Als ik oprechte vriendelijkheid, blijheid en verbondenheid zie, dan raakt me dat. We beseffen steeds meer dat je daar ook met je social media strategie handig op in kan spelen.

Kindness

Eerst een korte uitleg waarom bijvoorbeeld ‘kindness’ goed werkt voor marketing. Janice Fryatt vat het mooi samen: “Kindness heals, brings people together, nourishes all forms of human and animal interaction and it’s the essence of good customer service. It’s also the life blood of content marketing.

Vorige maand schreef Pauline Siebers al over het begrip ‘Random Act of Kindness’. Het is niet eenvoudig. Het moet puur en oprecht zijn en geen marketingstunt om snel winst te behalen. Maar als je het je lukt, is het goed voor je reputatie, je creëert loyaliteit en mond-tot-mondreclame. Men deelt dit ook op social media en als het even meezit wordt het viraal verspreid. “Selling without selling is the future of selling”, zoals Steven van Belleghem mooi omschrijft in ‘Marketing 2020’. Het bekendste voorbeeld is Zappos, die het zelfs onderdeel heeft gemaakt van hun kernwaarden.

Maar er zijn nog andere voorbeelden van organisaties die ‘kindness’ op een slimme manier hebben ingezet.

Coca Cola Happiness Machine

Generous Store

Anton Berg opende vorig jaar zelfs een ‘Generous Store’ in Kopenhagen. Een chocoladewinkel waar je je aankopen niet betaalde met geld, maar met een goede daad. Je moest beloven iemand blij te maken met de chocolade uit de winkel.

BioTherm

Dit zijn  mooie acties, maar dat zet je niet zomaar even op. Je kunt ook eenvoudiger beginnen. Zo stuurt BioTherm bijvoorbeeld gratis monsters naar Twitteraars die aangeven dat ze moe zijn.

Biotherm

Richtlijnen

Zoals ik al aangaf is het niet heel eenvoudig om dit goed aan te pakken en je wilt niet de plank misslaan met een averechts effect als gevolg. Trendwatchers.com heeft een aantal richtlijnen op een rij gezet die je in gedachten kunt houden als je een idee aan het uitwerken bent:

  • Wees oprecht
  • Maak het persoonlijk, maar niet té
  • Maak het verspreidbaar
  • Wees zo vrijgevig mogelijk
  • Zorg dat het een betekenis en doel heeft
  • Vergeet de offline wereld niet
  • Wees niet opdringerig en ga niet verkopen
  • Stoot je andere klanten niet voor het hoofd

Als je er meer over wilt weten; Trendwatchers.com licht elk punt wat uitgebreider toe.

Geïnspireerd geraakt? Ik hoop het, want ik kan er geen genoeg van krijgen en zie graag veel meer van dit soort mooie dingen voorbij komen.

 

0 Shares:
2 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 3.792 keer gelezen