Soms kan het krijgen van aandacht online zo simpel zijn. Vaak heerst het gevoel dat gigantische budgetten en meterslange plannen nodig zijn om aandacht te krijgen van de doelgroep. Gortdroge strategieën liggen er dan aan ten grondslag, terwijl de doelgroep allang door heeft wat er is gebeurd. Hun aandacht is gekocht.

Maar soms, heel soms verschijnen er cases van mensen die vaak onbedoeld gigantisch veel aandacht krijgen voor hetgeen ze aan het doen zijn. En vaak zit er geen plan achter en al helemaal geen gigantisch budget. Een idee, een iPhone en een Instagram of Tumblr account waren genoeg voor deze personen.

Gebruik je huisdier

Simpel ten top? Hoe kom je erop?

Ik verveel me…

Eens kijken… Wat hebben we hier allemaal liggen? Een kiwi, een banaan, een meetlint, een spuit. En een konijn! Daar kan ik wel wat mee! Wat nou als ik al die dingen op mijn konijn leg en er een fotoreeks van maak? Zal best wel iemand leuk vinden!

Stuff on my rabbitOf zo:

Momo! Momo! Kom eens hier jongen! We gaan naar buiten, lekker buiten spelen!
Ken je het spel verstoppertje Momo? Ja? Het is nu 2013, dus we gaan het anders doen. Jij gaat je verstoppen. Ik maak een foto met Instagram en 69.104 mensen gaan jou zoeken.

En dat gaan we minimaal 755 keer doen! Is dat niet leuk?

En let maar op. Als mensen je vinden, gaan ze allemaal reageren met #foundmomo. Zo krijgen nog meer mensen over jou te horen en gaan nog meer mensen zoeken!

Find MomoKun jij Momo vinden?

Gebruik je vriendin

Dat konijn vond ik helemaal niets. Verstoppertje spelen met Momo vind ik leuk gevonden en ook leuk uitgevoerd (Overigens blijkt de inspiratie voor Momo van Maddy te komen).

Maar deze dude heeft wel een hele mooie vrien… reeks gemaakt! En weer. Super simpel, maar zo populair!

yourleo is de vriendin van muradosmann en zij wil graag een wereldreis maken. Natuurlijk wil Osmann graag mee, maar deze creatieve geest wil deze reis dan wel op een bijzondere manier vastleggen. Hij is het zichzelf natuurlijk ook wel verplicht als fotograaf met een eigen zaak.

Dus wat doet Osmann? Hij bedenkt de hashtag #followmeto en legt de reis vast terwijl hij zijn vriendin overal naartoe volgt. Simpel eigenlijk toch? Maar kijk voor de gein eens naar het aantal volgers op zijn Instagramprofiel.

Follow me to

Simpel toch?

Zo zie je maar. Aandacht is niet alleen maar te koop. Gelukkig kun je nog steeds aandacht verdienen. En zo hoort het ook. Juist de simpelheid en de creativiteit maken van deze projecten een succes.

Op de laatste case na is er niet direct een commerciële gedachte achter het project en dat ziet de doelgroep. De foto’s worden uit passie gedeeld. Gedeeld omdat er een verhaal verteld moet worden. En dat wordt gewaardeerd.

Door er je voordeel mee bij de volgende campagne.

0 Shares:
Dit artikel is 5.730 keer gelezen