Aangezien steeds meer mensen het internet gebruiken via hun smartphone of tablet, gaat Google er meer en meer op letten dat websites zijn aangepast voor goed mobiel gebruik. In een bericht op de Webmaster Central Blog waarschuwt Google dat websites die niet goed geconfigureerd zijn voor mobiel gebruik, binnenkort hun plek in de ranking niet meer zeker zullen zijn.

Verkeerde redirects

In de blogpost licht Google twee specifieke, veel gemaakte fouten toe : verkeerde redirects en ‘smartphone-only errors’. Een verkeerde redirect geef je op het moment dat iemand op de desktopversie van een url klikt en deze de gebruiker doorverwijst naar een andere, mobiele pagina. Zoals in het voorbeeld hieronder te zien is.

N1 redirects

Dit verstoort de ervaring van jouw bezoeker, zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor dat hij zijn heil ergens anders zoekt en wordt dus afgestraft door Google.

De oplossing is relatief simpel: verwijs bezoekers vanaf de desktop url naar de url van dezelfde pagina op de mobiele site.

Smartphone-only errors

Je website alleen maar beschikbaar maken voor dekstop-gebruikers en smartphone-gebruikers een error pagina voorschotelen, is ook niet meer de bedoeling. Je zorgt ofwel voor de juiste redirect, naar de juiste smartphone-friendly pagina, of je toont  – bij gebrek aan een mobiele site – de desktopversie. Kortom: alles behalve een 404-pagina.

Smartphone onvriendelijke inhoud

Naast de url moet je ook op de content letten. Heb je op je pagina’s bijvoorbeeld videos staan die Adobe Flash vereisen en die niet te bekijken zijn via veel iPhone en Android toestellen? Dan wordt het tijd om deze aan te passen naar een ander formaat. Als de negatieve gebruikerservaringen van je bezoekers de doorslag nog niet hadden gegeven, laat het dan zijn dat Google dit ook niet meer accepteert.

Meer verkeerde configuraties

Uiteraard zijn er nog meer zaken waar je op moet letten bij de ontwikkeling van je (mobiele) website. Google somt ze graag voor je op, inclusief tips om nog meer fouten te voorkomen.

0 Shares:
1 comment
  1. Jaja, het is al een hele tijd geleden dat Google de slogan "Don't be evil" heeft losgelaten. Dit gaat niet om "goede" of "foute" websites. Dit gaat om hoeveel omzet Google zou kunnen verliezen als de websites niet geoptimaliseerd zijn. Denk ik zomaar.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.071 keer gelezen