Op mijn oude werkplek lachte ik ze uit: jullie website is lelijk! Te oud, te simpel, te bah. Pijn aan mijn ogen. Maar hij was wel succesvol. Elke ‘verbetering’ die we deden, leidde tot minder bezoekers. En nu, op mijn nieuwe werk, kom ik het weer tegen. Ondanks mijn gebroken designerhart moet ik de vraag stellen: werkt oud beter dan nieuw?

Oud vs. nieuw

Ik ben fan van mooie websites. Een goed design, frisse kleuren en een modern uiterlijk: daar word ik gelukkig van. Maar mooi hoeft natuurlijk niet altijd succesvol te zijn (Kijk naar mij! Ha! Grapje!). Ik voel me sneller aangetrokken tot een stijlvolle website dan een website die oldskool is vormgegeven. Helaas is mijn mening echter niet altijd hetzelfde als die van anderen (ondanks dat ik altijd zo m’n best doe om mensen te overtuigen van mijn gelijk) en dus moet ik kritisch zijn; ook tegenover mezelf. Want wat is eigenlijk mooi en wat niet? En wat is oud en wat is nieuw? Met oud bedoel ik namelijk niet websites zoals deze (trouwens wel een erg leuk tooltje, dat wayback machine). Met ‘oud’ bedoel ik eerder websites waarbij weinig aan design is gedaan. Gewoon een aanvraagformuliertje met wat tekst op de homepage knallen, elke pagina er exact hetzelfde uit laten zien en af en toe een plaatje.

old-new-1

Hallo! De linker is toch veel simpeler? Ja, maar ook groter en lelijker…

Doelgroep

Eerst dacht ik dat de oude websites waaraan ik refereer in mijn intro zo succesvol waren omdat ze alleen maar een bepaalde doelgroep aantrokken. Oudere mensen houden van oudere sites, zo was mijn redenatie. Of misschien zijn het gewoon de – sorry – wat minder snuggere mensen die een simpele website gewoon beter begrijpen. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Van jong tot oud en van veel spelfouten tot geen: iedereen maakt(e) gebruik van het aanvraagformulier. Huh?

Simpel

Daarna kwam mijn volgende logische redenatie. Simpel werkt gewoon beter. Hoppa: lekker groot aanvraagformulier dat niet te ingewikkeld is, geen afleidende plaatjes en geen opvullende tekst. Gewoon het broodnodige zonder afleiding. En misschien is dat ook wel de truc. Want waarom zijn we eigenlijk geneigd om eerder aanvraagformulier op website A in te vullen dan op website B? Wil ik eerst een gigantische hoeveelheid informatie krijgen en op elke pagina een mooi uitziende button met ‘vraag uw offerte aan’, of wil ik liever direct op een homepage een super simpel aanvraagformulier kunnen invullen? Wil ik platgegooid worden met ‘alle voordelen!’ voordat ik op ‘offerte aanvragen’ kan klikken, of wil ik gewoon m’n shit invoeren en wegwezen? Wil ik 100 vinkjes moeten zetten over privacy, nieuwsbrieven, cookies en akkoordjes of zijn twee zinnen over het gebruik van mijn gegevens genoeg? Ik ga steeds voor de tweede optie. Dus voor simpel. Maar ik wil eigenlijk ook voor mooi gaan. Want mooie websites vind ik professioneler ogen en aantrekkelijker. Help?!

Mooi leidt af

Het is hetzelfde als ik en mijn vriend die naar Expeditie Robinson kijken. Ik snap elk complot, elke stemronde en elke opdracht, terwijl hij alleen maar wordt afgeleid door tieten. Precies zo werkt het met nieuwe, mooie websites. Als ik word afgeleid door het mooie uiterlijk, de glanzende buttons en alle ‘bekijk ook eens…’ opties, dan maak ik natuurlijk nooit een keuze. Ik snap wel dat we ooit deze verandering hebben doorgevoerd (want: het lijkt alsof je de consument meer kunt bieden waardoor je overtuigender bent), maar eigenlijk schiet het z’n doel volledig voorbij. Misschien zijn we dan ook een beetje doorgedraafd toen we voor ‘nieuw’ gingen. Want een nieuw design is mooi en kan ook veel voordelen bieden. Maar soms maken we nieuw een beetje te ingewikkeld.

Voer een beetje oud door nieuw

Ho, nee, stop de designer! Gooi niet direct je hele website om. Ten eerste omdat ik dit artikel gebaseerd heb op niet meer dan mijn eigen mening. Goed, èn twee real life cases die bijzonder effectief zijn gebleken, maar om alle designers in Nederland hun baan te laten behouden is het misschien verstandiger dit even te vergeten. En ten tweede omdat er juist ook een mooie mix mogelijk is. Key is: leid de consument niet af. Is het doel van je website dat de consument een aanvraagformulier invult? Plaats deze dan overduidelijk op je homepage en liefst op iedere pagina, in plaats van op elke pagina een button naar hetzelfde formulier. Wil je dat de consument iets koopt op je website? Laat duidelijk zien hoe de navigatie werkt en wat je te koop aanbiedt. Google heeft het bijvoorbeeld heel goed begrepen: oud vs. nieuw, maar nog steeds lekker simpel. Hetzelfde geldt voor het oude Ask en het nieuwe Ask.

Laten we deze regel afspreken: drie keer klikken om de bezoeker te laten doen wat je wilt is teveel, twee keer klikken kan nog net. Maar liefst gewoon in 1 keer.

Net als vroeger.

Heerlijk, die nostalgie.

0 Shares:
7 comments
  1. Form follows function, maar dat verliest men vaak uit het oog, sites die een functie hebben worden veelal opgedost omdat iemand de bel heeft horen luiden dat een site vooral je visitekaartje is.. maar oud is natuurlijk ook de splashpage voor je website… die is gelukkig al bijna helemaal uitgestorven :)

    1. Inderdaad! Mooi omschreven. Het zou fijn zijn als gewoon in alle gevallen 'oud' niet perse gelijk staat aan 'lelijk' :-)!

  2. Een website moet prettig in het gebruik zijn. Duidelijke en snelle navigatie met zo min mogelijk klikken en het belangrijkste bovenaan. Idd geen afleidende meuk. Maar ook interessante content die regelmatig verandert waardoor ik een reden heb om terug te komen.

    Typografisch moet de lettergrootte-regellengte-regelafstand in balans zijn. Hier mag de regelafstand iets groter en de regellengte een stuk korter. Ik verklein mijn browserbreedte naar circa 700 pixels om het plezierig te kunnen lezen. Niet iedereen neemt die moeite en voor je het weet ben een bezoeker kwijt.

    1. En hoe zit dat dan met websites waarbij je bijvoorbeeld gewoon een offerte op wilt vragen? Een dienst die je misschien maar 1x in je leven gaan afnemen, is de vernieuwende content dan ook noodzakelijk?

      Eens wat betreft je typografische opmerkingen!

      1. Het barst van de offerte-sites. Om bovenaan in Google te komen en om meer vertrouwen te wekken bij bezoekers dan de concurrent kan een goede bibliotheek aan verse content wel degelijk goed werken. Of het verdienmodel van dat soort sites ruimte laat voor het produceren van kwaliteitscontent, dat is vers twee.

      2. Nee, je hoeft idd niet telkens een andere aanvraagsysteem en/of layout te maken. Maar het helpt wel als er dagelijks een andere spotprent naast staat. :-)

Comments are closed.

Dit artikel is 6.707 keer gelezen