Ik sloot het boek. Samen met mijn hoop. Mijn hoop op een makkelijkere toekomst. Het was het zoveelste zelfhulpboek dat mij niet dichterbij mijn doel zou brengen. Ik heb vele fantastische zelfhulpboeken gelezen. De één nog fantastischer dan het ander. En dan bedoel ik fantastisch als in een hoop fantasie. De schrijver bedoelt het goed. Maar slaagt er niet in mij van mijn tekort aan tijd af te helpen. En mij niet alleen.

en toch alles gedaan krijgen
Dagelijks Tijd Overhouden

Jezelf wijsmaken

Je kent het wel: soms kom je in ernstig tijdgebrek maar dat is eenmalig. Of hoogstens zeer tijdelijk. Dat is wat je jezelf wijsmaakt. Wanneer je het etentje met je nieuwste opdrachtgever mist, helpt ontkennen niet meer. En wanneer je de volgende dag te laat op je afspraak komt terwijl je al bij de volgende moet zijn, erken ook jij het “ik heb een probleem”.

Getting things done

Je informeert bij vrienden, collega’s en buren. Ja, ook zij weten wat je bedoelt. Het gaat nu weer beter met  ze.  Ze hebben allemaal zelfhulpboeken geraadpleegd. Krijg je hun lijstje mee. Sommige titels ken je al. Wereldberoemd is Getting Things Done. Wereldberoemd ja. Maar helpt het boek ook? Die vraag spookt door je hoofd. Net zolang totdat je iemand vindt die zegt wat je wil horen. Ik zoek nu nog steeds zo iemand.

Zelfhulpboeken

Managers hebben geen tijd. Geen tijd om aan zichzelf te werken. Geen tijd om zelfs maar zelfhulpboeken te lezen. Geen tijd om tijd te maken. Dus moet alles snel en makkelijk gaan. En het één na het ander zelfhulpboek over tijd lezen, helpt niet. Ik weet het want ik kom er vandaan. Ze brengen je in verwarring. Het ene boek pakt het zus aan en het ander zo. Zelf probeerde ik onderdelen uit verschillende boeken te combineren. De perfecte mix maken, zeg maar. Nou, dat werkt niet.

Systeem

Op een onbewaakt ogenblik bracht ik het geduld op een boek volledig te begrijpen. Het beschreven systeem uit te voeren. Tijd geven om het mezelf eigen te maken. Maar het ging niet. Ja, ik kreeg mijn taken wel af. Op tijd nog wel. Maar ik maakte het mezelf niet eigen. Het voelde zo geforceerd aan. Ik was mezelf kwijt. Ik herkende mezelf niet meer. Dat was ik niet. Ik was in complete verwarring. Kwam ik bijna in een identiteitscrisis terecht. Het moest anders. Snel een boek lezen hielp niet. Combinaties maken van favoriete technieken ook niet. En een systeem eigen maken kostte me bijna mijn kop.

Dagelijks tijd overhouden

Vele mislukkingen en nog meer frustraties later kwam ik erachter hoe het wel moet. Je moet namelijk zelf een systeem vinden dat wel voor je werkt. Uittesten, beproeven en bewijzen. En als dat is gebeurd, schrijf je je eigen zelfhulpboeken. Je schrijft je eerste boek, en bij succes schrijf je je tweede boek. Een tweede boek schrijven is zelfs een betere reden voor het geval het eerste boek geen succes was. Mijn boek “Dagelijks Tijd Overhouden” (en toch alles gedaan krijgen) is een groot succes. Voor mijzelf.

3 stappen

Om jou, drukke manager, te ontzien, zie hier de 3 stappen van een dagelijks haast lege agenda en hoe zeeën van tijd over te houden:

1. De klok is niet de tijd
2. Respecteer je bio – ritme
3. Het verschil tussen dwang en discipline

Wanneer jij deze drie gedachten perfect uitvoert, is een ontspannen en succesvol leven van jou. En als ook dit boek jou in verwarring achterlaat, schrijf dan je eigen oplossing en verkoop het voor veel geld. Kan je gaan rentenieren en leven alsof de klok niet bestaat en jij nooit een zelfhulpboek nodig hebt gehad.

 

0 Shares:
4 comments
  1. "De schrijver bedoelt het goed. Maar slaagt er niet in mij van mijn tekort aan tijd af te helpen. En mij niet alleen."

    Ik weet even niet over welk boek je het met deze quote hebt, maar ik ga ervan uit dat je daarmee GTD bedoelt.
    Het boek gaat er niet om dat je meer tijd creeërt, die heb je toch maar 24 uur, waarvan je er 8 slapend moet doorbrengen om gezond te blijven. Het is juist bedoeld om voor je zelf inzichtelijk te maken waar je je tijd aan spendeert en welke zaken er nog op je bord liggen zodat je daar 's nachts wakker van ligt omdat je er ineens aan denkt dat iets af had moeten/willen ronden (dwang).

    1. Wat je hier beschrijft is inderdaad de bedoeling van al die boeken. Wat ik beschrijf is dat die technieken die erin worden beschreven voor sommigen zo geforceerd zijn, dat de lezer in de knoop komt omdat er een heleboel dingen (anders) moeten. De lezer is zichzelf niet meer en raakt de weg helemaal kwijt. Met als gevolg dat deze aan zichzelf gaat twijfelen. Volgende stap is weer een ander boek. Nog een training timemanagement er tegen aan. En ondertussen wordt je zelfvertrouwen volledig afgenomen.

  2. Mijn werkwijze is in ieder geval een combinatie van concepten van David Allen (GTD), Timothy Ferriss (4-hour workweek), Ben Tiggelaar (DOEN!), Remco Claassen (Wij), Tim Harford (The Logic of Life). Nog wel meer, waarschijnlijk.

    Wat ik wil zeggen, 1 oplossing voor iedereen bestaat niet, behalve dat je de discipline moet hebben om uberhaupt iets succesvol te ondernemen. En in een goed managementboek is dat les 1 ;)

  3. Eens. 1 oplossing voor iedereen bestaat niet. Daarom zeg ik dat je het best je eigen boek kan schrijven dat bestaat uit beste ervaringen en andere inspiratiebronnen.
    Dank je wel voor je reactie

Comments are closed.

Dit artikel is 5.182 keer gelezen