Onlangs las ik een artikel over Knack, een nieuwe start-up die zich bezig houdt met het ontwikkelen van games. Op zich niks bijzonders zou je zeggen maar bij Knack beweren ze dat je aan de hand van hun games een goed beeld krijgt van iemands vaardigheden en potentieel.

Vaardigheden in plaats van diploma’s

Momenteel werven veel organisaties nog op basis van diploma’s en arbeidsverleden in plaats van de vaardigheden van kandidaten te toetsen. Nu zegt een diploma of relevante werkervaring natuurlijk wel íets. Maar niet alles. Hoe mooi zou het zijn om, gedurende de sollicitatie procedure, de kandidaten een spel te laten doen om hun vaardigheden te testen? Dit wordt binnenkort realiteit met Wasabi Waiter.

Wasabi Waiter

Wasabi Waiter is een game waarbij je tal van opdrachten moet doen. Dit zijn bijvoorbeeld opdrachten die kijken of je in staat bent om efficiënt te werken of hoe je reageert op bepaalde informatie. Aan de hand van deze opdrachten verzamelt bedrijf X data over je gedrag en beslissingen gedurende de game. Het bedrijf maakt met behulp van deze data  een analyse van iemands intellect en potentieel. Op deze manier krijg je een veel reëler beeld van de sollicitant en hoe hij zich in bepaalde situaties zal gedragen. Momenteel is dit nog steeds giswerk.

HR 2.0?

Het aannemen van nieuw personeel is nog altijd vaak een gok. Als het mogelijk is om door middel van een game een beter beeld te krijgen van een kandidaat, dan lijkt mij dit de moeite waard. Ook als sollicitant lijkt het me prettig om je op deze manier te kunnen laten zien. Zeker als je niet zo ruim zit in de papieren bevestigingen op je CV.

Wat denken jullie? Gaan games als Wasabi Waiter iets veranderen aan de werving en selectie van bedrijven? Gaan bedrijven eindelijk werven op vaardigheden (en niet op diploma’s) door middel van deze game? En zijn we daarmee binnenkort dan eindelijk af van de standaard sollicitatie procedures met (valse) verwachtingen en wederzijdse beloftes?

 

0 Shares:
3 comments
  1. Uit onderzoek blijkt dat een organisatie die een nieuwe arbeidskracht is, in het duister tast bij het bepalen van diens geschiktheid. Een kwart van de organisaties meldt dat zij achteraf denken dat zij beter iemand anders hadden kunnen aannemen. De huidige praktijk van werving & selectie is niet erg effectief om nog maar te zwijgen over efficiency. Iemand die solliciteert tast mogelijk nog meer in het duister: bestaat de vacature wel, heb ik serieus een kans om op gesprek te komen?
    Een reden om de huidige sollicitatiepraktijk in stand te houden, ligt volgens mij in het belangrijke eerste moment dat sollicitant en werkgever elkaar ontmoeten. De eerste momenten zijn wederzijds bepalend. Is er een wederzijds een klik dan kan serious gaming mogelijk helpen om helder te maken of er zaken gedaan moeten worden. Een ‘klik” is mooi maar alleen als iemand opgewassen is voor de functie.
    Mijn onderzoek loopt nog. Ga naar http://www.mensenerbij.nl en vul de vragenlijst in als je werk zoekt (of zocht) of als je als organisatie een nieuwe arbeidskracht zocht in 2012.

    1. Bedankt voor je reactie Joost. Ik ben het met je eens dat een 'klik' tussen potentiële werknemer en werkgever belangrijk is. Een eerste selectie ronde d.m.v. serious gaming en daarna een afspraak om te kijken of er een klik is is wat mij betreft ook een goede volgorde. Ben benieuwd naar de resultaten van je onderzoek. Worden deze ergens gepubliceerd?

  2. Het blijft altijd afwachten of er naast de klik en verwachtte kennis en vaardigheden wel een goede arbeidsrelatie kan ontstaan, voor beide partijen. Daarnaast is er altijd een onderbuikgevoel van 'had ik niet beter voor die andere baan/kandidaat kunnen gaan'. Keuzes maken is moeilijk voor iedereen, zeker als het om commitment voor langere tijd gaat.

Comments are closed.

Dit artikel is 7.177 keer gelezen