In een tijd van recessie lijkt de e-commerce markt zich opvallend goed staande te houden. Al sinds 2002 groeit het online winkelen jaarlijks significant.

2007 was het absolute topjaar voor de Nederlandse e-commerce markt met een omzetgroei van bijna 38 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In de jaren daarna bleef de Nederlandse e-commerce markt groeien, maar de groei nam wel gestaag af tot zo’n negen procent groei in 2012 (bron: Thuiswinkel.org) en naar schatting drie procent in 2013. Webwinkeliers die dus harder willen groeien doen er goed aan om eens over de grens te kijken en een internationale webshop te starten.

Europa was de grootste e-commerce markt in 2012

Volgens koepelorganisatie Ecommerce Europe was Europa afgelopen jaar de grootste e-commerce markt. De totale e-commerce groei kwam afgelopen jaar uit op zo’n tweeëntwintig procent wat neerkomt op een totale e-commerce omzet in 2012 van 305 miljard euro.

Polen kende afgelopen jaar bijvoorbeeld een groeicijfer van ergens tussen de twintig en dertig procent. Door de recessie zijn Poolse consumenten meer gaan zoeken naar goedkope producten die zij online gemakkelijker kunnen vergelijken. Ook de toename van toegang tot het internet lijkt een belangrijke push te zijn voor de groei.

Duitsland is ook een interessante markt voor het starten van een Duitse webwinkel en zeer dicht bij huis. Hier groeide de e-commerce markt met maarliefst 27 procent. De juridische verschillen tussen Nederland en Duitsland zijn wel groot, dus het is zeker raadzaam om hier uitgebreid onderzoek naar te doen. Er zijn verschillende experts die hierbij kunnen helpen en ook je webwinkelsoftware leverancier of andere webwinkeliers die de stap naar Duitsland al hebben gemaakt kunnen hierbij helpen.

De keuze voor een buitenlandse markt

De eerste vraag die je je dus moet stellen is ‘welke markt is geschikt voor mijn product?’ Die vraag gaat gepaard met gedegen marktonderzoek. De markt kan ver van huis zijn, maar soms liggen de kansen dichter bij huis dan je denkt. Groei van de buitenlandse markt kan een reden zijn om internationaal te gaan verkopen, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd. Met name culturele en juridische aspecten bepalen vaak of internationale verkoop succesvol is of niet.

Zo zou België bijvoorbeeld een geschikte markt kunnen zijn. Belgen hebben over het algemeen weinig moeite met het kopen bij buitenlandse bedrijven. Vooral omdat veel van de producten die ze willen kopen alleen in het buitenland verkrijgbaar zijn. Dat klinkt natuurlijk interessant, maar in België bestaan ook taal- en cultuurverschillen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een verzoek van een Franstalige klant?

Een internationale webwinkel starten

Wanneer je een keuze hebt gemaakt voor een buitenlandse markt, is het tijd voor een aantal praktische vragen. Zo moet je je gaan afvragen of je een leverancier op locatie nodig hebt, of dat je alles vanuit Nederland gaat leveren. Ook moet je op zoek naar betaalproviders die in de buitenlandse markt gebruikt worden en naar verzendpartijen die in de buitenlandse markt werken. Andere vragen die je jezelf zeker moet stellen zijn:

    • Beschikt mijn huidige webwinkelsoftware leverancier over mogelijkheden om internationaal te ondernemen?
    • Is het domein al vrij dat ik wil gebruiken?
    • Wie gaat mijn teksten vertalen in de juiste taal?
    • Wat doe ik met klanten die vragen stellen in een vreemde taal?
    • Ben ik voldoende bekend met de juridische verschillen tussen Nederland en het land waar ik een webshop wil starten?
    • Moet ik me inschrijven in een handelsregister?
    • Ben ik bekend met de cultuurverschillen die er heersen?

Op internet is er zeer veel marktinformatie beschikbaar – een zoekopdracht naar ‘webwinkel starten in [land]’ brengt je al een eind op weg – en webwinkeliers helpen elkaar via verschillende fora. Daarnaast zijn er tal van experts te vinden en ook je webwinkelsoftware leverancier kan je vaak in contact brengen met een expert. Het lijkt een grote stap om internationaal te gaan, maar als je goed vooronderzoek uitvoert, valt het relatief mee. Bovendien zijn er goede kansen over de grens. En als je er zelf niet van profiteert, doet je concurrent het wel.

0 Shares:
Dit artikel is 7.712 keer gelezen