Een persbericht is tegenwoordig veel meer een onderdeel van een integraal socialmediaplan dan een doel op zich. Een journalist is in zo’n plan slechts een van de vele mogelijke verspreiders van de boodschap (hoewel nog steeds belangrijk). Andere verspreiders zijn eigen medewerkers, sympathisanten, influencers en bloggers.

Zij hebben elk hun eigen kanalen om het bericht op te plaatsen. De mogelijke uitkomsten van een persbericht zijn ook veel meer divers. Vroeger ging het uitsluitend om stukken in gedrukte media. Nu vallen Facebookstatussen, tweets en blogs ook onder een succesvol resultaat. Het persbericht nieuwe stijl is daarom optimaal afgestemd op social media zonder daarbij de belangen van journalisten uit het oog te verliezen. Maar hoe ziet zo’n integraal plan er eigenlijk uit?

Volg allereerst relevante journalisten en bloggers op Twitter

Elke woordvoerder of voorlichter zal je vertellen hoe belangrijk een goede relatie met journalisten is. Twitter kan je daar goed bij helpen. Begin met het samenstellen van een twitterlijst met daarin alle journalisten en bloggers die voor jou van belang zijn. Er zijn genoeg websites die al een begin voor je hebben gemaakt. Zo’n twitterlijst volg je dagelijks op de voet om gevoel te krijgen voor de onderwerpen die bij deze groep journalisten goed liggen. Dit biedt waardevolle informatie waarop je je persbericht kan afstemmen. Zorg er daarnaast voor dat je een relatie opbouwt met enkele van hen door ze eens te helpen met een vraag, een artikel van ze te retweeten, of gewoon eens te vragen aan wat voor informatie ze behoefte hebben. Zo creëer je goodwill en bekendheid en vergroot je de kans dat ze eens iets voor je terug willen doen. Wanneer het moment komt dat je er een persbericht uit wil doen, kun je dit eerst eens bij een paar van hen pitchen. Maar je kan ze ook vragen welke invalshoek voor hen van belang is.

Maak gebruik van een social media release

Er zijn erg veel redenen waarom een social media release aan te bevelen is in plaats van een traditioneel persbericht dat in Word is opgesteld.

–        Deze berichten zijn automatisch geoptimaliseerd voor social media. Met een enkele klik op de knop zijn ze te delen via Twitter, Facebook, Google Plus etc. Quotes kunnen zelfs worden uitgelicht en ook weer apart verspreid over de verschillende kanalen.

–        Je content wordt door slim te taggen direct gerubriceerd. Hierdoor krijgen lezers ook direct suggesties te zien voor  vergelijkbare artikelen.

–        Social media releases bieden de mogelijkheid video, audio en plaatjes toe te voegen. Vooral bloggers zijn op zoek naar video en plaatjes om een verhaal mee te illustreren. Deze toevoeging van content biedt ook extra context aan bij je bericht.

–        Er is vaak ook de optie een twitterfeed van de organisatie toe te voegen.

–        De meeste social media releases zijn SEO-geoptimaliseerd, wat de vindbaarheid van je bericht vergroot.

–        Het is jouw nieuwsplatform. Zelfs bij gebrek aan aandacht van traditionele media, kan je doelgroep toch via rss op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen je organisatie.

Er zijn verschillende aanbieders van social media releases. Een Nederlandse dienst waar je gebruik van kan maken is Pressdoc. Voor een wat internationaler georiënteerde doelgroep is prnewswire geschikt. Dankzij deze platforms vergroot je je bereik automatisch doordat ze scherp in de gaten worden gehouden door bloggers en journalisten.

Vraag je medewerkers en sympathisanten jouw persbericht te delen via hun socialmediakanalen

Een stap waaraan nogal eens voorbij wordt gegaan, is je natuurlijke bondgenoten te vragen het bericht te delen. Bondgenoten zijn bijvoorbeeld eigen medewerkers en sympathisanten van je merk of organisatie. Maak dankbaar gebruik van hun bereidwilligheid.

38709845

Binnen een socialmediamanagementtool als Hootsuite is dit zelfs erg makkelijk te organiseren. Je kan in het nieuwe Hootsuite Conversations de medewerkers van jouw bedrijf uitnodigen via mail. Eenmaal in deze conversatiestream kun je een vooraf opgestelde tweet (bijvoorbeeld ter promotie van een persbericht) met ze delen. Zij kunnen deze tweet al lezen en zodra het nieuws officieel is hetzelfde bericht via hun kanalen versturen. Eenzelfde proces zou je kunnen inrichten voor andere socialmediakanalen.

Gebruik Storify voor je rapportage

Je persbericht zal –mits interessant en deelbaar- na plaatsing terug te lezen zijn in blogs, in de tweetstream, op Facebook, Google Plus etc. Het kan best een klus zijn om dit allemaal in kaart te brengen.  Er is een uitermate handige tool waarmee je dit kan doen: Storify. Met Storify kun je alle berichtgeving over je persbericht in het social media landschap binnenhalen. Zo heb je in een enkel overzicht alles wat er online verschenen is. In de betaalde variant van Storify kun je dit zelfs als pdf exporteren om bijvoorbeeld binnen je organisatie te delen. Met zo’n overzicht ter hand is het doodeenvoudig om nieuwe sympathisanten en influencers te identificeren. En die zullen bij een nieuw bericht uiteraard een rol gaan spelen in de eerder beschreven stappen.

0 Shares:
Dit artikel is 5.047 keer gelezen