Katten en het internet gaan erg goed samen. Dat is al jaren zo. Heerlijk voor een webfreak én kattenvrouwtje zoals ik. Katten zijn natuurlijk wijze dieren en hun aanwezigheid op het web is niet toevallig. Ze kunnen ons namelijk heel wat leren over (online) marketing. Je gelooft me niet (meer een hondenmens?), lees dan vooral door.

De lessen die we van katten kunnen leren zijn natuurlijk oneindig. Daarom houd ik het hier bij de top-5 lessen die je van katten kunt leren over (online) marketing. Daar gaan we…

Les 1. Wees licht arrogant

catHet is de grootste klacht van het deel van de mensheid dat niet van katten houdt: “Ze zijn zo arrogant en onafhankelijk…”. Een wijdverbreid misverstand overigens. Katten zijn niet arrogant, maar eerder… specifiek. Er zijn specifieke zaken die ze cool vinden en specifieke zaken die ze niet cool vinden. En dat verschilt ook nog eens van kat tot kat. In het kort gezegd: katten hebben karakter.

In deze tijd waarin bedrijven steeds dichter bij hun klanten proberen te staan. Een tijd waarin het (social) web diezelfde klanten alle mogelijkheden biedt om los te gaan wanneer er ontevredenheid is over diensten of producten, zijn er bedrijven en marketeers die denken dat ze zich alleen nog maar naar hun klanten moeten voegen. Dat ze moeten doen wat die klant wil, wanneer hij het wil en hoe hij het wil. Laat ik je uit de droom helpen: dat is Niet waar.

Nou ja, niet helemaal waar. Natuurlijk moet je je wat aantrekken van je klanten en nagaan of kritiek terecht is. Maar de eigenheid van jouw producten of diensten bepaal jij. Ik noem Apple niet graag als voorbeeld, maar ik doe het dan toch maar in dit kader. In elk geval onder Jobs behield dat bedrijf zijn eigenheid. En die specifieke eigenheid is dan misschien niet voor iedereen (niet voor mij bijvoorbeeld), Apple weet juist mensen aan zich te binden door dat duidelijke karakter. En veel beter te binden dan meer grijze merken.

Katten zijn niet arrogant, bedrijven moeten dat ook niet zijn. Maar katten weten precies wat ze willen, wanneer ze dat willen, hoe ze dat willen en van wie ze dat willen. Daar mogen bedrijven wel een les uit trekken.

Les 2. Leer de juiste toon

Katten in het wild miauwen niet om te communiceren met elkaar. Dat is iets wat ze speciaal voor ons doen. En is het je wel eens opgevallen hoe lastig het is om dat kattengejank te negeren? Dat is niet zomaar toeval en ligt ook niet alleen aan jou. De kat heeft door de millennia heen een voor mensen onweerstaanbaar geluid aangeleerd: het huilen van een baby. Jawel, onze harige huisvriend miauwt zoals hij miauwt omdat het lijkt op het geklaag van een baby en laat dat nou net een geluid zijn dat wij evolutionair gezien lastig kunnen negeren.

De les? Leer je doelgroep kennen. Woon als het ware een tijdje bij hen in het hoofd. Leer wat voor hen die onweerstaanbare toon is die zij niet kunnen negeren. Maar pas ook op: de kat die elke nacht om 3 uur zijn baby-geluiden aan de hele buurt laat horen, is er eentje die best eens in het asiel zou kunnen eindigen. Zorg dus dat je boodschappen – in die onweerstaanbare toon – wel op de juiste momenten bij je doelgroep binnenkomen. Gelukkig biedt het internet allerlei mogelijkheden om je doelgroep niet alleen te leren kennen, maar ook om steeds beter bij hun behoeften aan te sluiten. Gebruik die mogelijkheden. Een paar kleine miauwtjes zijn schattig. Willekeurige miauw-party’s worden vervelend.

Les 3. Wees consistent

Elke ochtend word ik hier wakker gemaakt door kat nr. 1 die rondjes over mijn blaas loopt. Net zolang totdat ik opsta. Natuurlijk kan ik dat stoppen, maar het is een effectievere wekker dan de echte wekker. Eenmaal op loop ik naar beneden om wat te drinken te pakken. De beide katten lopen altijd mee en kijken geduldig toe hoe ik dat doe. Daarna ga ik achter mijn pc zitten en start de werkdag. Beide katten hebben in mijn studeerkamer/kantoor een eigen plek waar ze dan tot de lunch uitgebreid dutten. Rond 12 worden ze onrustig: lunchtijd. Samen gaan we weer naar beneden en zitten ze er gezellig bij terwijl ik een boterham eet. Dan spelen we even en gaan we samen weer aan het werk: zij dutten, ik werk.

Elke dag.

Alles wat dat onderbreekt of anders maakt vinden ze niks (vroege afspraken, bezoek etc.). Ik mag dat wel. Orde in de chaos.

Maar wat kun je als bedrijf hiervan dan leren? Consistentie is prettig. Zelfs gekte moet langs bepaalde lijnen lopen, anders maakt het onrustig. Zorg dat je als bedrijf consistent gedrag vertoont. Of dat nu online is – over de verschillende platformen en netwerken heen. Maar ook offline. De boodschap moet aan de telefoon niet anders zijn dan op de site. De aandacht die klanten krijgen moet niet te verschillend zijn via Twitter of via e-mail of in de winkel. Consistentie wekt vertrouwen op. Want vertrouwen in iets is niets anders dan dat het “iets” voorspelbaar gedrag vertoont. Let op, dit  doet niks af aan les 1: ook wanneer je een heel sexy bedrijf bent, moet je consistent zijn in je sexy-heid.

Les 4. Houd beweging in de gaten

Veel mensen denken dat katten veel beter zien dan wij. Dat valt eerlijk gezegd nogal tegen. Overdag zien mensen beter dan katten. ‘s Nachts winnen katten eventueel, maar dan moet er nog wel een klein beetje licht zijn – katten hebben maar 1/6 nodig van het licht dat mensen nodig hebben om te zien. Maar waar kattenogen pas echt goed in zijn, is het zien van beweging. Zaken die direct onder hun neus staan negeren ze, een veer die je als een gek beweegt grijpen ze zo met hun poot uit de lucht.

Die gevoeligheid voor beweging zou hen zeer geschikte webprofessionals maken. Of zeer geschikte CEO’s.

De wereld verandert snel. Oude businessmodellen staan op de tocht, oude businesses ook. Het is van belang om die beweging in de gaten te houden en er de kansen in te ontdekken. Geen red oceans, maar blue oceans moet je zien te ontdekken. Als kat zou dat een makkie zijn: die zien rood namelijk veel minder goed dan blauw. Als mens moet je de beweging blijven bestuderen en leren kennen, patronen leren ontdekken en leren om het ruis uit te filteren. Stilstand is achterstand.

Les 5. Speels als een kitten

Iedereen die wel eens een kitten in huis heeft gehad weet dat kittens zichzelf in slaap kunnen spelen. Dat álles wat beweegt voor hen een reden is om als een dolle door de kamer te rennen. En geloof me, ook volwassen katten blijven uitgebreid spelen. Alle dieren spelen, ook mensen (Wordfeud? Candy Crush? Final Fantasy?) en dat is gezond.

Bedrijven zijn veel minder goed in spelen. Business moet – volgens een wat mij betreft achterhaald idee – altijd serieus zijn. En natuurlijk ís het dat uiteindelijk ook. Je hypotheek betalen, de aandeelhouders tevreden houden, je project met succes afronden: het is allemaal geen geintje. Maar wie niet meer kan lachen – om zichzelf en de wereld – is op z’n minst saai en op z’n slechts zuur. En dat geldt ook voor bedrijven en de manier waarop ze zich (online) profileren.

Er zijn bedrijven die dat begrijpen. Wie wel eens nieuwsbrieven verstuurt met Mailchimp weet allang dat deze dienst niet alleen fijn is om te gebruiken omdat het lekker makkelijk werkt, maar ook om hun tone of voice.

Tijdens de Amerikaanse Superbowl viel de stroom uit…de jongens en meisje van Oreo (nomnomnom) wisten daar snel en speels op te reageren. En met succes.

In deze tijd waarin oude manieren van zakendoen aan snelle veranderingen onderhevig zijn, lijken meer persoonlijke, meer speelse, minder corporate manieren van profilering, meer op te leveren. Behoud je speelsheid dus en cultiveer het.

Extra les: Zorg dat je altijd op je poten terecht komt

Katten komen niet altijd op hun poten terecht. Geef je ze te weinig ruimte om die mooie draai te maken, dan vallen ze ook gewoon op hun rug. En toen een van mijn katten van de 2e etage uit een raam viel, kwam hij thuis met een onwijs geschaafde kin. Helemaal zonder kleerscheuren lopen katten dus ook niet weg. Maar het is wel handig om een goed mechanisme te hebben – zoals katten dat hebben. Want was ík uit het raam gekeild, dan was de schade veel groter geweest dan een paar krassen op mijn kin.

Het kan altijd misgaan. Op het web, daarbuiten. Door je eigen schuld, door externe factoren. En als het  misgaat dan is het handig om een plan klaar te hebben liggen: in case of emergency. Natuurlijk kun je niet alles voorspellen, maar een paar scenario’s doordenken kan geen kwaad.

En leer daarbij van de kat. De reden dat katten niet alleen op hun poten landen, maar ook vaak weinig schade ondervinden van een stevige valpartij, is dat ze tijdens hun val compleet relaxed blijven. Jawel, zo cool zijn ze dat ze in de lucht chill doen om dan op de poten terecht te komen en als een Baas weg te lopen: “Dat was ik van plan…”

Veel bedrijven doen in tijden van crisis exact het tegenovergestelde: deuren sluiten, iedereen op de avondklok, juridische afdelingen in de lead. Stress, stress en dubbelstress. Onthoud: een kat in het nauw maakt rare sprongen. Wees voorbereid, blijf cool en laat je niet kennen. Dat straalt vertrouwen uit. En als dat allemaal faalt: gebruik je speelsheid.

Zoals het Rode Kruis dat deed toen een van hun medewerkers per ongeluk via de verkeerde account een tweet stuurde.

red-cross-tweet

Geloof me: er waren heel wat stress-momenten toen deze tweet (een uur na het plaatsen) eindelijk werd gevonden. Maar door niet krampachtig te reageren, werd een faux pas een succes, waar zelfs Hootsuite een duitje bij in de zak deed (een donatie van $ 100,-)

redcross1

Dooie mussen

Al met al zijn katten goede leermeesters. Behalve misschien dan die dooie mus die buitenkatten nog wel eens voor hun eigenaren willen meebrengen. Van dat gedrag moet je als bedrijf maar ver weg blijven. Al is het uitdelen van dooie mussen het gedrag bij uitstek dat nog teveel gekopieerd wordt. Ach, we moeten ergens beginnen.

0 Shares:
6 comments
  1. Hoewel ik geen katten kenner of liefhebber ben, herken ik wel de karakteristieken zoals in je blog beschreven. En over de eerste, wil ik duidelijke maken dat de klant GEEN koning is. De klant weet NIET wat hij wil. Jij DENKT dat hij het weet , maar is niet zo. Het is aan de ondernemer om diepgaand te onderzoeken welke behoefte hij heeft en waarom. Dus inderdaad, een beetje arrogantie en eigen gereidheid is op zijn plaats als je je klanten waardeert. Wat mij betreft: play hard to get!

  2. Joh, ik wist niet dat katten dat ook allemaal konden! Marketing enzo. Maar er vallen nu wel een paar puzzelstukjes op hun plek :)

Comments are closed.

Dit artikel is 14.790 keer gelezen