In de oudheid (in 1980 bijvoorbeeld nog) vertelden we elkaar verhalen en tegenwoordig doen we dat (ook) online. Bloggen, tweeten, eigenlijk alles wat met social media te maken heeft, is inherent aan delen. Natuurlijk weet ik dat het zo werkt: ‘sharing is caring’ nietwaar. Tegelijkertijd vraag ik me af of mijn Twitter volgers mij überhaupt interessant genoeg vinden om te denken: Nou, dat ga ik eens even lezen, of nee, ik deel het ook! Kun je nou het beste alles ‘retweeten’ of slechts wat bij je past?

Delen is?

Even snel en globaal de basics van delen op een rij: je kunt iets leuk vinden en iets delen. Op Facebook kun je bijvoorbeeld aangeven dat je iets leuk vindt door een ‘post’ van iemand, of een product, een website of een uitspraak te ‘liken’. Daarnaast kun je ook iets delen oftewel ‘sharen’. Dat betekent dat je een bericht ook daadwerkelijk deelt met jouw connecties. Op Linkedin en Youtube heet dit eveneens sharen en op Twitter ‘retweet’ of mention je de tweet van iemand. Je kopieert de boodschap letterlijk, of citeert iemand met een pakkende intro. Over deze vorm van delen – en dan met name op Twitter – gaat het hier.

Waarom delen we?

Delen doe je natuurlijk om iets te bereiken. Het is een middel. Voor een bedrijf om je dienst aan de man te brengen, nieuwe klanten (leads) voor je te winnen of om je spullen te verkopen. Ik schrijf graag – en dus ook voor 42bis – omdat het leerzaam is en erg leuk om deel uit te maken van een enthousiaste groep mensen. Maar heel eerlijk, ik schrijf natuurlijk niet voor de kat z’n etcetera. Uiteindelijk wil iedereen die schrijft ook gelezen worden, is het fijn als het aantal lezers op 42bis groeit en dus moeten zij die schrijven anderen ook lezen en delen. Logisch. De vraag is alleen, hoe doe je dat?

Makkelijke delers

Stel je hebt (door hard te werken) 8 miljoen volgers opgebouwd want je bent een social media expert (zoals @contentgirl met 14.000 volgers), een goeroe op welk gebied dan ook (zoals @_robin_sharma met 181.000 volgers),  een bekende Nederlander (zoals @eenjurk met 350.000 volgers) of je bent een merk (zoals @Dove met 91.000 volgers). Natuurlijk worden bekende mensen ook weer eerder gevolgd als ze bijvoorbeeld grappig zijn, maar je hoeft minder te doen om gedeeld te worden. Dat wat jij beweert, daar wordt over gesproken omdat jij bent wie je bent.

Hoe word ik ook een veeldeler?

Stel je bent gemiddeld, zoals ik. Ik ben een gemiddelde facebooker, linkedinner en twitteraar (misschien zelfs onder gemiddeld) en geen expert. Wat willen mensen die mij volgen dan eventueel lezen en mogelijk ook weer delen? Mijn blog bijvoorbeeld, omdat ik hun vriend ben (ook in real life) en de blogs van anderen omdat ze denken dat het vast wel leuk moet zijn? Mijn stukjes, mijn grappige tweets misschien? Dat ik 42bis in mijn tweet zet helpt al omdat het bijvoorbeeld de Pavlov-reactie ‘Interessant’, ‘Gadget’, of ‘Fijne stijl’ oproept. Maar enkel iets retweeten, nemen mensen dat van mij aan? Of word je met enkel retweeten al snel:

Screen Shot 2013-08-22 at 1.04.34 PM

 

 

Dus ja, een lege huls. Ook een retweet moet bij jou passen.

Expertise

Het is fijn als mensen weten waar je voor staat, dat ze weten wat ze van jou kunnen verwachten. Je bent bijvoorbeeld communicatiespecialist en je tweet daarover, of je bent social media expert of je weet alles van hout ofzo, ik noem maar wat. Het is dan fijn als je tweets en dat wat je deelt daarbij aansluit. Wees dus duidelijk en maak je doelgroep nieuwsgierig.

Wat werkt?

Lees hier wanneer je zou moeten retweeten en hier wat je kunt doen om vaker geretweet of ‘gementioned’ te worden. Gebruik eens een ‘Please RT’, wees uniek, wees betrokken en niet ijdel. Dat geldt natuurlijk ook wanneer jij een ander retweet; wees betrokken (lees het artikel ook echt voordat je retweet) en uniek (gebruik eens een leuke aankondiging). Dan nu nog een paar voorbeelden.

1. Mentions die ergens over gaan en die je daarom leest en mogelijk ook weer deelt:

Screen Shot 2013-08-29 at 9.08.24 AM

 

 

Screen Shot 2013-08-29 at 9.05.53 AM

 

2. Mentions die vreselijk nieuwsgierig maken:

Screen Shot 2013-08-29 at 9.17.31 AM

 

 

Waanzinnig mooi project. Heb je het nog niet bekeken, doe het alsnog.

3. Voorbeeld van een stomme oproep die inderdaad toch geretweet is:

Screen Shot 2013-08-29 at 8.57.35 AM

 

 

Ze zijn er nog steeds, mensen die mensen retweeten en dan weer volgen met een garantie op terugvolgen … boring.

Een retweet kan dus leuk zijn én nuttig én interessant én grappig, met name als je bewust deelt, valt me op. En bewust delen doe je vooral met een leuke of pakkende intro, door iets van jezelf aan de ander toe te voegen .

Like me

Goed, even terug naar mij. Linksom, rechtsom en in het hele verdere spectrum van interessantheid geldt dat ik geen niche heb. Niks is mijn niche, maar ik kan op zich wel een boodschap leuk verpakken. Dus ik ben vast begonnen met op eigen wijze aankondigen van artikelen van anderen. Ik ga veel delen, maar niet alles, ik ga veel nieuwe mensen volgen, maar niet iedereen (al zou dat misschien wel beter werken). En voor jullie geldt: Denk na over wat bij jou past en als je het hebt gevonden: deel dan veel! Zoals bijvoorbeeld dit stukje ;)

0 Shares:
Dit artikel is 5.614 keer gelezen