Gelezen op nu.nl: “Een Duitse rechter heeft geoordeeld dat Google de eigen diensten gewoon hoger mag positioneren in de zoekresultaten ook als concurrenten daar last van hebben“. Soms mag dat, ja.

Toegegeven, als je jarenlang hebt gesleuteld aan een vernieuwend concept. Daar bloed, zweet en tranen in hebt gestoken. Om nog maar te zwijgen over al je tijd en geld. Ja, dan is het niet leuk dat een gigant als Google daar opeens ook mee komt. En als ze dat ook nog eens op een prominente plek gaan promoten, dan gaat de lol om nog eens vernieuwend te zijn er wel snel af.

Wat is er nu eigenlijk aan de hand?

Echter, is dat hier ook het geval? Waarom werd er in Duitsland een klacht ingediend? Welnu, Google toont als je zoekt op “weerbericht” en “Amsterdam” naast de zoekresultaten (hoe verrassend) de weersverwachting voor de komende dagen voor Amsterdam. Handig want ik hoef niet meer door te klikken naar weeronline.nl of buienradar.nl. In zoverre hebben de klagers gelijk; dit kost hun bezoekers. Dat is concurrentievervalsing en het zou innovatie in de weg staan.

Maar is summier de weersverwachting tonen nu echt een zodanig uniek concept dat het beschermd moet worden? Ook al zie ik dat weerbericht in de zoekresultaten, ik ga voor actuele informatie toch regelmatig naar buienradar.nl. Daar bieden ze toch net even wat meer dan alleen algemene voorspellingen voor de komende dagen.

En dat zouden die klagers ook moeten doen. Net even wat meer bieden. Rondom dat weerbericht kun je nog zoveel meer verzinnen, zeker met de hedendaagse technieken en met Social Media. Laat mensen reageren op de weersvoorspellingen en aangeven of het wel of niet uitgekomen is. Toon daar eens een statistiekje van. Zorg dat bedrijven en instellingen hun activiteiten kunnen koppelen aan goed of slecht weer. Dus als je de weersvoorspelling voor Amsterdam bekijkt en het wordt slecht weer, toon dan welke concerten en andere binnenactiviteiten er zijn. Een beetje creativiteit kan je ver helpen.

Altijd maar klagen…

Klagen over Google lijkt soms al net zo gewoon als klagen over het weer. Soms terecht, soms niet. In dat geval vind ik dat de rechter terecht in het oordeel aangaf dat de weerdiensten eigenlijk vragen een traditioneel verdienmodel in een veranderde markt in stand te houden. Gelijk heeft ‘ie! Kom maar op met vernieuwing!

Weerbericht

0 Shares:
Dit artikel is 2.354 keer gelezen