Stockfoto’s. Behalve als je zelf tijd, een camera en de vaardigheden hebt om goede foto’s te maken, zijn ze onmisbaar voor je website. Of je nou een blog hebt of een bedrijfswebsite beheert, stockfoto’s heb je altijd nodig om te voorkomen dat je site een onoverzichtelijke brei van tekst wordt.

Maar wat als je geen budget hebt om stockfoto’s aan te schaffen? Misschien heb je een persoonlijke blog waar je niet al te veel geld aan wilt uitgeven. Wellicht wordt er bij je werk bezuinigd. Of vertrouwt je baas je niet meer met het budget omdat je het de vorige keer uitgaf in een stripclub. Misschien gaf hij je zelfs een laatste kans en deed je het “per ongeluk” weer.

Het maakt niet uit wat de reden is. Laten we niet te veel focussen op het waarom, en ons richten op een oplossing voor jouw benarde situatie. Gezien je financiële situatie kun je immers niet het risico lopen een gepeperde rekening op de deurmat te vinden omdat je lukraak afbeeldingen van andere sites plukt.

Vijf stockfoto-tips voor als je even krap bij kas zit:

1. Gratis stockfoto’s

Ze zeggen wel eens dat de beste dingen in het leven gratis zijn. Als het om stockfoto’s gaat klopt daar in ieder geval helemaal niets van. Af toe zitten er best pareltjes tussen, maar de meeste gratis stockfoto’s lijken te zijn gemaakt door de huisfotograaf van Bigfoot.

 

Bigfoot

Bigfoots ouders hadden nooit eens leuke foto om op de schoorsteenmantel te zetten. (Foto: Wikimedia)

Op het moment heb jij alleen niet zo heel veel keuze. Kijk daarom eens op de volgende gratis sites of er iets voor je tussenzit:

2. Creative Commons-licentie

Ze bestaan: mensen die hun werk, in dit geval foto’s, gratis beschikbaar stellen voor gebruik door derden. Bij een Creative Commons-licentie blijft het auteursrecht bij de auteur, kunstenaar of fotograaf liggen, maar is het anderen toegestaan onder bronvermelding het materiaal te hergebruiken. Je zou dus kunnen zeggen dat je het materiaal mag lenen. Ideaal voor iemand in jouw financieel belabberde positie.

 

Bowlingschoenen

Een beetje net als met bowlingschoenen. Maar dan zonder dat je voor lul loopt. (Foto: Steven Snodgrass)

Sites waarop je veel foto’s en afbeeldingen met het Creative Commons License vindt:

Let wel op: er bestaan verschillende soorten Creative Commons-licenties. De ene staat hergebruik alleen toe voor niet-commerciële doeleinden, anderen geven geen toestemming om wijzingen in het werk aan te brengen. Check dus altijd even met welke soort jij te maken hebt. Via Google Advanced Image Search kun je met behulp van het veld “gebruiksrechten” overigens zoeken naar afbeeldingen met verschillende soort licenties.

3. Foto’s met verlopen auteursrecht

Er zijn uitzonderingen, maar in veel landen verloopt over het algemeen het auteursrecht op zaken waarvan de maker al een tijd is overleden. In Nederland is dat na zeventig jaar. Deze materialen zijn door jou dus vrij om te gebruiken op je website.

Nadeel is natuurlijk wel dat je niet veel kleurenfoto’s zult vinden waarvan het auteursrecht is verlopen, laat staan afbeeldingen in hoge resolutie.

 

Ouwe mannen

Verkopers in een camerawinkel in 1938. Wie over megapixels begon, werd direct in elkaar geslagen. (Foto: janwillemsen)

 

4. Promotiefoto’s

Op zoek naar foto’s van auto’s? Van huizen? Van schaarsgeklede vrouwen? Van mensen die naar halfnaakte dames gluren?

Oké, dat laatste is misschien iets te specifiek. En maar goed ook, want we weten allemaal wie er op die foto zou staan, viespeuk.

 

Peepshow

“Is daar iemand? Doe open! Ik wil stockfoto’s kopen!” (Foto: Willem Velthoven)

Maar verder kun je over de meeste onderwerpen wel gratis afbeeldingen vinden. Bedrijven stellen ze vaak beschikbaar om een nieuwe televisieserie te promoten bijvoorbeeld. Of om een nieuwe auto aan te prijzen, of een nieuw drankje.

Kijk dus eens rond op sites van verschillende autofabrikanten, stokerijen, rijksvoorlichtingsdiensten enzovoort. Zoek net zolang tot je perskits vindt met afbeeldingen die aansluiten bij wat jij zoekt.

5 . Video’s

Stockfoto’s? Afbeeldingen? Waar hebben we het eigenlijk over? Heb je recentelijk weleens om je heen gekeken? Met onze mobieltjes, en ons internet, en de jaartallen die met tweeduizend beginnen. Het enige dat er nog aan ontbreekt zijn vliegende auto’s, maar verder voldoen we aan alle normen die zijn gesteld in films uit de vorige eeuw: we leven in de toekomst.

“Stockphotos? Where we’re going we don’t need stockphotos!”

En in een beetje jaren 80-toekomstfilm heb je bewegend beeld tussen je tekst. Er is geen enkele reden, wat zeg ik, excuus om geen video’s op je site te plaatsen. Ga dus naar YouTube of een van de vele andere videosites en embed video’s. Een aantal zaken om daarbij in het achterhoofd te houden:

  • Buma/Stemra was een tijdje van mening dat het embedden van video’s een inbreuk is op het auteursrecht. YouTube koopt de organisatie nu af om te voorkomen dat embedders een rekening op de deurmat krijgen. Video’s van YouTube moet je dus zonder problemen kunnen embedden. Update: Let op, dit geldt alleen voor particulieren. Als commerciële partij loop je nog steeds het risico dat je een rekening van Buma/Stemra op de mat krijgt. (Dank aan Bert Haanstra voor de aanvulling.)
  • Nog steeds een beetje bang voor de auteursrechtboeren? Embed dan video’s van een officieel kanaal. Als Warner Brothers bijvoorbeeld een trailer plaatst op zijn YouTube-kanaal en zelf de optie biedt om deze video’s op jouw site in te sluiten, kan het daarna moeilijk klagen dat je zo inbreuk maakt op zijn auteursrecht.
  • Hetzelfde geldt voor video’s op sites als Uitzending Gemist. Ook hier wordt vaak actief de mogelijkheid aangeboden een video op je website te plaatsen.

Bonus: Google Afbeeldingen

Op betaalde stockfotosites krijg je een afbeelding pas ná aankoop zonder watermerk te zien. Logisch, anders zou niemand er meer voor betalen. Maar er is een manier om een stockfoto zonder watermerk te bekijken vóór je hem aankoopt.

  • Ga naar je favoriete betaalde stockfotosite.
  • Zoek tot je een afbeelding vindt die je graag wilt hebben.
  • Open in een tweede tab Google Images.
  • Klik met je linkermuisknop op de stockfoto die je graag wilt hebben.
  • Houd je muisknop ingedrukt en sleep de afbeelding naar de tweede tab.
  • Blijf de muisknop ingedrukt houden en laat los als de stockfoto boven het zoekveld hangt.
  • Hey presto!

Uiteraard ga ik er vanuit dat je deze optie alleen gebruikt om te window-shoppen. Dat je krap bij kas zit is natuurlijk nog geen excuus om te gaan stelen. Of om je baas z’n geld in een stripclub uit te geven, maar daar zullen we het maar niet meer over hebben.

(Foto homepage: Ken Teegardin)


11.692 keer gelezen Geschreven door