Wil je echt overtuigend schrijven? Ga dan eens een tijdje spijkerbroeken verkopen. Waarom? Nou… om dat uit te leggen, neem ik je mee terug in mijn persoonlijke geschiedenis. Lang voordat ik namelijk ‘ontdekt’ werd als iemand met een fijne pen, heb ik enige tijd gewerkt in de detailhandel. Ik heb er zelfs een diploma voor; School voor de Detailhandel Rotterdam. Dus toen de banen niet voor het oprapen lagen, ben ik een tijdje spijkerbroeken gaan verkopen. En daar heb ik vandaag de dag nog steeds veel aan.

Voor we dieper op de relatie tussen overtuigende teksten en spijkerbroeken ingaan, wil ik je even meenemen op een zijspoor als je het niet erg vindt.

Laten we een ding voorop stellen: communicatie is ondersteunend.

We bedrijven communicatie niet omdat het zo leuk is (hoewel het heel leuk is). We bedrijven communicatie, omdat het bijdraagt aan de doelen van de organisatie waarvoor we werken. En binnen het veld van communicatie bedrijven wij schrijvers dan het specialisme van copywriting. En dat specialisme is vanzelfsprekend dus ook ondersteunend.

Klanten overtuigen

Wie ondersteunen we? Negen van de tien keer… sales of marketing of consultants of welke term je er ook aan koppelt. Hoe dan ook. We ondersteunen de mensen die naar buiten moeten. De mensen die daadwerkelijk klanten moeten overtuigen om onze producten en diensten af te nemen. We zorgen voor de juiste munitie, waarmee zij een klant kunnen scoren. We maken hun leven eenvoudiger. En daarmee maken we het leven van onze klanten eenvoudiger.

Kijken we online, dan is copywriting een universum op zich geworden. Met daarbinnen allerlei specialismen, niches, technieken en vormen. We hebben er met zijn allen een heel circus van gemaakt en doen dat nog elke dag. En ik doe daar net zo hard aan mee, moet ik eerlijk toegeven. We zijn met alle online ontwikkelingen alleen wel een beetje ver van de basis af gaan staan.

Inleven in het proces

Wat is die basis? Waar het nog steeds om draait is één eenvoudig gegeven. We ondersteunen het proces van de klant. Wij schrijvers moeten één ding tot in de puntjes beheersen. We moeten ons totaal kunnen inleven in het proces van de klant. Pas dan geven we sales iets om mee te schieten. Pas dan kunnen we beginnen met overtuigend schrijven.

Leren we dat in een ivoren toren? Nee, dat leren we door spijkerbroeken te verkopen.

Want wat leer je als je vijf dagen in de week bij de H&M in de Koopgoot in Rotterdam staat, zoals ik heb gedaan?

Je leert heel veel over klanten. Je leert veel over het proces van de klant. En je leert dat Het Verkopen nog niet zo eenvoudig is. Laat ik je even meenemen in het proces:

Je maakt contact met de klant.

Je helpt hem of haar met het uiten van hun wensen.

Je biedt op basis hiervan de juiste informatie.

Je biedt inzicht in mogelijke oplossingen.

Je zorgt dat de klant een goed gevoel krijgt bij het idee zaken met je te doen.

Je biedt service waar mogelijk.

Je vraagt om een bepaalde actie van de klant.

En terwijl zich dit allemaal afspeelt, probeer je vooral de klant betrokken te houden. Ze een goed gevoel te geven. Ze zijn toch onzeker of ze deze spijkerbroek wel willen. Of hij niet dik maakt…

Uiteindelijk moet dit leiden tot een tevreden klant die met een tevreden gevoel naar de kassa loopt. Zij doen afstand van hun zuurverdiende geld en gaan naar huis met een tasje vol instant blijdschap. Ka-ching! Conversie.

Tevreden klant

Klinkt bekend in de oren? Waarom maken we het dan zo complex? Het enige waar we online mee bezig zijn, is dit proces te herhalen. Het doel is een tevreden klant bij de kassa. We maken contact met de klant.  We helpen ze met het uiten van hun wensen. We bieden op basis hiervan de juiste informatie. We bieden inzicht in mogelijke oplossingen. We zorgen dat de klant een goed gevoel krijgt bij het idee zaken met ons te doen. We bieden service waar mogelijk. En vragen om een bepaalde actie van de klant.

Overtuigend schrijven

Wil je echt overtuigend leren schrijven? Ga een week mee met sales. Ga de vloer op. Ga mee in het proces van de klant. Houd op met aannames op basis van demografische gegevens. Houd op met een vage beschrijving van een doelgroep of een persona. Stap in de auto met je vertegenwoordiger en maak kennis met je klant. Wandel de werkvloer op… en ga spijkerbroeken verkopen.

0 Shares:
2 comments
  1. Topidee, helemaal mee eens! Het wordt wel weer tijd voor mij voor een weekje meelopen, maar ik heb hele goede herinneringen aan de laatste keer dat ik dat deed. In die periode maakte ik educatief materiaal voor bezoekjes van schoolklassen aan de plaatselijke bibliotheek. Een dagje meelopen en het materiaal testen en zien hoe kinderen van een bepaalde leeftijd de bibliotheek beleven… de nuttigste werkdag die ik ooit binnen de context van de bibliotheek heb gehad!

Comments are closed.

Dit artikel is 3.366 keer gelezen