Het is druk aan het Mobile Magazine front. Na Yahoo komt ook Google met Mobile Newsreader Nieuws. Googles “maggregator” Currents toont nu ook mainstream nieuws van Nederlandse bodem.

GoogleCurrentsFeatureHet gevecht om met een nieuws-app een plek te bemachtigen op mobiele apparaten wordt steeds intensiever. Logisch want nieuws is nog steeds een van de vier meest geconsumeerde contentvormen op mobiele apparaten.

Contentvormen

Google Currents CategorieënGoogle Currents biedt een drietal contenstromen; Magazines, “Laatste nieuws” en Feeds. De eerste twee van deze stromen zijn onderverdeeld in door Google benoemde categorieën.

Zo bevat een categorie een aantal door jou gekozen magazines en een knop laatste nieuws. Dit “laatste nieuws” hoeft dus niet van een door jouw geselecteerde nieuwsaanbieder (Magazine) te zijn maar wordt door Google geselecteerd.

De feeds vormen een categorie op zich en bevatten de inhoud van je Google Reader. Offtopic: Het feit dat je op dit niveau geen RSS feeds kunt toevoegen, maar dat je daar dus altijd je Google Reader nodig hebt, is voor mij wel een voorbode dat er een nieuwe feedaggregator mogelijkheid aan zit te komen.

 

Waarom is Google Currents geen eendagsvlieg

Enthousiast meisje
Afbeelding – Jacksonville University

Google was met Currents zeker niet de eerste op dit relatief nieuwe speelveld en de in mei 2012 gelanceerde app is hier in nederland nog nauwelijks een speler van belang.

Of de app ooit de publiekslieveling wordt, is natuurlijk koffiedik kijken maar ik twijfel er niet aan dat Google in staat zal zijn om zijn marktaandeel in dit segment te vergroten. De app heeft namelijk een aantal stevige pluspunten ten opzichte van zijn huidige concurrenten.

Inhoud

Google News LogoWaar de Mobile Magazine nog een betrekkelijk nieuwe truc is voor Google, is nieuwsvoorziening dat zeker niet. Al sinds 2006 (2002 als je de beta-periode meetelt) voorziet Google haar gebruikers van nieuws. De informatiegigant is dus ruim ervaren in het bepalen van welk nieuws voor jou van belang is.

Hoe smeuïg de manier van presenteren ook mag worden, wanneer het om nieuws gaat is het voornamelijk inhoud wat telt. Met het aggregeren van Nederlands nieuws in Google Currents heeft Google nu dus ook de Nederlandse markt ontsloten.

Bereik

Google heeft veel diensten in zijn pakket die gebruikers van informatie voorzien en dagelijks trekt een immense bezoekersstroom langs de pagina’s van de gigant. We hebben met Google Chrome al kunnen zien dat intensieve display campagnes over het gehele netwerk van Google verbluffende resultaten kan hebben.

Integratie

Allemaal Logo's van Google dienstenWaar de verschillende diensten van Google voorheen een veelgekleurde lappendeken over het internet vormden, zet Google onder de bezielende leiding van Larry Page zwaar in op integratie. De verschillende producten worden zo gebogen dat ze elkaar aanvullen, versterken en het gebruik vergemakkelijken.

Gebruik van de ene dienst leidt zo vanzelf tot gebruik van een ander. Zo worden alle netwerk aspecten van een online leven ondergebracht in Google+ en alles wat met de distributie van video te maken heeft vaart onder de vlag van YouTube.

Nu is het in de producer module van Currents al mogelijk om als Mobile Magazine-maker een grote variëteit aan in Google gecreëerde content samen te laten komen. Het zou me zeker niet verbazen als producten als Blogger en Youtube en Drive straks een mogelijkheid krijgen om ook richting Currents te publiceren.

 

Iedereen een producent

Google Currents Producer LogoDat de NOS, Sanoma, RTL en Elsevier als nederlandse nieuwsplatforms nu ieder in een eigen magazine hun content binnen Currents beschikbaar maken doet het in het verlengde van het persbericht erg leuk. Dit is echter niets speciaals want iedereen kan een Currents magazine samenstellen. Of je nu blogger bent die z’n artikelen mobiel aantrekkelijk beschikbaar wil stellen of een bedrijf dat voor een specifieke beurs een selectie van artikelpagina’s in digitale variant en on-, en offline aan de bezoekers van zijn stand wil meegeven.

Als producent heb je een enorme set aan mogelijkheden om de ervaring en het artikelaanbod van jouw magazine voor Android en Apple smartphone en tablet, te tweaken en tunen en met Google Analytics heb je de mogelijkheid om de interactie die gebruikers hebben met de content in jouw magazine te analyseren.

De volwassenheid van de productietool is verbluffend en een absolute killer-functionaliteit. In onderstaande video wordt de functionaliteit van de productietool nog eens duidelijk gepresenteerd.

httpv://www.youtube.com/watch?v=hvIVdaWovT8

Solid work

Iets wat we van Google eigenlijk altijd wel verwachten maar wat mij betreft wel de moeite van het vermelden waard is, is de kwaliteit van de Applicatie. De app is stabiel, de magazines zijn eye-candy en het delen van de artikelen gaat drempelloos en eenvoudig. Door wat te spelen met instellingen rond foto’s en synchronisatie heb je zelfs nog een beetje inspraak waar het data en batterij gebruik betreft.

Minpunten

Het is niet alleen Halleluja wat de klok slaat. Ondanks de in december 2012 doorgevoerde verbeteringen blijft de applicatie qua interface en instelbaarheid voor gebruikers lastiger te doorgronden als de gedoodverfde nummer 1,2 en 3 in dit segment. (Flipboard, Pulse en Feedly)

Vinger swipes over iPad mini
Afbeelding – Mashable

Zo kan je in een artikel niet boven naar beneden scrollen maar moet je altijd naar de volgende pagina “swipen”. Persoonlijk vind ik het dan lastiger te bedienen met maar 1 hand.

Ook het navigeren tussen de categorieën en de magazines is iets waaraan je moet wennen. Wanneer je de app een tijdje gebruikt dan valt dit argument vanzelf weg, maar zeker in het begin sloot ik hem nog wel eens in z’n geheel af en keek ik weer naar m’n homescreen omdat ik op de verkeerde knop drukte.

De “laatste nieuws” weergave is weinig spannend, niet echt visueel georiënteerd en redelijk standaard.

 

Killer app

Ondanks de wat hogere “usability” drempel, de vele spelers op de markt en het huidige marktaandeel van Google Currents op dit moment voorspel ik dat de App het komende jaar zijn weg naar de smartphone en tablet van de nederlandse consument gaat vinden. Niet alleen omdat Google too big to fail is, maar voornamelijk omdat er niet alleen is nagedacht over hoe inhoud wordt geconsumeerd maar ook dat deze inmiddels door iedereen wordt geproduceerd. 

Tenslotte ben ik erg benieuwd wie er al met de producer module aan de slag zijn gegaan. Inspireer ons met je Magazines, don’t be a stranger en laat een linkje achter in de comments.

 

0 Shares:
4 comments
  1. Ziet er gaaf uit @mbloksma:disqus en @Xa4a:disqus. Om onderstaande magazines te bekijken:

    1. Download eerst de app op je Smartphone https://www.google.com/producer/currents
    2. Klik op de link van Xaviera en Martijn en klik op "abonneren"
    3. Selecteer in de app Nu synchroniseren en je vind de Magazines van 42bis en Afrit 22 terug in de categorie "Overig"

    Voor dit alles heb je wel een Google account nodig.

    Keep em coming :-)

Comments are closed.

Dit artikel is 5.712 keer gelezen