Het is volop zomer, maar wij (als communicatieprofessionals) hebben het druk. We communiceren heel wat af. We zijn allemaal actief via online en offline netwerken en we hebben (over)volle agenda’s.

We werken hard aan alle openstaande communicatieacties en zijn constant op de hoogte van het laatste nieuws. Maar wat staat er eigenlijk op onze eigen communicatieagenda? Of wat zou er op moeten staan? En welke rollen zijn relevant voor ons als communicatieprofessionals? Wat zijn actuele veranderingen? Ik wil er meer van weten…

CommunicatieCommunicatie en strategie

Omdat ik dus graag wil weten waar andere communicatiecollega’s druk mee zijn, startte ik een poll. Via LinkedIn, Twitter en Facebook legde ik de vraag voor “Wat verdient meer aandacht in het communicatievak? Waar moeten we aan werken?” Ruim 200 reacties kwamen er. Het is opvallend hoeveel antwoorden te maken hebben met strategie, ondernemen en het actief bijdragen aan de organisatiedoelstellingen. De resultaten van de poll zijn:

  • 34% Wij moeten een (actievere) bijdrage leveren aan het behalen van organisatiedoelstellingen;
  • 31% Wij moeten (vaker) denken als strategische en ondernemende partners voor het management;
  • 15% Wij moeten de online marketing, marketingcommunicatie en corporate communicatie activiteiten (beter) integreren;
  • 12% Wij moeten corporate branding en storytelling een vast(er) onderdeel van ons werk maken;
  • En 8% koos voor iets anders dan bovenstaande antwoorden.

Bij de overige antwoorden gaven verschillende collega’s aan dat juist de combinatie van de vier antwoorden een goede aanpak is. Via CommBat en CommunicatieOnline op LinkedIn werden waardevolle opmerkingen geplaatst. Daarbij werden ook zaken als het verbeteren van de transparantie en meer duidelijkheid genoemd. Ook de integratie van ICT én communicatie en de focus op rendement en resultaat wordt als belangrijk gezien. Al met al genoeg om over na te denken.

Frustratie van de communicatieadviseur

Omdat ik lijstjes altijd leuk vind (en deze top tien goed aansluit bij het onderwerp van deze blog) wil ik graag de top 10 van frustraties van de communicatieadviseur* met jullie delen:

  1. Ontbreken van positie in de organisatie als volwaardig communicatieadviseur;
  2. Niet serieus genomen worden in de organisatie en bij afdelingen;
  3. Gebrek aan informatie, vooral van de directie, over wat er gaande is;
  4. Communicatie wordt altijd te laat betrokken, namelijk als alles al is beslist;
  5. De vraag is vaak om een communicatiemiddel, hoe buig ik dat om naar een advies?;
  6. Iedereen denkt verstand van communicatie te hebben;
  7. Het is moeilijk om regie op het advies gesprek te krijgen en houden;
  8. Lastig om gaan met macht, weerstand, hiërarchie en dominante opdrachtgevers;
  9. Veel te snel ‘ja’ zeggen;
  10. Hoe krijg ik mijn advies uitgevoerd in de organisatie?

Feestjes en folders

Dat het communicatievak volop aan het veranderen is en blijft duidelijk. Maar de discussies en frustraties hierover zijn helemaal niet nieuw. Kennelijk zijn we nog steeds niet altijd goed in staat om onszelf en/of ons vak serieus neer te zetten. Als communicatieprofessional organiseer je feestjes, houd je Facebook en Twitter in de gaten en maak je reclame. Meer is het toch niet? Of toch wel? Natuurlijk wel. Het is veel meer. Via Ron van der Jagt zag ik een tweet over de nieuwe rollen van communicatie “Van folders naar faciliteren”. De klassieke communicatieafdeling op de schop! En dat klopt.

Aan het werk

De communicatieprofessional van nu moet verschillende rollen kunnen invullen en regelmatig kunnen schakelen tussen taken, projecten en niveaus. De samenwerking met ICT en marketing staat daarbij hoog op de agenda. Daarbij moeten we onze communicatieactiviteiten transparant(er) en duidelijk(er) maken. We ontwikkelen corporate story’s en schrijven content. Ook moeten we resultaatgericht zijn en met het management en de directie in gesprek. Kortom; er is inderdaad veel te doen! Laten we aan het werk gaan. Met de juiste communicatieagenda.

*Bron: De communicatieadviseur op een strategische positie in de organisatie van Karel Winkelaar.

 

 

0 Shares:
2 comments
  1. Goed artikel! Ik ben van mening dat wij (communicatieadviseurs) inzicht moeten geven in het menselijke aspect van beleid en strategie. Niet zoals HR dat doet, maar vooral in de beleving. Welke impact heeft deze keuze op onze klanten? Op ons personeel? Kunnen we kleine aanpassingen maken om ervoor te zorgen dat het goed wordt ontvangen? Bieden we alternatieven? Is daar bij stilgestaan? Deze rol als luis in de pels is waar de communicatieprofessional excelleert.

    1. Bedankt Danny! Goed dat jij aangeeft hoe jij onze rol ziet rondom beleid en strategie en inzicht geven in het menselijke aspect ervan.

Comments are closed.

Dit artikel is 5.493 keer gelezen