Voor het bereiden van een campagne is creativiteit nodig. De grote vraag is altijd: “Kun je leren om creatief te zijn?” Ik denk voor het grootste deel niet. Het is een vaardigheid die door veel oefenen je basisniveau kan verbeteren en daar is alles mee gezegd. Toch zijn er manieren zodat ook jij je eigen creatieve campagne kan maken! Het is net als het bakken van een taart. Ik laat je één van de mogelijke recepten zien.

Heb je weleens een taart gemaakt? Zolang jij je aan de ingrediënten en de werkwijze houdt is het ‘a piece of cake’. Alleen hoe ziet je taart er dan uit? Het oog wil ook wat! Om je taart een eigen smoel te geven, is creativiteit nodig en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Er zijn veel manieren om taarten te bakken. Zo zijn er ook veel manieren om een campagne te maken. De volgende ingrediënten zijn nodig voor dit recept:

  • Voor de taartvorm neme men 2 verschillende campagne vormen.
  • Een stevige bodem maak je met 500 gram inzicht in bedrijfsdoelstellingen.
  • Voor de vulling, een snufje touch points.
  • 55 instagram verdieping in sociale kanalen.
  • Decoreer het geheel met een overdosis aan creativiteit.

Bepaal de vorm van je taart

Welke taartvorm kies je? Een hele belangrijke vraag als het om het uiterlijk van je taart gaat. Stel dat je voor een crossmedia campagne kiest. Welke vorm gaat het dan worden? Je kan slechts kiezen uit twee vormen dus dat valt alweer mee.

1. Transmediaal concept

Dit concept is vaak herkenbaar aan een merk dat via verschillende media kanalen wordt neergezet. Het gaat uit van de gedachte dat een verhaal een merk versterkt en vervolgens verspreid wordt over verschillende media. Er wordt vanuit gegaan dat ieder kanaal gebruikt wordt door een specifieke doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan een verfilming van een boek. Dit trekt een nieuwe doelgroep aan. Mensen die de voorkeur geven aan een film. Naast het boek en de film wordt er ook een game uitgebracht. Hoppa, weer een nieuwe doelgroep is aangetrokken. Ken je Watchman? DC comics maakte een strip, deze werd verfilmd en verscheen ook als game.

2. Geïntegreerd concept

Bij dit concept lopen de ingezette media kanalen gedeeltelijk of helemaal in elkaar over. De eigenschappen van de afzonderlijke media vullen elkaar aan. Denk bijvoorbeeld aan The Voice of Holland. Hierbij staat televisie centraal en wordt er andere media ingeschakeld zoals social media, website, sms, telefonie en apps op tablets en smartphones. Televisie heeft de tekortkoming dat er geen interactie mogelijk is met het thuiszittend publiek. Dit wordt opgelost door andere specifieke elementen van de ingezette media.

De taartbodem

Een taartbodem is het fundament van de taart. Welke bodem ga je gebruiken voor je taart? Wordt het cake of een stevige koek? Als de bodem niet goed is, zakt je taart in elkaar als een slappe pudding. Zeker als je meerdere lagen of verdiepingen wilt gaan maken.

Bedenk vooraf goed of de doelstellingen van je campagne ook je bedrijfsdoelstellingen ondersteunen. Wat zijn je bedrijfsdoelstellingen? Welke doelstelling is geschikt om campagnematig te verwezenlijken? Voor een campagne zijn je doelstellingen net zo belangrijk als de taartbodem. Het is je fundament waar alles op rust. Heb je geen doelstelling die SMART geformuleerd is dan kan je het wel ‘shaken’ omdat je dan niet weet of je datgene bereikt wat je voor ogen hebt.

De vulling

De vulling van je taart kan uit veel ingrediënten bestaan of weinig natuurlijk.. Aardbeien, kwark, chocolade, banketbakkersroom, mokka, chipolatapudding, bosvruchten, advocaat, boeren jongens. Uhm.. Sorry, ik draaf door.. Je vat me.

Ben je een echte koekenbakker dan kies je de vulling waarvan je weet dat het punten scoort bij je klant zodat je ze regelrecht raakt in het hart.

Bij het invullen van een campagne werkt het net andersom. Je kiest dan een punt waar de klant contact kan hebben met je organisatie. Dit noemen ze ook wel ‘touch points‘. Voor je campagne kies je één of meerdere touch points als vertrekpunt. Welke touch points ga jij gebruiken voor je campagne? Denk aan: Winkel, abri, publieke plekken, telefoon, klantenservice, e-mail, chat, website, YouTube, facebook, pinterest, twitter of een blog.

Whoops.. Daar ga ik weer.. Je vat me.

De verdiepingen

Maak je een taart met meerdere verdiepingen, dan zul je tools moeten gebruiken die dat mogelijk maken. Voor taarten heb je verschillende tools. Denk bijvoorbeeld aan de welbekende Trim ‘N Turn Ultra Cake Stand, de 5 laags Etagere van Kunststof, de Candlelight Cake Stand, de Smooth Edge Plate ® of de Spiked Pillars. Elke tool heeft zijn eigen sterke punten en kunnen voor een speciaal doel worden ingezet.

Wanneer je verdieping in je campagne wilt aanbrengen doordat je bijvoorbeeld voor een ‘geïntegreerd concept’ hebt gekozen, kun je gebruik maken van verschillende tools. Iedere tool heeft zo zijn eigen kracht. Leer de mogelijkheden en beperkingen van bepaalde analyse tools, kanalen en netwerken kennen. Er wandelen genoeg platform experts rond met een groep op facebook of LinkedIn die je willen helpen. Je kunt natuurlijk ook de laatste geüpdate handleidingen downloaden van twitter, facebook, LinkedIn en Pinterest. Het is zelf makkelijk aan te leren omdat het per slot van rekening geen hogere wiskunde is.

De taartdecoratie

Nu je taart gebakken is en op de ‘Smooth Edge Plate ®’ klaar staat, is het tijd om de taart te versieren. Je mag de taart zo mooi en uitgebreid maken als je zelf wilt. Hier komt een grote dosis creativiteit bij kijken. Je kunt het natuurlijk afkijken van de grote patissier maar kopieergedrag kan weleens worden afgestraft in de banketbakkerswereld.

Voor een originele campagne is een overdosis aan creativiteit nodig. Je zult je kennis van de bovengenoemde stadia moeten gaan mengen met je creativiteit. Noem het een masterplan om de wereld te veroveren. Vaak zit in een campagne iets über grappigs of grofs. Een campagne kan ook een inspirerende factor met zich meedragen. Het is iets noemenswaardig, iets dat aansluit op een actualiteit of juist haaks op een actualiteit staat. Het kan heel veel zijn of heel weinig. Let er wel op dat je een inschatting maakt of het bij je doelgroep past. Wil je al je creatieve krachten bundelen, dan raad ik je aan om dit tijdens een goede brainstorm op gang te brengen. Voor een brainstorm zijn vaak weer bepaalde technieken om mensen in de rechterhersenhelft te krijgen. Probeer het dus niet allemaal alleen te doen, koekenbakker! Roep eens een aantal collega’s bij elkaar voor een ‘Masterplan Brainstorm’.

Welke campagne heeft deze ingrediënten in zich?

Bovenstaande ingrediënten zijn bijna allemaal terug te vinden in mijn favoriete campagne voor een film. De film was ook een boek en er is ook een game van gemaakt. Om de film te promoten en te financieren is grootschalig campagne gevoerd. Je zag de hoofdrolspeler in veel commercials terug en veel gesponsorde producten in de film. Jij kent zijn naam ook.

Het is Bond.. James Bond.

Onderstaande merken wilden vast graag meedoen aan deze ‘win win’ campagne. Want wie wil ‘007, licence to kill’ nu niet aan zijn merk verbinden? Nou ja.. Bij, onder andere, Bakkerij Bart zou het veel minder passen.

Coca Cola

Coca Cola Zero is de light versie van Coca Cola. Het drankje werd destijds op de markt gebracht maar light producten hadden niet genoeg aantrekkingskracht op mannen. James Bond spreekt bij mannen natuurlijk wel tot de verbeelding. Vandaar de keuze voor een samenwerking met Bond filmproducent MGM. De campagne kreeg verder aandacht op facebook en op twitter via de hashtag #cokezero007. De Coke Zero Skyfall viral campagne spant de kroon voor wat betreft het recept in dit blog.

Sony

Hoofdmarketing Sony Europe, Gildas Pelliet zei: “Our latest suite of Sony’s products in the film and the TV advertising campaign are not only the perfect fit for both Bond and Skyfall but also the perfect way to show them in action.”

Heineken

James Bond drinkt in Skyfall geen ‘Martini, shaken not stirred’ meer, maar een oer Hollands biertje. Heineken telde voor de commercial met app, €35 miljoen neer om James Bond aan het bier te krijgen.

Honda

Honda corporate communications manager, Fiona Cole zei: “We like to try and do things differently at Honda, including finding innovative, yet relevant ways to showcase our diverse products, whilst also really engaging with our customers. It’s great to not only have Honda machines chosen as the choice of Bond, but also to be working with such a longstanding film franchise.”

Omega

De Zwitserse horlogemaker Omega is al jaren sponsor van de Bondfilms. Alleen de coverfoto op de Omega facebook pagina legde destijds een verband met de nieuwste Bond-hit en de commercial. Jammer, want met het gegeven horloge, tijd en James Bond is er vast ook een game in app-vorm te bedenken.

Ga een taart bakken of een campagne maken

Je hebt nu de basis voor het bakken van een taart én het maken van een campagne. Aan jou de keus waar je mee aan de slag wilt gaan. Geen van beide of beide mag overigens ook. Misschien heb je zelf ook een goed recept voor het maken van een campagne. Daar ben ik erg in geïnteresseerd! Misschien heb je er zelf eens een artikel over geschreven. Wil je mij dit laten weten in een reactie? Ik ben nogal leergierig. Recepten voor taarten mag je voor je houden ;).

0 Shares:
4 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 16.790 keer gelezen