Op 15 januari 2013 presenteerde oprichter Mark Zuckerberg de beta-versie van een nieuw onderdeel van Facebook. Graph Search is heel interessant maar zorgt niet voor een aardverschuiving.

Come see what we’re building

De media werden uitgenodigd op een andere manier dan ze van Facebook gewend zijn. De zin come see what we’re building zorgde voor enige opwinding vooraf. Er werd tot in het NOS Journaal gespeculeerd over wat er zou worden aangekondigd. Dat bleek geen stap in de markt van smartphones of die van laptops.

The Verge liveblog

Zelf heb ik de presentatie gevolgd op het liveblog op theverge.com waar zowel in woord als met foto’s razendsnel en concreet werd gerapporteerd. De bloggers zagen in afwachting van the main event diverse leuke motivational posters hangen zoals What would you do if you weren’t afraid?. Dat is nog eens iets anders dan mensen angst aanpraten.

Social graph

Net na 19:00 uur kwam Mark Zuckerberg het podium op. Volgens Zuck is het de missie van Facebook om de wereld meer open en onderling met elkaar verbonden te maken. De organisatie wil de mensen instrumenten geven zodat ze hun levensverhaal in kaart kunnen brengen. De optelsom van alle connecties wordt de social graph genoemd.

Drie pijlers

Volgens Zuckerberg bestaat Facebook uit drie pijlers. Allereerst is het een nieuwsfeed. De tweede pilaar is de timeline waarin de gebruikers meer over iemand te weten kunnen komen. De derde pilaar is nieuw: Graph Search. Voorlopig nog in de beta versie. Iets anders dan het zoeken op het gehele world wide web. Hier gaat het om zoeken binnen Facebook waarbij je vrienden invloed hebben op jouw zoekresultaten.

Cijfers

Graph Search zoekt binnen Facebook naar 240 miljard foto’s, 1 biljoen connecties, 1 miljard mensen met een account waar dagelijks 1 miljoen aan worden toegevoegd. Op Twitter begon het een enkeling te duizelen die dacht dat het Engelse billion in Nederland ook een biljoen is. Dat moet een miljard zijn. Desondanks zijn de cijfers die Facebook realiseert duizelingwekkend.

Zoekmethode

Het lastige in het ontwikkelen van Graph Search is volgens Zuckerberg het rekening houden met de vele privacy aspecten. Het hiermee rekening houden kost 10% van de gehele rekencapaciteit van de servers van Facebook. Benieuwd wat de privacy waakhonden ervan vinden. Die krijgen doorgaans als een Pavlovreactie meteen rode vlekken in de nek als ze het over Facebook en privacy hebben.

Er is geprobeerd om gebruikers op een meer natuurlijke en intuïtieve manier te laten zoeken naar informatie. De blauwe bovenbalk in de interface is aangepast. Hier kan je meteen je vraag in typen waarna automatisch de zoekresultaten eronder in beeld verschijnen. Ik ben nieuwsgierig of alle gebruikers ook intuïtief begrijpen dat je straks in de blauwe balk zelf kan gaan typen. Het is niet herkenbaar als een gebruikelijk zoekvak.

Wat vinden je vrienden?

Deze resultaten hebben een link met wat je vrienden op Facebook ergens van vinden. Dat maakt het verschil met een zoekmachine als Google of Bing. Ik kan in beeld krijgen welke van mijn vrienden een bepaalde film leuk vinden. Als eerste komen de foto’s van je vrienden in beeld die je volgens de database het meest waardeert. Naast de resultaten staat een sectie om je zoekactie te verfijnen.

Foto’s

Na het typen van de zin Photos of me and Priscilla Chan komen alle foto’s van Zuckerberg en zijn vrouw in beeld. Foto’s die meer zijn geliked of waar meer op is gereageerd worden als eerste getoond. Er wordt dus van uitgegaan dat dergelijke foto’s beter zijn en dat de beste op deze manier boven komen drijven. Dat kan volgens mij ook betekenen dat een verschrikkelijke foto waarop veel wordt gereageerd juist bovenaan komt te staan.

Meer foto’s

Of je wilt alleen jeugdfoto’s zien van je vrienden. Dan geef je aan dat je de foto’s van voor een bepaald jaartal getoond moeten worden. Doordat Facebook er met de relatief nieuwe timeline naar streeft dat mensen hun hele geschiedenis opbouwen. Geef je aan dat alleen foto’s in beeld moeten komen die je zelf hebt geliked dan is dit mogelijk.

Bij het zoeken naar locaties telt mee wat je vrienden ergens van vinden. Deze locaties worden op een landkaart getoond waarbij je ook in een speciale sectie verder kan specificeren. De gedachte is ook hier dat je eerder naar bijvoorbeeld een restaurant wilt dat door anderen wordt gewaardeerd. Dat sluit aan bij de bekende werkwijze van Facebook.

Vrienden van vrienden

Wat Graph Search volgens mij het meest interessant maakt is de invloed van de vrienden van jouw Facebook vrienden. Zo kan de zoekzin Vrienden van mijn vrienden die single vrouwen zijn leuke potentiële dates opleveren. Vergelijkbaar met een blind date die in the real world voor je wordt geregeld door een vriend of familielid. Met als voordeel dat je in plaats van blind nu al meteen aan de foto kan zien of ze iets voor je is.

Commerciële toepassingen

Het concept van vrienden van vrienden levert human resource afdelingen mogelijkheden waar ik wel in geloof. Bijvoorbeeld om te kijken welke mensen van je eigen organisatie bevriend zijn met medewerkers van de concurrent. Misschien wil die persoon wel naar jouw organisatie overstappen in de toekomst. En je eigen medewerker kan alvast iets over deze persoon vertellen.

Conclusies

De vernieuwing die Graph Search oplevert is voor mijn gevoel niet zo spectaculair als was verwacht. Er is geen sprake van een aardverschuiving. Wel is het een interessante ontwikkeling met veel potentie. Het zoeken binnen alles dat met jou is gedeeld of openbaar is vind ik een positieve toevoeging. Dat maakt een verschil ten opzichte van het zoeken binnen Google Afbeeldingen.

It’s yibbida-yibbida time

Ook het met een simpele zoekzin kunnen zoeken naar bars in een bepaalde stad die zijn geliked door mensen die wonen in die stad vind ik sterk. Het doet me denken aan het vroegere visprogramma op Discovery Channel van Rex Hunt. Always ask the locals was zijn voornaamste advies om een goede visplek te vinden. Een beetje Foursquare waarbij het invoeren van de zoekvraag in Facebook een stuk eenvoudiger is.

Spraaktechnologie

De eenvoudige invoermogelijkheid die Facebook nu gaat bieden is geschikt voor het inspreken van je vraag in plaats van het moeten intypen. Met de introductie van de Web Speech API van Google en de blijvende groei van de rekensnelheid van computers zie ik het voor me dat Facebook na de beta-periode van Graph Search snel een button voor het starten van de spraaktechnologiefunctie gaat toevoegen.

0 Shares:
Dit artikel is 2.469 keer gelezen