Mensen die de hele tijd over zichzelf praten zijn niet leuk. Bedrijven die hetzelfde doen ook niet. Daar wil je niks van kopen, huren of lenen. Hoe verkoop je wat het bedrijf te bieden heeft en laat je de klant denken dat het om hem gaat? Kwestie van vriendelijk schrijven. Grote kans dat je dan ook meteen schrijft in begrijpelijke taal.

In dit artikel lees je tips en voorbeelden hoe je niet vanuit een bedrijf, maar naar de klant schrijft. Voel je het verschil? Het gaat hier dus om vriendelijk te schrijven met een commercieel doel. Hoewel je met deze tips best nog eens een effectieve liefdesbrief zou kunnen schrijven.

Stel vragen

Vind jij het ook zo vervelend als je gesprekspartner langs je heen zit te staren? Of, erger nog, met z’n mobiel zit te spelen. Bij mij gaan dan de alarmbellen af: het is niet leuk wat ik vertel. Ik zit te zwetsen. Ik moet duidelijker praten. Ervaar jij dat ook zo? Ik denk dat wij ons bewust zijn van hoe we overkomen op andere mensen. Soms een nadeel, maar in je vak als tekstschrijver juist een voordeel. Hou je lezer wakker en stel vragen.

Laat zien dat je de klant begrijpt

Stel vragen. Zo laat je zien dat je interesse hebt in de ander. Door te luisteren naar de antwoorden leer je iemand begrijpen. Luister, begrijp en geef vervolgens informatie waar de klant zit te wachten. Verdiep je daarom voordat je gaat schrijven in het onderwerp en in de behoeftes van de klant. Ondervraag iemand of google wat je doelgroep bezig houdt. Als jouw organisatie werkt met persona’s dan kan dat ook helpen. Eerder blogde ik al over ‘spreekschrijven’. Door met de klant in gesprek te gaan via je tekst, schrijf je een tekst waar de klant echt wat aan heeft.

Duidelijk praten

In een gesprek wil je duidelijk zijn. Je wilt niet dat je gesprekspartner in gedachten een boodschappenlijstje zit te maken. Dus praat duidelijk. Niet letterlijk, maar figuurlijk. Zorg dat de ander je begrijpt. Gebruik je een moeilijk woord en merk je dat de ander vaag knikt? Leg uit wat dat woord betekent. Dat doe je ook in een colloquium, toch? Dit is overigens Latijn en betekent ‘gesprek’ (letterlijk: samenspraak). Je weet wel, wat we dagelijks meerdere malen doen met andere mensen.

Begrijpelijk of vriendelijk?

In een gesprek met iemand, die na de basisschool in de fabriek is gaan werken, gebruik je geen moeilijke zinnen met nog moeilijkere woorden. Dat zou niet vriendelijk zijn. Vriendelijk schrijven is begrijpelijk, maar begrijpelijke taal is niet altijd vriendelijk. Begrijpelijke taal kan namelijk ook heel kil zijn. Afstandelijk geschreven, maar wel heel makkelijk te begrijpen. Schrijf liever een vriendelijk verhaal met een aardige tone of voice.

Spreek de klant aan

Als je een brief of mail schrijft is het niet aardig als je eerste woord ‘ik’ is. Zelfs niet als je eerste zin is: “Ik vraag me af hoe het met jou gaat”, dan gaat het eigenlijk nog steeds om jou. Schrijf een commerciële tekst dan ook niet vanuit het bedrijf. En al helemaal niet door steeds de bedrijfsnaam te noemen. Tanja van Dijk vindt dat geen goed idee! Vergelijk (om geen andere bedrijven te beledigen, neem ik het bedrijf waar ik werk als voorbeeld):

NIET: ABN AMRO heeft een nieuwe app ontwikkeld om het banksaldo snel te kunnen bekijken.WEL: Met onze nieuwe app kunt u overal en altijd uw saldo checken.

Dat ABN AMRO een app heeft ontwikkeld is procesinfo. Het feit dat de app nieuw is impliceert dat hij ontwikkeld is. Wat is het voordeel voor de klant? Praat daar liever over…

Spreek de klant letterlijk aan

Je klant heeft geen naam (tenzij je een DM schrijft), maar je kunt je klant wel persoonlijk aanspreken door ‘U’ en ‘Je’ te gebruiken. Dit klinkt bijna als een tip die wel erg voor de hand ligt. Maar let er eens op en je zult zien dat je veel teksten ziet waarbij het bedrijf de lezer niet persoonlijk aanspreekt. En klanten die zich niet aangesproken voelen, zijn minder geneigd om je product of dienst te nemen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat ze überhaupt minder aandacht aan je boodschap besteden.

Geen procesmatige informatie

De term ‘procesmatige informatie’ ken je misschien niet (tenzij je met mij samenwerkt, dan ken je ‘m wel, reken maar). Het is informatie die voor de klant niet interessant is op het moment dat hij nog overtuigd moet worden van het nut het product. Vaak gaat het om informatie die binnen het bedrijf heel belangrijk is. Bijvoorbeeld wat de interne procedure is als je klachten hebt. Zeg nou zelf, daar zit je als klant toch niet op te wachten als je de boormachine nog niet eens gekocht hebt?

Niet zo saai

Mensen die alleen maar over zichzelf praten, zijn saai. Mensen die saai praten, zijn… ook saai. Gooi wat jus over je teksten. Deze blog is te kort om dieper in te gaan op hoe je een leuke tekst schrijft. Gebruik in elk geval je creativiteit. En mocht de organisatie waar je voor schrijft ervoor open staan: zelfrelativering werkt altijd goed. Dat is transparant. Een modewoord, maar het hoort wel bij de maatschappij van dit moment.

Bovenstaande tips zijn maar een greep uit de vele manieren om klantvriendelijk te schrijven. Laat maar weten als je het leuk vindt om hier meer over te lezen. Verbreding of verdieping? Ik hoor het graag.

0 Shares:
2 comments
  1. Leuke deze tips! Ik ga mijn teksten nog eens screenen. Persoonlijk aanspreken doe ik wel al. Lastiger vind ik het om het begrijpelijk te houden of om niet te breedvoerig te worden.
    Ik lees er graag meer over. En wat mij betreft mag het de diepte ingaan. Algemene tips zijn al genoeg te vinden op internet!

  2. Hoi Marian, dank je voor je reacties. Ik zal eens kijken of ik wat specifieker kan worden. Er zijn trouwens regels voor begrijpelijk schrijven. Nou ben ik daar zelf niet zo'n fan van, maar het kan je misschien wel helpen. Als je meer wilt weten, zoek dan even contact via Linkedin of Twitter.

Comments are closed.

Dit artikel is 10.295 keer gelezen