Terwijl de bladeren van de bomen vallen, groeien de snorharen van enkele duizenden Nederlandse mannen in de maand november. Waarom? Omdat het weer tijd is voor Movember, een jaarlijks terugkerend evenement waarbij mannen een maand lang hun snor laten staan om zo aandacht te vragen voor de gezondheid van de man. Centraal hierbij staat het bespreekbaar maken van (prostaat)kanker.

Waar komt Movember vandaan?

In 1999 besloot een groep jonge mannen uit Adelaide hun snor te laten staan om geld in te zamelen. Zij noemden zichzelf de Movember Commissie en deze commissie is nog altijd onafhankelijk van de Movember Stichting.

In 2003 werd dit idee in Melbourne door 30 mannen gebruikt om een sensibiliseringsactie omtrent prostaatkanker en depressie bij mannen te organiseren. Hierbij lieten de heren dertig dagen hun snor staan.

Inmiddels wordt Movember, wat een portmanteau is van het Engelse woord ‘moustache’ (snor) en ‘november’, jaarlijks wereldwijd georganiseerd. Gezegd wordt dat de stichting wereldwijd al meer dan 174 miljoen dollar aan donaties heeft binnengehaald.

Mo bro’s en Mo sisters

Hoewel Movember grotendeels gericht is op mannen kunnen ook vrouwen deelnemen aan Movember. Uiteraard kunnen zij niet de geweldige snor laten groeien die hun mannelijke medemens hoopt te kweken, maar zij zijn wel de stimulerende factor. Zonder de steun van de mo sisters zouden veel minder mo bro’s aan Movember deelnemen, is de gedachte van de organisatie.

De strenge regels van Movember

Traditioneel begint Movember met de zogenaamde mo down, een gladgeschoren gezicht aan het begin van de maand. Gedurende de maand moet elke mo bro een snor laten groeien en deze verzorgen. Er mag hierbij geen sprake zijn van een samenvoeging van de mo (afkorting van het Engelse woord ‘moustache’) met de bakkebaarden, want dit wordt gezien als een baard. Ook mag de mo niet doorlopen naar de kin, want dit wordt gezien als een sikje. Bovendien is het de taak aan de mo bro om zich als een echte gentleman te gedragen, hoewel dat zich natuurlijk niet zo mogen beperken tot een maand!

Movember acties in Nederland

Ook in Nederland wordt er flink ge-mo’ed. Bekende Nederlanders als Hans van Breukelen, Rintje Ritsma en Cinnaman hebben toegezegd deel te zullen nemen.

Daarnaast zetten Nederlandse bedrijven zich in voor Movember. Zo vinden we een teampagina van KLM op Movember.nl en organiseert ABN AMRO een veiling waarbij je onder andere een lunch kunt winnen met Gerrit Zalm!

Niet alleen grote bedrijven zijn actief, maar ook de kleinere. Restaurant Kom Eten uit Hoogmade serveert bijvoorbeeld de hele maand zoveel mogelijk gerechten in de vorm van een snor. Bovendien wordt 5% van de omzet aan het goede doel gedoneerd. Om de actie kracht bij te zetten, krijgen mensen met een snor 10% korting op de rekening van hun gezelschap. Een goede reden om al die vaders, opa’s en andere snordragende mo bro’s mee uit eten te nemen!

Ook ik!

Uiteraard ga ik zelf ook deelnemen. Samen met een tweetal collega’s organiseer ik de MoRun Amsterdam. Er wordt nog hard aan de site gewerkt, maar zeker is dat het een harige hardloopwedstrijd van 5 km zal worden, verkleed als je mo hero! Voor inspiratie kun je alvast op Facebook of Twitter kijken, waar we dagelijks onze mo hero’s posten en waar we ook de lancering van de site bekend zullen maken (en wanneer de inschrijving wordt geopend).

Wil je zelf meedoen aan Movember of wil je iemand steunen die deelneemt, kijk dan op Movember.com!


4.248 keer gelezen Geschreven door