Dit weekend is het weer zover. Carnaval! Veel mensen hebben er lang naar uit gekeken. Verbazingwekkend is het daarom dat er zo weinig op wordt ingespeeld in reclameuitingen. De kansen liggen voor het oprapen. Marketeers van Nederland, ga aan de slag!

Hoewel ik geboren ben boven de rivieren, waag ik mij toch aan een blog over de marketing-mogelijkheden die carnaval met zich meebrengt. Het immense volksfeest zorgt immers al jaren voor goedgeluimde, actief consumerende mensen die niet zelden in de aanloop er naartoe al enthousiast naar de portemonnee grijpen. En dat beperkt zich niet tot kostuums en materiaal voor wagens. Ook muziek en applicaties worden gretig gedownload. Er zijn echter nog zoveel meer mogelijkheden.

Carnaval is voor mij al een aantal jaren een aangelegenheid om met een aantal dames op pad te gaan. Naast leuke foto’s en verhalen blijft ook ieder jaar de creativiteit mij bij. En dat is echt niet (alleen) alcoholgerelateerd. Daarom 5 tips voor marketeers om op carnaval in te haken.

Carnaval is newsjacking ten top

Carnaval is bij uitstek het evenement om als marketeer op in te haken. Bij geen enkel ander evenement ligt het zo in de grondslag verweven om de actualiteit een belangrijke plek te geven. Ik weet nog goed hoe ik – één van de eerste keren dat ik naar het zuiden trok – iemand sprak die verkleed was als kapitaalinjectie. Briljant vond ik het. Dit soort creativiteit ligt in de aard van het festijn. Hoe origineler je kostuum hoe beter. Of het nu elegant is of niet.

grijsHoewel het traditie schijnt te zijn om pakken zelf te maken zie je de populariteit van actuele kostuums ook terug in het aanbod van feestwinkels. Vorig jaar was bijvoorbeeld het Amy Beerhouse kostuum in trek. Dit jaar is het Psy en het Koninklijk huis dat goed in de smaak valt. Maar in sneak previews van optochten komt ook vijftig tinten grijs voorbij.

Wat voorafgaand aan carnaval populair is doet het goed onder de feestgangers. Dit zie je naast pakken ook in muziek. Lamme Frans heeft bijvoorbeeld zeer succesvol het pakkende liedje van Nielson onder handen genomen. Afzonderlijk van de carnaval speelde de Efteling in op het (naar mijn idee verschrikkelijke) Kuikentje Piep. Dat werd snel afgestraft, maar was wel creatief en een bewijs dat het coveren van liedjes gewoon werkt.

Als je als organisatie in kunt haken qua producten of diensten op iets actueels: zeker doen. Hi  liet enkele jaren terug zien dat je er overigens niet eens een ver van je bed show van hoeft te maken. Zij brachten een carnavalsremix uit van het nummer uit hun eigen ‘vriendendienst-reclame’.

Tip nummer 1: kijk wat er op dat moment populair is en haak daar creatief op in

Specifieke product- en bedrijfsgerelateerde inhakers

DuyvisSommige producten en bedrijfsimago’s lenen zich buitengewoon goed voor een carnavalsinhaker. In Nederland zijn er twee verschillende manieren van carnavallen: het Rijnlandse carnaval (vergelijkbaar met carnaval in Duitsland en Venetië) en het Bourgondische carnaval, waarbij ook de plaatsnamen veranderen. Alleen al de Bourgondische insteek zet deuren open voor allerlei bedrijven die bijvoorbeeld iets doen met eten of drinken. Toch heb ik nergens campagnes kunnen vinden die er iets mee doen. Überhaupt zijn er weinig merken die op het eten en drinken inhaken.

Sourcy had enkele jaren terug een leuke actie toen zij ‘Prins Fris’ uit Oldenzaal hielpen om het carnaval door te komen, met honderden flesjes Sourcy Vitaminwater. Dit jaar haakt ook Duyvis in met de carnaval dipsaus en Albert Heijn met de worst verkleed als broodje. Maar, biermerk Brand is eigenlijk de enige die al een aantal jaren zichtbaar is. Verder blijft het oorverdovend stil. Raar vind ik dat. Zelf had ik bijvoorbeeld als chipsleverancier (of iets anders dat kraakt) allang over een carnavalskraker nagedacht. Daarnaast is er genoeg te bedenken rondom vitaminen en gezond eten en drinken om de carnaval griepvrij te halen en door te komen.

In Duitsland heeft de optocht een thema. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik niet weet in hoeverre dit in Nederland het geval is, maar daar lijken mij toch best mogelijkheden te liggen. Afgelopen jaar waren wij in Keulen, waar toen de Pappnase (de rode clownsneus)  bij het thema hoorde. Dat biedt allerlei leuke opties om op in te haken, zoals guerrilla-acties.

Tip nummer 2 (niet voor iedereen uitvoerbaar): haak in op het bourgondische aspect van carnaval of het thema van het jaar

kwik-fitOut of the box-acties

Om ‘iets met carnaval te kunnen’ hoef je echt niet persé actief te zijn in de markt van hapjes, drankjes of andere geneugten. Dit jaar is er op Facebook bijvoorbeeld een leuke actie van Kwik-Fit, die carnavalsoutfits verloten voor kinderen. Door de actie te delen en te liken maakten Facebookers kans op Kwik-Fit overalls waarmee de jonge feestvierders als Kwik-Fit monteur op pad kunnen. Een originele en leuke actie waar je de feestgangers echt een plezier mee doet.

Dit soort acties vliegen om je oren met de voetbalevenementen. Waarom dit soort acties niet (enigszins aanpast) op grote schaal worden ingezet met carnaval is mij een raadsel. Alleen Bavaria kwam eerder met de Oeteldress, als opvolger van het musthave jurkje voor het WK.

Tip nummer 3: Denk out of the box aan acties die nuttig en leuk zijn voor de feestgangers tijdens carnaval zelf

Infographics en onderzoeken galore

Voor van alles en nog wat worden er tegenwoordig infographics en onderzoeken gebruikt om bedrijven en hun portfolio onder de aandacht te brengen. In relatie tot carnaval vond ik er dit jaar welgeteld één.

Uit onderzoek van feestkleding365 dit jaar bleek dat 33% van de mensen carnaval viert in een andere woonplaats, wat volgens hen overeen komt met 500.000 mensen. Een ware volksverhuizing. Waarom zou je hier niet op inspelen als (vrij voor de hand liggend) vervoersbedrijf, taxibedrijf of hotelketen? Of, iets minder voor de hand liggend, als verhuisbedrijf?

Ditzelfde onderzoek claimt dat maar liefst 6,6 % van de carnavalsvierders beschonken achter het stuur kruipt, wat volgens hen overeenkomt met  27 kilometer aan beschonken bestuurders. Ondanks de enigszins negatieve lading is hier ook een mouw aan te passen. Autobedrijf Lammers uit Rosmalen snapt dat.

Tip nummer 4: doe een gerelateerd onderzoek of haak aan op onderzoeksresultaten van andere partijen

Wood

Werk met wat er al is

Carnaval is een laagdrempelige aangelegenheid die echt niet vraagt om zware doordenkers of hele serieuze campagnes. Je kunt al ontzettend veel doen met wat er al is. Kijk om te beginnen eens naar de carnavalsklassiekers van vroeger. Je kunt al zoveel bedenken rondom “Het feest kan beginnen” of “er staat een paard in de gang”. Daar moet je toch als creatieve marketeer je lol mee op kunnen.

Maar ik zou het ook superleuk vinden om iets creatiefs te zien van Marktplaats, Bol.com of andere online warenhuizen. Zij kunnen ook eenvoudig inhaken op bijvoorbeeld bestaande muziek of de verkoop van kostuums.

Zelfs voor datingsites is er iets te bedenken. Voor de verlegen piloten die op zoek zijn naar hun stewardess. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er iets mee! En wees eens eerlijk: als het kan met iets droogs als een abdicatie, kan het zeker met iets leuks zoals carnaval.

Tip nummer 5: verdiep je in carnaval en doe iets met de bestaande elementen, klassiekers, etc.

Wow me

Lieve marketeers van Nederland. Jullie stellen me teleur. Ik leef maanden naar de carnaval toe en zit, tijdens de voorpret van de kostuums, muziek, het zoeken van een hotel et cetera met smart op jullie creativiteit te wachten. Jullie hebben nu een jaar de tijd. Wow me!

Heb je toch nog een beetje hulp nodig en weet je niet waar te beginnen? Trek dit weekend een vrolijke combi uit de kast en ga naar het zuiden des lands. Als je naar Limburg gaat helpt deze snelcursus vastelaovend vieren je misschien op weg.

Voor degene die net als ik op pad gaan: proost!

Ps: als je een leuke inhaker hebt die ik heb gemist vind ik het leuk als je die even deelt!


9.860 keer gelezen Geschreven door