Content marketing. Het zit in de zelfde fase van volwassenheid waar social media een paar jaar geleden nog in was. Dat je op een marketingafdeling iemand hoort roepen: ‘Daar moeten we iets mee!’ Voor die marketeers had contentgirl Xaviera Ringeling gisteren een geruststellende boodschap: dat doe je al!

Tijdens ClipTalk, een seminar van Clipit, predikte ze het content-evangelie. En ze sloeg daarbij meerdere keren de spijker op zijn kop: schrijf niet wat je zelf wilt zeggen, maar wat mensen willen horen. Luisteren zul je!

Alle merken willen aandacht. Dus als je iets wilt bereiken met content marketing, dan moet je opvallen. Of het nu gaat om een blog, video, afbeeldingen, infographics, ebooks, whitepapers, email of nieuwsbrieven – want content marketing is veel meer dan alleen (geschreven) blogs.

Een hoop blabla

Content marketing wordt nog te vaak benaderd vanuit de spelregels van het tijdperk van massamedia: schieten met hagel. Maar de regels zijn veranderd, aldus Xaviera: “Laten we eerlijk zijn: er zit een hoop blabla tussen. Zinvolle content is interessant, leerzaam, vermakelijk, voor je publiek en betrouwbaar – of op zijn minst een paar van deze eigenschappen. Als je Content Master of the Universe wilt worden, moet je je richten op je doelgroep; op haar voorwaarden, waar zij is en in de taal die zij spreekt. En als je het niet goed doet, verspeel je haar vertrouwen – mensen hebben op dit moment al niet zo veel vertrouwen in bedrijven.”

Het mooie is dat je veel content al in huis hebt. Kijk eens naar je eigen website, neem eens een duik in Google Analytics. Veel marketeers onderschatten de onsite search engine van hun website: hoe vaak check je eigenlijk welke zoekwoorden mensen ingeven op je site? Dat helpt je om erachter te komen waar je doelgroep mee bezig is.

Volg je bestelde pizza

Ook zo’n onderschatte bron van informatie: je eigen processen. Zo kon je bij Domino’s Pizza een tijd lang precies volgen hoe ver je bestelde pizza was. “Je kent het wel: je bestelt een pizza, vergeet te vragen wanneer die bezorgd wordt en na twintig minuten word je ongeduldig. Je kon bij Domino’s precies volgen wanneer de pizza gemaakt werd, zelfs wanneer de kaas erover ging en hij in de oven werd gestopt. Dat is natuurlijk fascinerend: eeuwig zonde dat ze daar weer mee zijn gestopt. De informatie heb je al, maar je geeft het zo als een cadeautje aan je klanten.”

Een andere manier om content interessant te maken voor je doelgroep is inhaken op de actualiteit. “Mijn favoriete voorbeeld is de gratis verzekering die Achmea aanbood tegen het einde van de wereld op 21 december 2012. Je kon je zelfs verzekeren tegen een zombie-aanval. Briljant natuurlijk: als het einde van de wereld echt komt hoef je niet uit te keren, als die er niet komt ook niet. Maar het heeft ze wel onwijs veel aandacht opgeleverd.”

Content marketing moet de G-spot opzoeken van de doelgroep, legde Xaviera uit. “Dat is het punt waar de behoefte van je doelgroep samenkomt met jouw behoeftes en kennis. Een voorbeeldje: ik wil graag een gratis Mercedes SLK. Maar als iedereen een gratis auto krijgt, gaat Mercedes failliet. Mercedes zou graag willen dat ik het maximale bedrag betaal voor een SLK, maar als ik dat doe, dan ben ik ontevreden. De G-spot ligt in het midden, waar jij als bedrijf tegemoet kunt komen aan de behoefte van je doelgroep.”

Geen vluggertje

Hoe organiseer je dat? “Kijk eens naar de specialisten die je al in huis hebt: je eigen mensen die een goed verhaal kunnen vertellen. Breng ze bij elkaar en betrek ze bij het content-proces. Je mensen zijn potentiële brand ambassadors. Maak vervolgens een duidelijk plan met concrete doelstellingen. Je kunt nooit het succes van een blog vieren als je niet van tevoren hebt bepaald wanneer die succesvol is. En dan: houd vol. Content marketing is geen vluggertje, het is een relatie.”

Nog twee adviezen: wees gepassioneerd, maar blijf ook kritisch op jezelf. “Als het jou al niet kan schelen waar je over schrijft, waarom zou je doelgroep het dan wel interessant moeten vinden? En blijft jezelf afvragen of je het nog goed doet. Achterover leunen en op de automatische piloot werken is geen optie.”

En wat kun je er nu uiteindelijk mee bereiken? “Mijn favoriete omschrijving van content marketing: ‘Alle waarde die je uit content(marketing) haalt, is een neveneffect van de waarde die jouw doelgroep eruit haalt.’ Dat is paradigm shift. Het gaat niet om jou of wat je te vertellen hebt, maar om wat je doelgroep wil horen.”

Dat begint dus met luisteren, je inleven in je doelgroep. En daar zit bij veel organisaties waarschijnlijk nog een grotere uitdaging dan in het organiseren van je content marketing.

De auteur

photo_15453_184_184_90_s_c1_smart_scaleDit is een gastblog van Freek Janssen: Beroepsblogger en PR-adviseur (bij LEWIS PR) met een verleden in de journalistiek. Schrijft overdag voornamelijk over IT en marketing, in de avonduren over ondergewaardeerde liedjes.

0 Shares:
Dit artikel is 3.252 keer gelezen