Soms is het hebben van een e-mailaccount net een spelletje kat en muis, waarbij je jouw inbox moet verdedigen tegen e-mails waarin je niet bent geïnteresseerd. Vaak gaat het om ongevraagde e-mails (spam), maar bijna net zo vaak hebben we het dan over e-mailings waar je wel ooit voor inschreef, maar die niet relevant zijn.

Volgens onderzoek van Smarter Tools komen er in de inbox van een gemiddeld e-mailaccount 65 berichten per dag binnen. Ga er met een gerust hart vanuit dat het leeuwendeel daarvan ongelezen in de prullenbak belandt. En er is maar een manier om ervoor te zorgen dat jouw e-mails daar niet tussen zitten: door relevant te zijn.

Het bepalen van relevantie

Het belangrijkste wapen dat je als marketeer in handen hebt voor het verzenden van relevante e-mails is een database waarin je informatie opslaat over je klanten, prospects en ontvangers. Welke producten vinden ze interessant? Wat voor soort e-mails werkten in het verleden goed?

Er van uitgaande dat je alleen opt-ins verzamelt van mensen die geïnteresseerd zijn in het product dat je verkoopt, of in ieder geval enige affiniteit hebben met de branche waarin je opereert, moet dit niet het moeilijkste gedeelte zijn.

Verdeel en heers

Gebruik de informatie in je database om je ontvangers relevante e-mails toe te sturen. Eeuwen geleden bouwden de Romeinen hun rijk op door vast te houden aan het ‘verdeel en heers’-principe. Nu is het aan jou de beurt de aandacht van je ontvangers te veroveren door dezelfde tactiek aan te hangen.

Segmenteer je database en benader je ontvangers persoonlijk. Stuur ze informatie op die voor hen relevant is. Bijvoorbeeld door event-driven-e-mails te versturen.

Wat zijn event-driven-e-mails?

Een event-driven-email is, zoals de naam als suggereert, een mail die je verstuurt naar aanleiding van een gebeurtenis. Een e-mail waarin je iemand feliciteert met zijn verjaardag bijvoorbeeld, of als je iemand een handleiding toestuurt voor het product dat hij aanschafte in je webshop.

Omdat ze zo relevant zijn, helpen event-driven-e-mails niet alleen je open-rates te verhogen, maar zorgen ze ook voor een boost in je conversie.

Neem de abandoned-shopping-cart-e-mail, waarin je klanten herinnert aan een aankoop die ze niet afrondden. Uit onderzoek van SeeWhy blijkt dat 50 tot 75 procent van de online shoppers zijn winkelwagen achterlaat tijdens het aankoopproces. Daarvan kan echter 15 tot 20 procent worden teruggewonnen door de inzet van een abandoned-shopping-cart-e-mail.

Waar het op neer komt

Het laatste waar je ontvangers op zitten te wachten is nog meer onpersoonlijke en irrelevante e-mails in hun al overvolle inbox. Verstuur je klanten dus geen aanbieding voor een iPhone 5 als ze pasgeleden al een andere telefoon bij je kochten. Niet alleen roept dit irritatie op, het is ook een verspilling van je tijd en energie.

Energie die je beter kunt steken in het creëren van relevante e-mails waar je ontvangers in geïnteresseerd zijn.

 

profielfoto-MichaelDit is een gastblog van Michael Linthorst.

Michael (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketing software voor e-mailmarketing, webpagina’s, mobile en automatische campagnes.

Ook een keer een gastblog schrijven? Kijk dan op deze pagina

0 Shares:
Dit artikel is 3.120 keer gelezen