En toen was het alweer voorbij, het Congres Facebookmarketing in Utrecht. Hoewel het niet helemaal een dag was om in het Media Plaza te zitten, totaal afgesloten van het overvloedige zonlicht, was er binnen genoeg te beleven.

congres-facebook-marketingDe soep werd natuurlijk minder heet gegeten dan ze werd opgediend, in de keynote van Rohit Bhargava. Eerder kondigde ik aan dat ik benieuwd was wat hij te vertellen had over online brand control en het al dan niet voeren van conversaties met je fans en haters. Bhargava vertelde ons niet dat we niet moeten converseren, maar dat je er met converseren alleen niet komt. Sterker nog, als je je webcaremensen opdracht geeft om overal op te reageren, kan het behoorlijk uit de hand lopen.

Goedbedoeld berichtje, boze klant

Het kwam, samengevat, hier op neer: je kan wel willen converseren met je community, maar daarvoor moet je een heel erg goed gevoel voor context hebben. Een enthousiast, vrolijk en goedbedoeld berichtje kan brisante consequenties hebben als het op het verkeerde moment, in de verkeerde context landt. ‘Sorry voor de vertraging, maar uw vlucht vertrekt nu echt over een paar minuten’, zei de luchtvaartmaatschappij. ‘Ja dat weet ik’, tweette de passagier terug. ‘Mijn koffer zit erin. En ik niet.’ Oeps. Een veel betere strategie is om daadwerkelijk waarde te bieden. Een goedgeplaatste waardebon doet wonderen, zeg maar.

Keynote of workshop?

De tweede keynote was meer een workshop. Zie voor meer daarover op het liveblog.

Sessies

Er was een breed scala aan sessies en kiezen was een klein beetje moeilijk. Ik had besloten te gaan voor de dingen waar ik het minste verstand van had en verzeilde dus bij Joost Geurts’ Instagram-workshop. Wat blijkt (shocker!)? Voor Instagram gelden dezelfde algemene contentmarketingprincipes als voor alle andere (visueel geörienteerde) sociale media.
Dat is een beetje flauw, want Geurts had een super-enthousiast verhaal waaruit duidelijk bleek dat hij echt zijn hart aan het medium verpand heeft. Hij had trouwens slides bij zich voor drie workshops, en eigenlijk was ik wel benieuwd wat er verder nog tussen zat. Maar goed, de volgende sessie begon alweer en Geurts moest zijn verhaal afbreken.

Edgerank: slim posten of gedwongen adverteren?

Toen weer Facebook advertising (ja, ik had mezelf – 100% contentmens – behoorlijk te grazen genomen bij het inschrijven voor de sessies). Grappig om te zien is altijd dat er op één en hetzelfde congres verschillende stromingen aan het woord komen. Zo zit je het ene moment te luisteren naar Pieter Voogt die je vertelt dat Facebook je dwingt om te adverteren omdat je anders door Edgerank uit 85% van de timelines van je fans gefilterd wordt, en hoor je aan het eind van de dag van Edgerank-expert Chad Wittman dat je door slim te posten en goede content te maken zonder één advertentie 40% van je fans kan bereiken.

Experimenteer, meet en kijk wat werkt

Niet zo gek dus dat het op één na meest gegeven advies van de aanwezige sprekers – ook van Robert Doggers, die een vrij pretentieloze, lekker luchtige breakdown deed van het succes van een aantal visuals op Facebook, inclusief quiz – luidde: experimenteer, meet en kijk wat werkt. Andere doelgroepen vragen om andere content. Damesondergoed is geen rechtsbijstand en een supermarkt is anders dan Natuurmonumenten.

98 plaatjes en Jochem Myjer

En wat was dan het meest gehoorde advies (we hebben hem zeker twintig keer gehoord, en bovendien wisten we het al)? Dit: wil je op Facebook scoren, dan moet je afbeeldingen maken c.q. plaatsen. Van de honderd meeste gedeelde posts op Facebook waren er 98 afbeeldingen. De twee tekstposts waren allebei van Jochem Myjer.

Als je je afvroeg waarom ik, schrijver immers, via Twitter verslag deed van een Facebook-congres? Nou, daarom dus ;-)

0 Shares:
Dit artikel is 2.397 keer gelezen