Op de Nationale Uitgeefdag eind november presenteerde hoofdredacteur Philippe Remarque de nieuwe website van de Volkskrant die februari 2014 live zal gaan. Een gedeelte van de site blijft gratis toegankelijk maar om toegang te krijgen tot álle artikelen zal voortaan betaald moeten worden.

Slechts 5 procent van de inhoud van de gedrukte krant staat op de huidige website. Op de vernieuwde site staat straks álle informatie die ook in de gedrukte krant staat. Volkskrant Plus gaat de betaalsite heten. Omdat de Volkskrant als grote nieuwssite wel voldoende traffic moet blijven behouden, blijft een deel van de berichten gewoon gratis beschikbaar.

Betalen voor content, huh?

Kwaliteitsjournalistiek kan niet gratis zijn. Als je als krant al je hoogwaardige artikelen gratis weggeeft, hoe kun je dan nog geld verdienen? Maar als fervente internetsurfers zijn we eraan gewend geraakt dat content wél gratis is. Het lijkt er nu op dat die ontwikkeling aan het kantelen is. De bereidheid om te betalen voor online content groeit internationaal. In 2011 introduceerde de New York Times een paywall. Het aantal betalende abonnees is sindsdien toegenomen en stijgt nog steeds. Wel moet vermeld worden dat de advertentie-inkomsten bij de NYT daarentegen achterblijven.

De Volkskrant is niet de eerste krantensite die achter een betaalmuur verdwijnt. In Nederland was het FD.nl de eerste krant die zijn bezoekers liet betalen (2011). Abonnees van het Financiële Dagblad (de papieren krant dus) hebben toegang tot alle content. Niet-abonnees kunnen kiezen voor een digitaal abonnement.

Sinds kort biedt de Telegraaf.nl ook premium content. “Gezien de journalistieke waarde is deze content alleen beschikbaar voor abonnees met digitale toegang,” zo staat op hun site te lezen. Het NRC Handelsblad kwam begin dit jaar met de NRC Reader, een “betaalde applicatie, speciaal vormgegeven voor de iPad, die dagelijks een selectie biedt van circa zeven uitmuntende artikelen die diepgang, interpretaties en verklaringen bij het nieuws geven.”

Replicakrant versus realtime publishing

De digitale replica van de Volkskrant is al langer beschikbaar. Via de App Store en de Play Store kan een digitaal exemplaar worden gedownload. Die replicakrant is niet echt ‘des internets’ want veel meer dan een krant in pdf-formaat is het niet. Ondanks dat deze replicakrant niet voldoet aan de eisen van het internet, wordt ie toch nog zo’n één miljoen keer per maand gedownload.

De vernieuwde site van de Volkskrant voldoet wél aan alle eisen van het internet. Dat mogen we hopen tenminste, want deze operatie kost miljoenen. Er wordt met 80 man aan gewerkt, aldus Remarque. Niet alleen het ontwikkelen van de nieuwe site is een giga-investering, ook het koppelen van het abonneesysteem aan de site kost veel geld. Maar volgens Remarque kun je alleen op deze manier toegevoegde waarde bieden aan je lezers.

Het nieuwe systeem waar de Volkskrant op draait, is van Imagine, een realtime publishing platform. De verschillende platformen en devices (desktop, laptop, iPad, tablet, smartphone) worden gevoed vanuit een WordPress-systeem. Artikelen worden in het cms van WordPress ingevoerd en kunnen te allen tijde worden geüpdate. De content wordt met één klik overal aangepast.

Volkskrant Plus

Op de nieuwe site krijgen abonnees een gepersonaliseerde homepage: Mijn Volkskrant. Abonnees kunnen zelf bepalen welk nieuws zij op hun homepage te zien krijgen. Artikelen kunnen ook worden bewaard, zodat ze op een later moment kunnen worden gelezen.

Er komt een uitgebreide cultuuragenda waarin alles op het gebied van kunst, theater, muziek en boeken wordt samengebracht in een totaaloverzicht. Ook recensies van andere media worden hierin opgenomen. Dit gebeurt op grond van het citaatrecht en is uniek in Nederland.

Daarnaast komen er auteurspagina’s voor meer interactie met de lezer. En kunnen auteurs en redacteuren worden gevolgd. Maar Volkskrant Plus biedt vooral veel achtergrond bij het nieuws, verdiepingsartikelen, columns, interviews én toegang tot het archief.

Abonnees werven

Het inzetten van de sociale media gaat een belangrijke rol spelen om de niet-betalende lezer over te halen abonnee te worden. Zo kunnen abonnees artikelen delen met anderen. Wanneer iemand tien artikelen gratis heeft ontvangen, krijgt hij een uitnodiging om abonnee te worden op Volkskrant Plus.

Bij de content die gratis beschikbaar is, wordt verwezen naar de verdiepingsartikelen, zoals interviews en fotoreportages. Ook is het mogelijk een gratis proefabonnement te nemen van een maand. Op die manier wil de Volkskrant lezers prikkelen om toch vooral abonnee te worden.

Volkskrant Select

Volkskrant Select

Nog voordat de site live gaat, wordt de Volkskrant Select geïntroduceerd. Abonnees ontvangen om tien uur ’s avonds tien artikelen uit de krant van morgen, die door de redactie van de Volkskrant worden geselecteerd. De krant mikt hiermee op die lezers die de Volkskrant Plus toch te duur vinden. Je moet inspelen op de behoefte van de klant, aldus Remarque. Als die klant behoefte heeft aan tien artikelen per dag dan moet je daar als uitgever iets mee. Het is zonde om deze klanten kwijt te raken.

De krant van de toekomst?

Of de vernieuwde Volkskrant nu de blueprint is voor de krant van de toekomst? Dat weet Remarque niet, maar dat weet niemand. De Volkskrant is zich er van bewust dat met de digitalisering ook het gedrag van de consument verandert. Er is een nieuwe generatie die opgroeit in het digitale tijdperk. Jongeren kopen geen papieren krant meer, laat staan dat ze er een abonnement op nemen. Maar, zo zegt Remarque, er zal wel altijd behoefte blijven bestaan aan kwaliteitsjournalistiek.

Onlangs is bekend geworden dat de kranten van De Persgroep (De Volkskrant, Het Parool, Trouw en AD) en Wegener zich aansluiten bij Blendle. Via Blendle kan betaald worden per artikel. Ook hiermee speelt De Volkskrant in op de veranderende behoefte van de consument.

Het einde van de papieren krant?

De papieren Volkskrant blijft (voorlopig althans) gewoon bestaan. Sterker nog: de nieuwe strategie is juist gericht op de combinatie van papier én online. Er wordt immers nog geld verdiend aan papier, ook anno 2013. Zo is de gedrukte oplage van de Volkskrant in het afgelopen jaar zelfs gestegen.

Bovendien is ook nog steeds behoefte aan het lezen van papier. Neem de krant van zaterdag. Mensen hebben dan doorgaans de tijd om op hun gemak de krant te lezen, met een bak koffie erbij.

Wat gaat het kosten?

Select App € 1,79 per week.
Volkskrant Plus € 0,89 cent voor een dagpas (24 uur) of € 4,49 per maand.
Ter vergelijking: een gedrukt exemplaar van de Volkskrant kost doordeweeks € 1,90 en op zaterdag € 3,00.
De replicakrant kost per download € 0,89 en op zaterdag € 1,79.

0 Shares:
2 comments
  1. Wat als anderen veelvuldig uit de betaalde artikelen citeren? Welk incentive hebben niet-betalende mensen dan nog om voor de content te betalen als anderen er over schrijven? Ben benieuwd hoe De Volkskrant hiermee omgaat.

  2. Dag Anton, Dat kan gebeuren idd. Maar dat kan net zo goed vanaf offline content. Citeren mag, met bronvermelding. Lappen tekst overnemen is natuurlijk een ander verhaal. Maar zijn er niet talloze van die bedrijfjes die zich met auteursrecht en plagiaat e.d bezighouden, en je vervolgens een rekening sturen als je zomaar iets overneemt?
    Ik lees zelf ook de papieren Volkskrant. En ik zou toch wel bereid zijn om voor de site te betalen. Er zal ook een slimme prijssstelling worden gehanteerd voor een combinatie-abonnement. Voor een niet al te groot prijsverschil heb je dan én de papieren krant én volledige toegang tot de site.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.245 keer gelezen