Als manager heb je een drukke baan. Om efficiënt te kunnen werken en jouw doelstellingen te behalen, is het managen van jouw tijd belangrijk. Er zijn echter ook tijdbesparende acties die tegen je kunnen werken en jou op lange termijn meer werk en minder resultaten opleveren:

1. Communiceer via e-mail met je medewerker.

Je weet als manager van jouw afdeling dat er vele redenen zijn waarom dit een goed idee is. Het is snel gedaan, zonder dat je van jouw plek af hoeft. Het staat meteen zwart op wit, dus jou kunnen ze niets meer maken. Jij hebt je actie ondernomen. Je hoeft dan de geadresseerde niet te zien en heb je dus geen last van oeverloos, tijd consumerend gezwets.

2. Als manager jezelf terugtrekken om gesprekken voor te bereiden.

Beoordelen, onderbouwen en bedenken wat te zeggen in het geval dat jouw medewerker zijn bezwaren kenbaar maakt. Beslagen ten ijs komen, is jouw manier van werken. Daar is niets mis mee. Je wilt als een gedegen manager worden gezien.

3. Niet (meteen) op elk bericht reageren getuigt van planning en overzicht.

Als manager heb jij je eigen systemen om zo efficiënt mogelijk met jouw tijd om te gaan. Eén van de regels is dat je taken clustert om ze zo in één keer af te handelen. Je bent een voorbeeld van subliem time management en je voelt je trots dat je het zo aanpakt.

Overeenkomsten

timemanagement-kan-nietDe grote gemene deler van deze 3 voorbeelden is dat je  jouw tijd steekt in werksystemen en efficiëntie. Je gedraagt je als de volmaakte manager. Helaas is dat niet waar jouw medewerkers op zitten te wachten. Zij verwachten aandacht en leiding van jou. In plaats daarvan krijgen ze te maken met afstandelijkheid (zie punt 1), onbereikbaarheid (zie punt 2) en onderdeel zijn van jouw werkmodel (zie punt 3).

Ramkoers

Herken jij jezelf hierin? Want als dat zo is, dan zit je op ramkoers om van je team een verzameling medewerkers te maken. De besten zullen vertrekken. De minderen zullen geen kans onbenut laten om jou en jouw plannen te saboteren. Dan kan je nog meer mailtjes zenden om te zeggen dat het zo echt niet langer gaat. Dan kan jij jezelf in jouw kamer opsluiten om vernietigende beoordelingen te schrijven. En die tijd haal jij uit je efficiënte wijze van werken. Ik vraag mij wel af hoe lang jij het dan nog zou uithouden.

Toon Interesse

Als je écht in no time stappen wilt maken en efficiëntie bereiken, werk aan het vertrouwen van je medewerkers. Steek tijd in hen. Laat geen mogelijkheid onbenut om met hen te praten. Bewust en geïnteresseerd. Zorg ervoor dat je te weten komt wat hen beweegt en gelukkig maakt. En vooral, voorkom dat zij een sluitpost vormen voor jouw business model.

Vertrouwen

Het enige wat zij van jou willen is dat zij op jou kunnen vertrouwen want jouw medewerkers willen niets liever dan dat de bedrijfsdoelstellingen worden gehaald en overtroffen worden. Waarom zouden zij er anders werkzaam zijn? Wees dus hun leider en niet hun manager. Wijs hen de weg. Geef aandacht.

Wat nog meer?

Ik ben benieuwd welke acties jij nog meer kent die met de beste bedoelingen door jou(w manager) worden uitgevoerd, maar waarvan jij weet dat ze niets constructiefs bijdragen aan de individuele of collectieve doelstellingen. Acties die in eerste instantie heel effectief en productief lijken, maar in werkelijkheid het team ondermijnen.

 

 


3.160 keer gelezen Geschreven door