goed, soms is het voor verbetering vatbaar. Een ander deel is inmiddels social media-moe. Ook doordat ze het hebben geprobeerd en geen succes hadden. Ook vaak omdat ze niet bedacht hadden hoe “succes” er dan uitziet. In beide gevallen is het van belang om mensen aan te trekken die het online kanaal begrijpen en zich er gemakkelijk bewegen. En om goed na te denken over wat ze eruit willen halen. Beide zie ik nog steeds – nog steeds! – misgaan.

Tegen wie kijk je op in jouw vakgebied?

Ariana Huffington. Die is cool. Ik zat laatst een filmpje van haar te kijken en zij is echt een tof wijf.

Wat zijn je plannen voor 2014?

Ik wil volgend jaar beter worden in rust nemen. Ik doe veel en allemaal tegelijkertijd. Soms weet ik niet eens meer hoe ik heet. Ik ben ook een onrustig type dus dat is vaak prima, maar alleen als ik soms ook wat down time krijg. En: kontschoppen op contentgebied. Uiteraard! Be prepared to get your ass kicked – als de schoen past natuurlijk.

0 Shares:
Dit artikel is 8.646 keer gelezen