Het is werkelijk ondenkbaar dat er iemand bestaat die vrolijk wordt van de cijfers. We zitten volgens de laatste berekeningen van het Centraal Planbureau voor de Statistiek namelijk op 7,5%. Maar liefst 7,5% van de totale beroepsbevolking was werkloos in Nederland in januari 2013. We solliciteren ons kapot terwijl de dalende trend in het aantal vacatures nu al anderhalf jaar bezig is.

We kennen allemaal wel iemand die moedeloos is geworden na het sturen van de zoveelste motivatiebrief in zijn/haar zoektocht naar een nieuwe baan. En als je deze zin helemaal leest (wat ik niet aanraad want uit pure ellendigheid ben ik al vier keer gestopt met het schrijven van deze droevige eerste alinea), dan weet je ook dat we onderweg zijn naar 9% werkloosheid in 2014.

Witte truffels en diamanten

‘Pakken wat je pakken kan’ lijkt dan ook het motto te zijn van veel mensen die al een tijdje op zoek zijn naar een baan. Een vriendin vergeleek de kans op een baan met het vinden van de grootste diamant in een willekeurige mijn in Zuid-Afrika en stages met witte truffels. Ik lachte en maakte mij niet al te druk; ik heb een groot netwerk, werk hard, leer snel, wil altijd de beste zijn en ik rondde een hoog aangeschreven master af. Maar toen ik na mijn terugkomst uit Australië na twee maanden nog steeds geen baan had gevonden, begreep ik beter wat zij bedoelde.

De kracht van compensatie

Wanneer er 300 mensen op eenzelfde vacature solliciteren, onderscheid je je niet meer met hoge cijfers en wat leuke nevenactiviteiten. En ook niet met de standaardantwoorden op de standaardvragen, zoals Heineken een tijdje terug al bewees. Vooral veel starters (waaronder ik) klagen over de vereiste ‘ervaring’. Bedrijven lijken slimme, ondernemende jongeren te willen aannemen maar wel met “minstens x jaar ervaring in de financiële dienstverlening/consultancy/…”.

Hoe kom je aan werkervaring als je als starter nergens wordt aangenomen? Het is lastig, en je kunt natuurlijk droevig in een hoekje gaan zitten en het UWV maandelijks wat armer maken. Besef dan wel dat je de kracht van compensatie in grove mate onderschat. Je moet opvallen. Of je de benodigde ervaring nu hebt of niet.

Doe wat bij je past, maar brutalen hebben de halve wereld

Zo was ik weken te laat voor de aanmelding van een In-housedag van Delta Lloyd (sterker nog: 16 uur voorafgaand aan het event stuurde ik nog een mail) en ik werd uitgenodigd. Brutalen hebben de halve wereld. Ook bij ABN ben ik op een aparte manier binnengekomen; de insteek dat je toch niets te verliezen hebt, kan je veel energie geven en bedrijven houden nu eenmaal van mensen die energie voor tien hebben. Uiteindelijk zijn de personen die je aannemen ook gewoon mensen. Gelukkig maar, want die zijn gevoelig voor grappige/creatieve/onverwachte dingen.

Want hoe zou jij anno 2013 solliciteren? CV en leuke motivatiebrief?

We kennen allemaal The Google Experiment en weten dat het anders kan. Misschien past dit voorbeeld niet bij de functie die je ambieert, maar het is een mooi voorbeeld van hoe je buiten de begaande paden kunt wandelen. Key is dat je doet wat bij je past. Overal lees je over het nieuwe solliciteren, innovatief solliciteren, tien zelfpromotie tips hier, twintig no-go’s op Linkedin daar. Maar de mensen die uiteindelijk de baan krijgen zijn degene die Prezi’s op een creatieve manier inzetten. Het zijn de CV-infographics die opvallen. De Amazon reclames waarin je jezelf promoot die briljant zijn.

Innovatief solliciteren

Al deze voorbeelden waren een ware inspiratie voor mij om op ongewone wijze te solliciteren bij FAQTORi. Een nieuw, jong en belachelijk ambitieus bedrijf dat excelleert in innovatie. Ik voelde de druk om op ongewone wijze te solliciteren, maar wilde tegelijkertijd dat de manier die ik zou kiezen echt bij mij paste. Ik stuurde daarom een mail naar zo’n tien twitteraars die elk op hun eigen vlak zeer innovatief zijn en ware inspirators voor mij zijn. Ik vroeg hen om op de dag dat ik solliciteerde een tweet te sturen aan @FAQTORi en uit te leggen waarom ik goed bij het bedrijf zou passen. De hashtag #MrsFAQTORi was al snel geboren en tientallen tweets stroomden vanaf 12:00 uur hun kant op. Het bleek een goede zet.

Een CV is achterhaald

Ik werd de dag erna uitgenodigd voor de selectiedag, deed een goede pitch van 2 minuten, verknalde een case, maar mijn passie voor hun event #helpNL24uur werd wel weer gewaardeerd. Inmiddels ben ik bijna aan het einde van mijn tweede werkweek en mag ik het gaafste project in Nederland van 2013 helpen organiseren. Hoewel mijn personal promotors een grote bijdrage hebben geleverd, was het vooral de onverwachte wending aan mijn sollicitatie die werd gewaardeerd. Een van mijn leidinggevenden zei: “Het selecteren van kandidaten op basis van een CV is achterhaald. Iedereen heeft tegenwoordig een mooi CV. Wij geloven meer in het selecteren van kandidaten op basis van wat ze daadwerkelijk laten zien. In jouw geval heb je ons vanaf het moment dat je op ludieke wijze reageerde meer dan verrast.“

Chocola als last resort

Ik besef mij dat niet iedereen op een creatieve manier wil solliciteren of inspiratie hiervoor kan vinden. Maar mocht je echt niets kunnen met bovenstaande ideeën, bedenk dan dat de meeste HR-mensen vrouwen zijn en chocola liefde is. Met liefde koop je niemand om.

martineDit is een gastblog van Martine de Ridder. Martine innoveert de wereld al 25 jaar. Daarnaast is ze MSc, ziekelijk gek op talen, wereldveroveraar en rumor has it dat ze op haar Jimmy Choo’s kickbokst.

Wil je ook een gastblog schrijven voor 42Bis? Dan kun je je hier aanmelden.


8.391 keer gelezen Geschreven door