De waarschuwing: wees voorzichtig op het metrostation, heb geduld bij de spoorwegovergang ga niet op het randje van het perron staan, straks val je op het spoor! Droge kost, dit gaat niet aankomen. Daar heeft een Australisch reclamebureau zich aan durven wagen en met succes. McCanns won 13 juni 2013 de D&AD Black pencil met de campagne ‘Dumb ways to die’ voor Metro Trains Melbourne. Daarnaast wonnen ze ook nog eens vijf yellow pencils met deze campagne, een groot succes dus.

Voor ik ga vertellen waarom die campagne zo geniaal is eerst even kort waar D&AD voor staat. De van oorsprong Britse Design & Art Directon Awards beloont de meest briljante creatieve commerciële campagnes. De Black pencil is de hoofdprijs van de D&AD awards. Meer info vind je op wikipedia of op hun site.

Dumb ways to die

Het liedje is aanstekelijk en het spelletje verslavend. Er zijn nou eenmaal heel veel domme manieren om het leven te laten en dat heeft McCanns bijzonder leuk in beeld gebracht. De vormgeving is geestig en kleurrijk. Het liefelijke liedje blijft in je hoofd hangen en is goed in elkaar gezet met mooie graphics:

App voor Android en iPhone

Het filmpje is al van vorig jaar, maar de app is sinds kort gratis te downloaden.Ik heb hem uitgeprobeerd op iPad en iPhone. Het is alles behalve makkelijk en ook nog eens zenuwslopend! Vooral het wegvegen van de kots is een kunst. Het vliegtuig is in het begin wat frustrerend, wat je daarvoor moet doen om niet dood te gaan ga ik niet verklappen! Deze kun je overigens wel uitzetten omdat dit waarschijnlijk niet op alle apparaten even goed werkt. Nee, ik ga niet zeggen waarom! En als je dood gaat (want dat ga je) kun je dat natuurlijk even tweeten met de knop ‘tweet your death’ inclusief foto.

tweet your death

Rode knop

De website is duidelijk in flash gemaakt en best wel traag. Dat is jammer want het idee is leuk. Je kan alle figuurtjes aanklikken om te zien wat voor domme dingen hun het leven kost. Verder heb je de rode knop op de website en in de app, hiermee beloof je geen domme dingen te doen op en rond de metro. En daar gaat het natuurlijk allemaal om!

I swear not do dum stuff around trains (1)

Ben jij al verslaafd? Anders blijft liedje wel in je hoofd plakken!

0 Shares:
Dit artikel is 4.496 keer gelezen