Afgelopen zaterdag was ik bij de tweede #BrightDay van gadget en tech-site Bright.nl. Een erg leuke en inspirerende dag vol met gadgets, nieuwe technologieën en sprekers over onder andere Phonebloks. Hoe inspirerend Pakhuis de Zwijger vol met gadgets en sprekers ook was, toch komt daar niet de inspiratie voor deze blog vandaan…

Goede discussie via Twitter, kan dat?!

Ja, dat bleek gisteren wel weer. Ondanks dat ook op deze site in het verleden wel eens is geklaagd over het gebrek aan diepgang in de discussies op het internet, kwamen Kevin Rommen (@kevinrommen) en ik gisteren via Twitter vrij snel tot de kern. Via een ouderwetse #dtv – “Even een #dtv… Waarom niet de competenties in organisaties inventariseren en op basis daarvan een visie/missie/strategie uitzetten?” – kwamen we al gauw tot een mooi gesprek over de reden van het bestaan van organisaties en dat bij veel bedrijven het besef daarvan ver te zoeken is. Wat heeft dit dan met gadgets te maken? Nou eigenlijk best veel.

The Cloud, interwebz, socialwebcare, wat zijn we nou aan het doen?

Waarbij er in de gadget scene een trend lijkt te ontstaan van groot, groter, grootst en als het apparaat maar veel kan en er tof uitziet wordt het toch wel gekocht! Binnen en tussen organisaties is het niet anders. Alleen valt dat niet zo op… Het doel van een organisatie is voor veel bedrijven tegenwoordig het zijn van een organisatie. De missie, visie en strategie ontbreken volledig en in tijden van crisis is het al fijn als ze er volgend jaar nog zijn. Maar het doel van een organisatie en organiseren in het algemeen is om met een groep mensen iets te bereiken of te bewerkstelligen wat je in je eentje niet had kunnen doen. Een organisatie heeft dus altijd een doel. En dat doel lijkt bij veel bedrijven tegenwoordig te bestaan uit overleven, geld verdienen en vooral net doen alsof we erg persoonlijk bezig zijn.

Start with why? – Daar krijg ik jeuk van

Persoonlijk heb ik altijd een beetje moeite met die populaire ‚wetenschappelijke boeken van personen als Simon Sinek. Maar met ‘Start with Why?’  heeft hij wel een punt. Ik denk dat veel bedrijven, maar soms ook personen, eens stil moeten staan bij het feit waarom ze eigenlijk een bedrijf zijn. Wat is het doel? Geld verdienen? Dat kan, maar doe je het dan zo wel efficiënt genoeg? Hebben we het met zijn allen niet gewoon te moeilijk gemaakt voor elkaar? Je ziet namelijk steeds meer initiatieven en organisaties die maar 1 simpel doel hebben. Een AirBNB met het verhuren van appartementen. Uber app die je gewoon wil vervoeren op een chique manier. Beide zijn razend populair omdat ze zo eenvoudig zijn, je kunt er maar 1 ding mee en daar houden mensen van. Zeker in tijden van digitale overload zoeken steeds meer mensen naar eenvoud. Stoppen met Facebook (deel 1 en deel 2), een even geen WiFi op je telefoon en gewoon weer even terug naar de basis.

Rest mij de volgende vraag: wanneer stoppen bedrijven eens met het in stand houden van directies vol korte-termijn-denkende economen en beginnen ze eens met terug te grijpen naar de basis van hun bestaan?

0 Shares:
Dit artikel is 5.330 keer gelezen