Facebook begrijpt je binnenkort misschien wel beter dan je eigen vrienden! Intelligente mensen achter Facebook proberen nog beter te begrijpen wat de 700 miljoen gebruikers van het sociale netwerk dagelijks delen. Via de techniek, die ‘deep learning’ wordt genoemd, kan Facebook nog meer details van het persoonlijke leven van de gebruiker blootleggen.

 

Een nieuwe onderzoeksgroep binnen Facebook gaat werken met deep learning. Dat is een krachtige kijk op kunstmatige intelligentie, die gesimuleerde netwerken van hersencellen gebruikt om gegevens te verwerken. Het toepassen van deze methode kan leiden tot nieuwe functies en geeft wellicht een boost aan de targetadvertenties van het bedrijf.

Bijna eng

Deep learning kan dienen als basis voor software die in teksten emoties of gebeurtenissen kan achterhalen, zelfs als ze er niet expliciet staan. Deze software kan objecten in foto’s herkennen en het gedrag van mensen nauwkeurig voorspellen. Deep learning kan zelfs worden gebruikt om mensen te helpen hun foto’s te organiseren of te kiezen welke foto het best op Facebook kan worden gedeeld.

Huur ‘The AI-Team’

Srinivas Narayanan, een engineeringmanager bij Facebook, stelt een nieuw team samen. Hij geeft aan dat dit AI-Team gaat werken aan applicaties om de producten van Facebook te verbeteren en aan een algemeen onderzoek dat openbaar wordt gemaakt.

Facebook huurde niemand minder in dan deep learning expert: Marc’Aurelio Ranzato van Google. Andere leden van het AI-Team zijn onder andere: Yaniv Taigman, medeoprichter van de gezichtsherkenning startup Face.com, computer visie expert Lubomir Bourdev en Facebook engineer veteraan Keith Adams.

All we need is relevantie

Het AI-Team is net begonnen met de werkzaamheden. De details van de experimenten van het AI-team zijn nog steeds geheim, maar het opperhoofd van de Facebooktechnologieafdeling, Mike Schroepfer, zegt dat deep learning een voor de hand liggende keuze is om de nieuwsfeed mee te verbeteren. Facebook maakt al gebruik van conventionele zelflerende software. Op die manier worden 1500 updates, die de gemiddelde Facebook gebruiker kan zien, teruggebracht naar 30 tot 60 updates. De updates worden beoordeeld op relevantie voor de desbetreffende gebruiker van de gepersonaliseerde lijst.

Schroepfer zegt:

The data set is increasing in size, people are getting more friends, and with the advent of mobile, people are online more frequently. It’s not that I look at my news feed once at the end of the day; I constantly pull out my phone while I’m waiting for my friend or I’m at the coffee shop. We have five minutes to really delight you.

Allemansvriendje

Deep learning is geen onbekend jongetje in de klas, Google en Microsoft spelen al jaren met dit leergierige kind en Facebook volgt haar concurrenten. De indrukwekkende effecten werden afgelopen jaar door Google zichtbaar. Toen leerde het systeem zichzelf aan om katten te herkennen in YouTube video’s.

Inmiddels hebben onderzoekers van Microsoft met deep learning een systeem gemaakt dat real time spraak vertaalt van Engels naar Mandarijn Chinees.

Bron: readwrite.com

0 Shares:
Dit artikel is 6.158 keer gelezen