Als event manager kun je social media goed gebruiken om een buzz te creëren rondom een evenement om zo nog meer aandacht te krijgen.

Hashtags worden ondertussen goed gebruikt. En het aankondigen van een event of achteraf foto’s delen, snappen we ook. Maar zou je ook niet de levensduur van de buzz rondom je events willen verlengen?

Hieronder vijftien tips om ruim voor en ruim na je event jouw event te promoten en zelfs een community rond het onderwerp te creëren van geïnteresseerden die op de hoogte willen blijven en de interactie aan willen gaan.

Voor het evenement

  1. Stel vragen. Bijvoorbeeld welke sprekers mensen graag zien op een event of welke vragen ze hebben aan een spreker of over een bepaald onderwerp.
  2. Stel sprekers voor of highlight onderdelen uit het programma
  3. Heeft een van de sprekers een blog geschreven over hetzelfde onderwerp als waarover hij op het event spreekt? Deel deze blog!
  4. Zorg dat mensen na registratie direct social media buttons te zien krijgen waar ze kunnen delen dat ze zich hebben aangemeld voor jouw event. Uiteraard met de bijbehorende event hashtag.
  5. Zorg voor online pr. Interview sprekers of schrijf een persbericht over waarom jouw event zo bijzonder is.

Tijdens het evenement

  1. Zorg dat mensen kunnen inchecken op je event via social media.
  2. Maak foto’s van het evenement en deel deze. Of nog mooier, zoals in een artikel op Frankwatching over Visual Storytelling: verwerk direct een quote van een van de sprekers in een foto die je ter plekke hebt gemaakt.daanroosegaarde-tedxbinnenhof-595x360
  3. Deel de belangrijkste informatie over het programma: de opening, een keynote, praktische informatie of wijzigingen. En ook hier: stel vragen. Of beantwoord vragen die je veel op de vloer hoort, via social media.
  4. Of zoals ik in mijn vorige artikel adviseerde: zet een scherm neer waar social media berichten en foto’s gedeeld worden.
  5. Nodig bloggers uit om live een verslag te schrijven over het evenement.

Na het evenement

  1. Bedank een aantal mensen via social media, zoals de keynote-sprekers, sponsoren en crew.
  2. Deel naast de gemaakte foto’s en video’s ook interessante en relevante links over een van de behandelde onderwerpen, voor mensen die er meer over willen weten.
  3. Deel de link naar de slides van presentaties en/of highlight een aantal grafieken, infographics die tijdens een van de presentaties voorbij zijn gekomen.
  4. Vraag om feedback.
  5. Houd de community warm ter voorbereiding op je eerstvolgende event (over hetzelfde onderwerp of voor dezelfde doelgroep).

In de infographic hieronder nog meer inspiratie om jouw event een boost te geven!

boosteventwithsocial

0 Shares:
Dit artikel is 19.640 keer gelezen