Dove promoot al een aantal jaren ‘echte vrouwen’ in haar commercials, als tegenwicht tegen de onrealistisch slanke en mooie dames die onze media vullen. Al eerder lieten ze zien hoe ons schoonheidsideaal wordt gemanipuleerd met Photoshop. In samenwerking met reclamebureau Ogilvy Toronto bedachten ze een ludieke stunt om de creatieve sector ervan bewust te maken dat ze de werkelijkheid geweld aandoen. 

Thought before action

Ze verpakten de Dove-boodschap als Photoshop Action en plaatsten deze op een aantal actionsverzamelwebsites. Een Photoshop Action is een klein zip-bestand waarin een serie Photoshopcommando’s is opgenomen. Deze worden meestal gebruikt om taken te automatiseren die iemand vaak moet doen. De Dove Photoshop Action belooft een speciaal lichteffect, maar maakt in werkelijkheid alle wijzigingen aan een foto ongedaan. Onderstaand filmpje laat zien hoe het in zijn werk gaat.

Ik ben het eens met Dove dat ons schoonheidsideaal onrealistisch is. Dagelijks krijgen we gephotoshopte beelden te zien die vrijwel in niets meer lijken op de originele foto’s waarvoor de personen model stonden. Of deze actie het gewenste effect heeft, weet ik niet. Het probleem ligt namelijk niet alleen bij de creatieve sector die de uiteindelijke bewerking doet, maar ook bij de media, de bedenkers van campagnes, de modehuizen en andere bedrijven en organisaties die om bewerkte beelden blijven vragen.

Organisaties laten niet zien wat voorafgaat aan zo’n perfect plaatje, maar presenteren de bewerkte beelden als ‘echt’. Hierdoor zijn – zeker jonge – lezers en kijkers zich er te weinig van bewust, dat er ontzettend veel geknutseld wordt aan foto’s. Zij realiseren zich niet dat het onmogelijk is om er in het echt nét zo uit te zien.

Wat is er nodig?

bodyshop-1997De Dove-acties doen me altijd denken aan een campagne van de BodyShop uit mijn puberjaren, die me nog levendig voor de geest staat. Hierin werd gesteld dat van de drie miljoen vrouwen op de wereld er acht uitzien als een topmodel. Ik vond het een goede campagne en had er een poster van op mijn kamer hangen. Na enig speurwerk op Google kom ik erachter dat deze campagne niet slechts ‘een paar jaar geleden’ te zien was, maar al in 1997. Ruim 15 jaar geleden…

Sindsdien zijn de modellen ietsjes dikker geworden, maar nog steeds niet veel. Wat aan gewicht is bijgekomen, wordt gefotoshopt op andere lichaamsgebieden (onregelmatige huid, sproeten, korte armen, benen of nek, etc.). Oude wijn in nieuwe zakken.

Ik vraag me af wat ervoor nodig is om een verandering te bewerkstelligen. Als we het allemaal écht zo erg vinden, waarom gebeurt er dan niets? Soms lijkt het wel alsof we  – ondanks alle publieke verontwaardiging – graag voor de gek willen worden gehouden.

 

0 Shares:
3 comments
  1. Geweldige actie. Alleen hoeveel recht van spreken heeft Dove? Ja, ze komen al 15 jaar op voor werkelijke schoonheid, dus als merk hebben ze recht van spreken. Maar kijkende naar hun product bekruipt mij toch een beetje pot en ketelgevoel. Want natuurlijke schoonheid komt dus ook niet voort uit het gebruik van een product waar stoffen in zitten die behoorlijk schadelijk zijn voor je huid… Als Dove echt een claim wil maken laat natuurlijke schoonheid dan ook echt natuurlijk zijn…

Comments are closed.

Dit artikel is 6.234 keer gelezen