Op de huidige krappe arbeidsmarkt is het meer dan ooit van belang je te onderscheiden van je mede-sollicitanten wanneer je eindelijk dé perfecte baan gevonden denkt te hebben. Je bent tenslotte niet de enige die solliciteert op die droombaan. En een CV is over het algemeen niet het meest spannende medium om jezelf te profileren. Maar je kunt nu je LinkedIn profiel in een supercoole Visual.ly infographic laten omgieten. Als dat geen indruk maakt…

Visual.ly is natuurlijk onze favoriete, onuitputtelijke bron voor gelikte infographics. Natuurlijk kun je je keuze maken uit een eindeloze bibliotheek van kant-en-klare infographics om je blogposts mee op te leuken, maar je eigen infographics maken is natuurlijk nog veel interessanter. En wat is er nou leuker dan je eigen CV als infographic te zien?

Onderscheidend

the anatomy of a great resume

Zeker als je solliciteert op een baan in de creatieve sector of in marketing & communicatie kun je niet met een alledaags, saai CV aankomen. Veel mensen maken één CV dat weliswaar af en toe wordt bijgewerkt, maar feitelijk hun hele carrière meegaat. Waarom zou je je CV niet aanpassen aan de sollicitatie? Je schrijft toch ook steeds een nieuwe sollicitatiebrief? Natuurlijk hangt de stijl van je CV af van het soort bedrijf en de functie waarop je solliciteert. Een traditioneel bedrijf zal een klassiek CV wellicht meer op prijs stellen dan een grafisch hoogstandje. Maar een onderscheidend CV kan nèt even dat verschil maken tussen een standaard afwijzing en een eerste gesprek. Er zijn legio tips en prachtige voorbeelden op het web te vinden over hoe je je CV kunt pimpen en deze infographic van PayScale laat zien welke elementen een écht goed CV moet bevatten.

Maar waar moet je beginnen? Hoe verfraai je een traditioneel, saai document als een CV eigenlijk? En welke software ga je eigenlijk gebruiken?

Creatief

Je kunt op safe spelen met een Word template, maar daarmee beperk je je creativiteit behoorlijk. Word templates worden toch volgens een vrij standaard, traditioneel stramien opgemaakt, dus of je daar werkelijk een blijvende indruk mee maakt? Ben je creatiever ingesteld, dan kun je natuurlijk helemaal los gaan in een ontwerpprogramma als Photoshop of Paint Shop Pro. Maar daar ben je dan wèl weer even flink wat uurtjes mee zoet. Terwijl het toch zaak is zo snel mogelijk te reageren op die éne speciale baan.

Visual resume by Kelly

Kelly en Visual.ly hebben de krachten gebundeld om je een makkelijk startpunt te bieden. Je eigen CV als infographic, dat is nog eens een binnenkomer! En het werkt nog eens heel gemakkelijk ook. Je moet wel even een Visual.ly account aanmaken, maar dat kost niks en een LinkedIn profiel heb je natuurlijk al lang. Kelly stelt 5 verschillende templates beschikbaar, ieder met een eigen kleurstelling en een eigen stijl. Na het inloggen op Visual.ly klik je op Create en zoek je “Visual resume by Kelly” op. Je kunt ook deze link gebruiken. Selecteer het template dat jou het meest aanspreekt en log in op LinkedIn om je gegevens te laten invullen.

Visual resume by Kelly

Het resultaat is een prachtig visueel CV dat je naar hartelust kunt delen op social media, e-mailen of downloaden (als afbeelding of pdf). Ben je niet tevreden? Dan kies je gewoon een ander template of pas je je gegevens aan op LinkedIn. Je kunt de infographic verwerken in je eigen CV of “as is” gebruiken – handig wanneer je digitaal kunt solliciteren. En het mooiste is: ieder visueel CV is uniek, omdat geen twee LinkedIn profielen hetzelfde zijn. Happy hunting!

 

 

 

 

0 Shares:
5 comments
  1. Hier zit geen recruiter op te wachten. Probeer eerst eens te solliciteren zonder je cv en/of brief. Ga koffiedrinken. Mocht je toch met een cv willen solliciteren, zorg dan dat de lezer binnen 6 tot 10 seconden de match met de vacature ziet. Zo'n fancy plaatje als cv helpt hier niet bij.

    1. Recruiters willen alleen mensen binnen halen en een algemeen profiel opbouwen, die trekken het liefst een database leeg en zoeken zo hun match, als je cv niet in het juiste format zit kan je het inderdaad wel schudden.

      Als je zelf gaat solliciteren is het handig om proberen op te vallen, ik stuur naast mijn cv en brief ook altijd nog een portfolio mee, misschien ligt het ook aan waar je solliciteert natuurlijk, maar heb er altijd wel positieve reacties op gehad.

      Een infographic die vanuit je linked in komt is nu nog leuk, maar als straks iedere sollicitant met een infographic komt is de lol er vanaf, probeer altijd iets origineels te verzinnen en vooral persoonlijk.

      1. Als je je opgeleverde resultaten middels een portfolio kunt laten zien, prima. Als je echt wil opvallen ga dan koffiedrinken.

        1. Is thee ook goed? Jezelf op de koffie uitnodiging werkt ook alleen als je al een eerste contact hebt, dan moet de interesse er al zijn.

          1. Thee is prima, zolang het maar geen theeleuten is. En inderdaad, je zult dus moeten netwerken.

Comments are closed.

Dit artikel is 12.693 keer gelezen