Als je op straat een willekeurige man tegen het lijft loopt, is de kans groter dat hij kleurenblind is, dan dat hij een Twitter-account heeft. Niet alleen omdat kleurenblinden te pas en te onpas door rood lopen, maar ook omdat er gewoon meer van zijn. Je website optimaliseren voor kleurenblinden kan dus zomaar voor een conversiestijging zorgen die in de procenten loopt.

Waarom zou je een website optimaliseren voor kleurenblinden? Je mag misschien niet zo denken, maar laten we eerlijk zijn: dat doe je toch. Alle politiek correcte idealen ten spijt, je website optimaliseren aanpassen kost tijd en geld. Bovendien, hoeveel kleurenblinden kent ons land nou helemaal? Tweehonderd? Driehonderd?

Mannen

Nou, tel daar nog maar wat bij op. Hoewel kleurenblindheid vooral een mannelijke aangelegenheid is (bij vrouwen komt het nagenoeg niet voor), is het er wel een waar maar liefst 8 procent van de mannen mee te kampen heeft. 8 procent! Dat betekent dat 1 op de 12 mannen kleurenblind is.

Voetbalelftal met kleurenblinde keeper.

Bij voetbal is dat zelfs 1 op 11. Foto: Wikimedia Commons

Of, om dat nog beter in perspectief te plaatsen, dat betekent dat er meer mannen met kleurenblindheid zijn dan met een:

  • Twitter-account (1 op 16)
  • Blackberry (marktaandeel: 1 op 29)
  • Mac-besturingssysteem (marktaandeel: 1 op 14)

Terwijl jij dus bezig bent met het implementeren van Tweet-buttons op je website, laat je wellicht veel traffic en conversie liggen omdat kleurenblinden er de weg niet kunnen vinden.

Hoe maak je je website kleurenblind-proof?

Er zijn drie soorten kleurenblindheid:

  • Protanopia: moeite met het onderscheiden van blauwe en groene, en rode en blauwe kleuren.
  • Deuteranopia: problemen bij het onderscheiden van vooral de kleuren rood en groen. Verreweg de meest voorkomende vorm van kleurenblindheid.
  • Tritanopia: moeite om de kleuren blauw en groen, en geel en violet uit elkaar te houden.

Albumcover Harry Connick - Blue Light

De aan protanopia lijdende Harry Connick was zo onder de indruk van zijn bezoek aan de Wallen dat hij er een plaat over schreef. Foto: Wikimedia Commons

Kleurenblinden zien dus niet alles in zwart-wit, maar hebben vaak moeite met het onderscheiden van bepaalde contrasten. Dat betekent natuurlijk niet dat je sommige kleuren niet meer mag gebruiken, maar het is wel beter om met een aantal zaken rekening te houden:

Leun niet te veel op de boodschap die een bepaalde kleur afgeeft

Ga er bij een webformulier bijvoorbeeld niet van uit dat alle bezoekers begrijpen wat je bedoelt als je verkeerd ingevulde velden rood maakt. Natuurlijk kan je dit nog steeds doen voor de mensen die deze kleur wél van groen kunnen onderscheiden, maar vul dit dan aan met een stuk tekst bij als ‘Een postcode moet uit minimaal vier cijfers en twee letters bestaan en mag geen spaties bevatten.’.

Gebruik kleurcontrasten die voor iedereen zichtbaar zijn

Plaats geen groene button tegen een blauwe achtergrond, om maar een voorbeeld te noemen. Houd er verder rekening mee dat niet iedereen kan zien waar de groene bestel- en de rode annuleerknop precies in elkaar overlopen. Plaats deze dus nooit te dicht op elkaar, of maak gebruik van andere kleuren.

I love the colorblind

En vergeet de mensen met deuteranopia niet af en toe een hart onder de riem te steken.

Testen

Hoe test je nou of je website geschikt is voor kleurenblinden? Je kan het vragen aan een kleurenblinde (grote kans dat minstens één van je collega’s dat is), maar je kan ook een van deze online tools gebruiken:

  • Chromanope: toont websites zoals ze er voor kleurenblinden uitzien. Werkt voor alle drie de soorten kleurenblindheid. De tool is soms wel erg traag.
  • Colblindor: upload afbeeldingen en bekijk hoe kleurenblinden ze zien.

Ken jij meer (online) tools waarmee je kan testen hoe kleurenblind-proof een website is? Of heb je andere aanvullende tips? Laat een reactie achter!

Foto homepage: TheConstructor


77.232 keer gelezen Geschreven door