Hoewel ik aardig bekend ben met social media, trends, internet én met boeken is dit ook voor mij een nieuw fenomeen. Bookface! Een nieuwe ‘raving’ trend overgewaaid uit de VS… althans zo lijkt het. Dat is mij – na aardig wat speurwerk – nog niet geheel duidelijk. Evengoed uiterst boeiend kan ik wel zeggen. Geeky boekenliefhebbers opgelet. Kijk mee en verbaas je.

Kiekje Boe(k)

Bookface – in Nederland simpelweg boekface – is een initiatief met boeken. Het is anders dan anders en op het internet kom je de meest bijzondere creatieve kiekjes tegen. Kort gezegd is de essentie van bookface: fotografeer jezelf met je favoriete boek en plaats het op het internet! Voordat ik jullie meeneem in de wereld van deze creatievelingen eerst een korte verkenning van dit fenomeen.

En toen was er

Een beetje googelen levert mooie plaatjes op. Het valt mij op dat de eerste bookface-foto’s (althans die ik waarneem) in 2008 online verschijnen als fotografisch experiment van een aantal tieners. In 2011 start bookstore Mint Vinetu de campagne ‘Become Someone Else’. “When one reads books, he/she starts living it and identifies (or not) with main hero. These print ads for the Mint Vinetu bookstore, which sells lots of classics, focuses on the idea of becoming someone else. And provokes people to try on different personas.” Ook deze foto’s hebben buitengewoon veel weg van wat we nu bookface noemen.

De Nederlandse boekface ontstaat in 2013 op Bonaire. Vera de Kort, Neerlandicus, stuurt een foto van de roman Gabriela, geschreven door Jorge Amado en vertaald door zuslief Maartje de Kort, naar haar broer. Hij roept “boekface”! En zo is de eerste Nederlandse boekface-foto geboren. Inmiddels, een Faceboekpagina en een online pagina rijker, ontstaan er ook online foto contests. “Getbookfaced!”

Boekface doet het wel anders dan haar overzeese tegenhangers. Zij wil schrijvers ondersteunen die zijn verschenen in het Nederlands (origineel óf vertaald). De foto is de grap, de informatie over het boek en de schrijver is serious business.

Toeval of slimme marketingstunt?

Hoe is het ‘bookfacen’ ontstaan? Is de campagne van Mint Vinetu gebaseerd op het fenomeen ‘houd een boek voor je kop’ en is het teenage experiment online gespot door hun uiterst slimme marketingspecialist? Of is het juist andersom en is bookface geïnspireerd door de campagne van Mint Vinetu? Het lijkt allemaal een grappig toeval; ideetje ontstaan door een paar tieners die een experiment uitvoeren, vergroot door een campagne van een boekenwinkel en verbeterd in Nederland. Miss boekface (de Nederlandse dus) zegt hierover: “Boekface is bij toeval ontstaan.” Al googelend zag zij dat bookface (oversees) ook al bestond. Om met haar woorden te spreken: “Alles is al meerdere keren uitgevonden. Niets is echt uniek!” Ik zou zeggen kijk en oordeel zelf. Een aantal pareltjes op een rij:

Bookface teenage experiment

Teenage Experiment (2008)

Mint Vinetu

Mint Vinetu campagne (2011)

Boekface Gabriela

Gabriela  (via boekface.wordpress.com  2013)

Boekface chemische affiniteiten

Chemische Affiniteiten (Via facebookpagina boekface 2013)

En nu jij

Het is heel simpel. Pak je favoriete boek – Nederlandstalig, vertaald mag ook, mét gezicht uit de boekenkast (jammer je e-reader is zinloos dit keer ;-)  en poseer zodanig voor de camera dat het lijkt of het gezicht bij jouw lichaam hoort. En klaar is kees!

Wat vind jij? Heeft deze trend de potentie uit te groeien tot een ware rage, in ons kikkerlandje of zelfs wereldwijd? En draagt boekface bij aan het ondersteunen van (Nederlandstalige) schrijvers en het geschreven boek?

 

0 Shares:
Dit artikel is 9.896 keer gelezen