Recycle jij je content al? Content creëren kan veel tijd en geld kosten, zeker als je telkens vanuit het niets begint. Door te recyclen kun je nieuwe content maken en tegelijkertijd meer mensen bereiken.

In een eerdere blog ‘4 tips voor snelle content creatie’ haalde ik al kort aan dat je je content in een ander format kunt gieten. Ik ga nu wat dieper in op het hergebruiken van content.

Recycling?

Zakelijke twitter contentMet content recycling hergebruik je bestaande content en giet je het in een ander, nieuw stuk content. Je hoeft het wiel immers niet opnieuw uit te vinden. Het gaat wel verder dan het herplaatsen van bijvoorbeeld een artikel. Je past de content aan, herschrijft stukken of voegt elementen toe,  zodat het past bij het nieuwe middel dat je gaat inzetten.

Waarom?

Er is een aantal voordelen aan content recycling:

  • Het is tijdsintensief om telkens iets vanuit het niets te creëren, het hergebruiken van content scheelt je dus veel tijd,
  • Iedereen heeft een andere voorkeur om informatie op te nemen; tekst, video, plaatjes. En iedereen is actief (of actiever) op een ander platform. Door je content in verschillende middelen uit te werken en op verschillende platformen te verspreiden, bied je voor ieder wat wils en heb je een groter bereik,
  • Het kan je SEO een flinke boost geven.

Hoe?

Begin met één concept of stuk content. Dit kan een nieuw onderwerp zijn of een eerder gebruikt onderwerp dat nog steeds relevant is. Denk aan een thema dat jouw bedrijf promoot, een onderzoek of een presentatie. Ga na hoe je deze dit content kunt verdelen in verschillende formats, bijvoorbeeld een:

  • Blog of artikel
  • Video
  • Webinar
  • Infographic
  • Ebook
  • Presentatie op een congres of eigen event

De content kun je ook uitsplitsen in een reeks. Verdeel je je artikel, video of ebook bijvoorbeeld in een aantal series.

Zorg wel dat je boodschap consistent blijft, zonder dat je de boodschap tot vervelends toe herhaalt. Verwijs naar je nieuwe content op social media en maak het makkelijk te vinden, te bereiken en te delen. Uiteraard kies je voor de juiste middel bij de juiste sites en promoot je je content op verschillende plekken.

Voorbeelden van content recycling

  • Na een presentatie deel je je slides, zet je je verhaal om in een blog of ebook, vertel je je verhaal opnieuw in een webinar of maak je er een video van.
  • Zet een whitepaper om in meerdere blogartikelen, of juist andersom.
  • Verzamel alle content rondom een thema en verwerk dat tot een ebook.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.  Begin in ieder geval met een inventarisatie van de beschikbare content, maak een lijst van in welke formats je wilt gebruiken en start met het updaten, herschrijven en creëren.

0 Shares:
Dit artikel is 7.335 keer gelezen