Een nieuwe winkel. Nog niet zo lang geleden was dat niets bijzonders, maar de laatste twee jaar had ik het al een tijdje niet meegemaakt (de opvallende opmars van pandjeshuizen, koopjeshallen en dumpwinkels even niet meegerekend). Afgelopen december ontdekte ik er in het centrum van Zwolle ineens een: een Nieuwe Winkel.

Treurige winkelstraten

Winkelstraten zijn, vooral in provinciesteden, een treurige aangelegenheid geworden. Veel winkels bezwijken onder de gecombineerde druk van de economische crisis en de verschuiving naar online winkelen. Waar een winkel verdwijnt duurt het steeds langer voordat er iets nieuws komt, zodat hele straten langzaamaan worden overheerst door lege etalages. De gemeente hangt er, bij wijze van noodgreep, kunst op of subsidieert de vestiging van ZZP’ers in de lege winkelpanden. Buiten het centrum worden steeds meer winkels in woningen veranderd.

Soms wil je gewoon met iemand praten

Is dat erg? Ja, dat is erg. Allereerst voor de stad die sfeer, diversiteit, uitstraling en werkgelegenheid verliest. Maar ook voor de consument is het balen. Want soms wil je gauw even een telefoon bestellen, maar soms wil je ook uitgebreid over telefoons praten met iemand die veel van telefoons weet.

Touchscreen in een tassenwinkel

Travelbags winkelzuilMaar wat was dat nou voor nieuwe winkel? Het was Travelbags. En het geinige is: Travelbags is een webwinkel (ze verkopen tassen, maar dat hadden jullie al geraden). En, nog geiniger: in de winkel stond pontificaal een zuil met touchscreen en pinmodule. Op het touchscreen was de webwinkel van Travelbags te zien (helemaal nieuw is het idee natuurlijk al niet meer, zie voor andere voorbeelden bijvoorbeeld Marketingfacts).

Past mijn telefoon in het voorvakje?

Want een tas is toch bij uitstek iets dat je even vast wil hebben gehad voordat je het koopt. Past mijn telefoon in het voorvakje? Gaat die kleur een beetje bij mijn jas? Draagt het riempje wel lekker? Allemaal dingen die online moeilijk na te gaan zijn. Maar vervolgens wil je wél het liefst zo veel mogelijk keus hebben.

Zichtbare aanwezigheid

Travelbags, een van oorsprong Hardenbergs bedrijf, zag toegevoegde waarde in een goed zichtbare aanwezigheid in het drukke centrum van Zwolle. En zo kwam het dat een online winkel besloot om in baksteen te stappen.

Een baken van vertrouwen en gemak

Een logisch besluit. Toen Eduard de Wilde op Frankwatching voorspelde dat cross channel een hoge vlucht zou nemen merkte hij ook al op dat de online-only klant een illusie is:

Een bekende winkel in de straat is een baken van vertrouwen en gemak. De consument weet immers dat je daar terecht kan als je een probleem met je product hebt. Als je niet zeker bent van je aankoop, ga je eerst even kijken in de winkel.

Om vervolgens die winkels niet helemaal vol te hoeven stouwen met (dure) voorraad is het een goed idee om je webwinkel mee te nemen je bakstenen winkel in. Zo hoef je een kooplustig geworden klant, ondanks de beperkte voorraad, nooit meer weg te sturen omdat het gewenste artikel er niet is in de gewenste maat, kleur of variant.

Het mes snijdt aan twee kanten

En zo snijdt het mes aan twee kanten: zowel retailer als consument genieten de voordelen van het web, terwijl de winkelstraten levendig blijven. Het feit dat upmarket retail niet meer per se al zijn omzet uit de winkel hoeft te halen heeft nog een voordeel: de nadruk komt meer op beleving te liggen. In gewone mensentaal: winkels worden leuker, en winkelstraten dus ook.

0 Shares:
4 comments
  1. Nu vond ik vroeger de Kijkshop al magisch. Wellicht omdat ik dol ben op retail en ook op winkelconcepten. En yep, wat je hierboven beschrijft doet mij daarom ook goed. Een winkelstraat hoort te leven en vooruit, beleving is wat mij betreft prima. Ik hoop dat de consument zo sportief zal zijn om in de fysieke winkels ook tot koop over te gaan, want het online prijzen vergelijken en het gooien met kortingen … daar is voor zover ik weet nog geen oplossing voor gevonden.

    1. Haha, de Kijkshop… Moet je daar nog steeds op zo'n briefje aankruisen wat je wil hebben? En zal de in-store webwinkel over een tijdje ook zo gedateerd aandoen? Het zou zomaar kunnen.

      Wat het geld uitgeven betreft: in het voorbeeld van Score dat Marketingfacts aanhaalt hadden ze het over 30% omzetstijging. Ook de mevrouw van Travelbags zei, zonder over cijfers te beschikken, dat het concept goed loopt. Je kunt er natuurlijk pas echt wat van zeggen als de nieuwigheid eraf is.

      Dat de fysieke winkel zijn oude monopoliepositie nooit meer terugkrijgt lijkt me duidelijk. Het is een kwestie van overleven en dat zal ook niet iedereen lukken, omdat je de klant die gaat voor de laagste prijs idd kwijt bent aan prijsstunter.nl. Maar er blijft denk ik een markt voor beleving (als iemand hier een ander woord voor heeft, graag!) en net-dat-beetje-meer op servicegebied. Cross channel loyalty gaat ook belangrijk worden, lijkt me.

      1. Beste Bouke,

        Leuk om je ervaringen te lezen en dank voor de verwijzing naar ons artikel. Ik ben het met je eens dat winkelen veel leuker kan en eigenlijk moet. Retailers leven voor een groot deel nog in het stenen tijdperk ;-) Er zijn wel initiatieven om een cross-channel winkelbeleving neer te zetten, maar die worden niet tot nauwelijks doorontwikkeld. Een goed voorbeeld hiervan is de WE; twee jaar geleden komt het met een aantal nieuwe toepassingen in de winkel, een aardig begin. Vervolgens staat de hele ontwikkeling van het concept stil en komen deze initiatieven als een boemerang terug omdat ze teveel technische mankementen vertonen. Mijn mening? Met de huidige trend van teruglopende marges wordt er in de fashion/retail vooral gesneden in plaats van goed te investeren en de 'nieuwe' klant optimaal te bedienen. Heb jij op korte termijn meer hoop?

        Mvg,

        Sebastiaan Nagel

        1. Ik ben altijd hoopvol, dat is nou eenmaal mijn karakter ;-). Maar als ik bijvoorbeeld naar 'mijn wereldje' kijk (het boekenvak) zie ik vooral veel angst en behoudendheid. Veel 'klassieke' retailers vinden het nog moeilijk om innovatie centraal te stellen en doen het half-ass of helemaal niet.
          Een tijdje terug opperde ik in een stukje over boekwinkels iets over touchscreens in de winkel en een loyaltysysteem waarbij je met aankopen in de winkel én op de webshop voor gratis boeken kon sparen (zoals ik al zei: loyalty wordt echt het sleutelbegrip hierin – hoe moet je anders tegen Bol aan concurreren, b.v.?). Glazige blikken en onbegrip waren mijn deel. Ik denk dus eerder dat de hierboven beschreven beweging zich doorzet (webwinkels die in 'baksteen' stappen – het zou me werkelijk niet verbazen als Bol nog dit jaar met een 'digitaal' boekenhoekje in de AH komt, en waarom zou de volgende stap dan niet een Bol.com conceptstore kunnen zijn? Onroerend goed is goedkoop op het moment…) dan dat de klassieke retailers zich een weg uit de crisis innoveren. Helaas.

Comments are closed.

Dit artikel is 6.134 keer gelezen