Het is weer lijstjes-tijd. We kijken terug en vooruit. Zo ook op 12-12-13 tijdens Twxmas. Het thema van deze socialmediaborrel was ‘Future Xmas’. In dat licht was het dan ook niet verwonderlijk dat via een satelliet een live Google+ Hangout werd georganiseerd waarbij influentials hun trendvoorspelling voor 2014 gaven. Buiten bubbels, oesters en bitterballen was de avond dus ook inhoudelijk interessant.

Nina Kornaat, Rik de Fluiter en Brechtje de Leij organiseren al drie jaar twitterfeestjes waar tweeps elkaar in real life ontmoeten. Dit jaar hebben ze alles uit de kast getrokken: een satelliet! Een heuse satelliet om vanuit Blijburg aan Zee (waar de internetverbinding bijzonder slecht is) live een Google+ Hangout uit te zenden. Ik was erbij, bij de eerste Google+ Hangout on Air via een satelliet! Dat kan ik later aan mijn kleinkinderen vertellen (“Oma, een Google+ Hangout,dat is zo 2014!”).

20121212+Twxmas2013©ewd_2864

Infuentials over 2014

Lieke Lamb – de helft van het  TrendWatchers-duo Trendverwachting.nl –  vroeg influentials wat volgens hun dé 3 trends voor 2014 zijn op hun vakgebied. Wil je alles weten? Bekijk dan de registratie van de hangout. Hieronder vind je de compilatie of lees hieronder de korte samenvatting van de voorspelde trends.

Lara Ankersmit (NOS) over nieuwe media

  • Content curatie en het toenemende belang daarvan.
  • Nieuwe manier van televisie kijken omdat online video overal beschikbaar is (social tv).
  • Targetting en retargetting van ads op al die devices inclusief televisie.

Sander Stallinga (Sanoma) over online nieuws

  • De consument gaat zich anders gedragen. Informatie delen en niet bewaren op een profiel (Snapchat is hier een goed voorbeeld van) en door de opkomst van wearable devices krijgen we content gepresenteerd hoe we willen en wanneer we willen.
  • Internationale spelers zijn in opkomst en hebben impact op de Nederlandse markt. Ze nemen een deel van de mediamarkt over.
  • Steeds meer nieuwsorganisaties trekken paywalls op. Het is interessant hoe dit gaat werken met de consument en zijn perceptie van ‘het internet is gratis’.

Rik de Fluiter (Feller Media) over online video

  • Het verschil tussen professionele en user generated content wordt nadrukkelijker. En professionele video wordt de winnaar.
  • De interactieve mogelijkheden van de player in Youtube gaat doorbreken en belangrijk worden.
  • Hangout on Air als video format gaat ook doorbreken.

Bart Hufen (BrandNewGame) over gamification

  • Gaming wordt mainstream. Er komen veel nieuwe spelers op de markt en games worden geschikt voor alle devices en voor alle generaties.
  • Er komt steeds meer gaming op de werkvloer om doelen te bereiken.
  • Cross over tussen fun en functionaliteit, meer spelmechanieken om onder andere apps leuk te maken (bijvoorbeeld Adidas).

Brendan Thesinhg (Thesingh Digital Consultancy) over Google+

  • Branded Hangouts worden groot, dus sociale tv/video voor merken met bekende mensen).
  • Social Media en TV wordt nog groter en geïntegreerder, dus twitteren en facebooken tijdens het televisie kijken.
  • Beeldopnamen, automatische beeldbewerking en archivering worden heel groot. Dit heeft te maken met de komst van Google Glass.

Ben van der Burg (Triple IT) over online media

  • Bluetooth 4.0 gaat opkomen. Je krijgt informatie via audio. Bijvoorbeeld je hoort dat je korting krijgt op een product als je erlangs loopt in een winkel.
  • Wearable devices: we gaan communiceren via een horloge of bril.
  • Offline wordt weer belangrijker. Dit heeft alles te maken met privacy én met verschillen tussen generaties.

Arjen Douwes (Intergamma) over eCommerce

  • Traditionele bedrijven zijn niet meer noodzakelijk door meer consumer to consumer (C2C) diensten.
  • Het gebruik van grote sociale netwerken als Facebook en Twitter gaat afnemen.
  • Cross Channel eCommerce diensten worden beschikbaar.

Dimitry Vleugel (Androidworld) over mobile

  • Messenger apps nemen een steeds belangrijkere plaats in, in de communicatie.
  • Nog meer mensen krijgen de kans om een goede smartphone te kopen, omdat middenklasse toestellen steeds meer kunnen.
  • Met ‘wearables’  als de smartwatch wordt het beeldschermgebruik minder en de conversatie in gezelschap beter.

Stefan Noordhoek (ZZESTO, DUTCHANDDONTS) over vastgoedcommunicatie

  • 15 procent van de mensen gaat meer geld aan iTunes besteden dan aan Albert Heijn.
  • In 2014 worden Lifecoins (broertje van Bitcoins) 350 euro per stuk waard.
  • De nieuwe extensie in de boardroom wordt .xlxsmart

Dimitri Lambermont (@copydimitri / deonlinecopywriter.nl) over online communicatie

  • Dood van corporate bullshit: de toon op sociale media is los en menselijk en dit is de toon waar we steeds meer naar zullen zoeken in online communicatie.De kleine winkel met een persoonlijk verhaal of de grote corpo die menselijk is gebleven.
  • Return of the long read: terugkeer naar langere artikelen met een goede basis in research.
  • Total Immersion: branding wordt steeds meer een kwestie van de juiste totaalbeleving bieden. Met een goed verhaal en een menselijke stem.

Herman Couwenbergh (Twittermania) over social media

  • Twitter gaat ook in het buitenland selfservice stations openen. Hiermee nemen de inkomsten een geweldige vlucht.
  • Facebook wordt voor bedrijven die pages hebben steeds minder belangrijk, omdat Facebook ze zonder betaalde bootst of advertenties uit de timelines van likers worden weggehouden.
  • Big Data wordt nog belangrijker. Consumenten beginnen te ontdekken dat zij eigenlijk eigenaar zijn van hun eigen data en eisen een deel van de inkomsten.

Xaviera Ringeling (ContentChefs, Content Collective) over content strategie

Onze eigen Xaviera gelooft niet in trendwatching en sprak haar wensen uit voor 2014.

  • Bedrijven gaan zich realiseren dat content belangrijk is in kwalitatieve zin.
  • Vrouwen gaan zich realiseren dat zij de meesters van het web zijn.
  • Bedrijven gaan zich ook realiseren dat ze mensen met karakter moeten aannemen.

Henry van Diemen (duurzaam ondernemer in vis) over duurzaamheid

  • De consument prikt door de term ‘duurzaamheid’ heen. Ze gaan zelf via online media de duurzaamheid van bedrijven controleren.

Tot slot: Richard Lamb (Trendverwachting.nl)

  • Durven, duurzaam en delen. De kernwoorden van 2014.
  • De 3-D printer breekt door.
  • Wearables belangrijke doorbraak. Ook in kleding en schoenen.
  • Drones blijven spelerij.

Dood van corporate bullshit

Mij is het eerste punt van Dimitry Lambermont het meest bijgebleven: de dood van corporate bullshit. Ik werk bij een huge bedrijf en elke dag voer ik strijd om te zorgen dat de tone of voice van de webteksten vriendelijk en menselijk is. Wat mij betreft mag deze gedachte dus bij meer mensen doordringen. Zelf heb ik de Google+ Hangout on Air overigens niet live staan bekijken. Te druk met ouwehoeren, want wat mij betreft was Twxmas een geslaagd feestje. Behalve het weer bereiken van de bewoonde wereld (thuis), dat was een kleine uitdaging.

Wat is jouw trend voor 2014?

 

Foto’s zijn gemaakt door Erik W. Dijkstra

0 Shares:
Dit artikel is 6.923 keer gelezen