In augustus 2012 is LinkedIn weer gestart met het veranderen van de LinkedIn profielen. Het bovenste stuk van LinkedIn profielen is aangepakt. Zie mijn blog die ik er toen over heb geschreven, “Heb jij de nieuwe LinkedIn look al?” met LinkedIn tips. Nu is ook het onderste gedeelte en de profielfoto onderhanden genomen en het resultaat is een moderne frisse look.

Nederlandstalige LinkedIn

De standaardtaal op LinkedIn is Engels. Het is handig om de taalinstelling te veranderen  in Nederlands. Hiermee verander je de LinkedIn menutitels naar Nederlands.  In plaats van Summary heeft de Nederlandse LinkedIn versie het over Samenvatting. Home wordt Startpagina, Contacts wordt Contacten etcetera.  Alle termen in deze blog zijn Nederlands. Deze instelling kan je iedere moment weer veranderen naar het Nederlands (of Pools, Chinees of één van de andere 15 talen als je dat wilt…).

 

 

 

 

 

 

Hierbij de instructie om jouw instelling van het Engels naar een andere taal (Nederlands) te wijzigen:

  • Log in op LinkedIn en ga rechtsboven met de muis op je naam staan (een pop-up verschijnt)
  • Kies dan voor Instellingen (Settings)
  • Ga nu naar het tabblad Account (die vind je helemaal rechtsonder)

Als je vervolgens klikt op Uw taal selecteren kan je voor Nederlands kiezen.

Wat is er veranderd?

Niet zo heel veel in de update van augustus:

–          Restyle kop van het profiel

–          Updates zijn verplaatst

–          Contactgegevens zijn ‘verstopt’

Het bovenste gedeelte van jouw LinkedIn profiel, de rechthoek met jouw profielfoto, heeft een restyle doorgemaakt. Een deel van de profielinformatie is op een andere plek gezet. De updates die vroeger zichtbaar waren, direct onder jouw belangrijkste gegevens, zijn nu verhuisd naar de rechterkant van jouw profiel. Wil je nu een update aanmaken dan kan dat niet meer via jouw eigen profiel maar alleen via de Startpagina. En verder is jouw digitale informatie zoals je website, Twitteraccount, telefoonnummer en e-mail adres weggewerkt onder contactgegevens. Het telefoonnummer en e-mail adres zijn alleen zichtbaar voor 1e-graads connecties. In de vorige versie waren jouw contactgegevens direct zichtbaar maar nu moet een bezoeker eerst jouw contactgegevens open klikken.

Social media pitch

Het bovenste gedeelte van jouw profiel bevat een beknopt profiel overzicht.  Er is één veld dat je vrij kunt invullen en dat is jouw professionele titel. Alle andere informatie in deze sectie heeft betrekking op jouw huidige en vorige functies en opleiding maar zeggen vaak niet zo veel over wie jij nu bent. Pas als iemand jouw contactgegevens opent wordt extra informatie zichtbaar:  jouw website en Twitter gegevens. De Samenvatting, oftewel jouw sociale media pitch is door de nieuwe look nog belangrijker geworden.

Wat is er nu veranderd?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuw:

–          Vormgeving profiel

–          Netwerk Van

–          Overeenkomsten Met

 

De vormgeving is veel hipper geworden. Halverwege de rechter kolom zijn twee nieuwe items toegevoegd: ‘Netwerk Van’ en ‘Overeenkomsten Met’. Deze items zijn interessant als je een profiel van iemand anders bekijkt. Bij het ‘Netwerk Van’ kun je het netwerk van de ander op vier verschillende manieren bekijken; op bedrijf, opleiding, locatie of bedrijfstak niveau. Bij ‘Overeenkomsten Met’ wordt jouw profiel vergeleken met het profiel dat jij bekijkt. Je ziet daar hoeveel contacten en groepen jullie met elkaar gemeen hebben.

 En wat nog meer?

 

Nu zichtbaar op jouw profiel:

– Aanbevelingen met profielfoto

– Tien connecties met profielfoto

– Selectie van zeven groepen

– Updates zijn weer verplaatst

Updates die vroeger zichtbaar waren direct onder jouw belangrijkste gegevens zijn nu verhuisd naar de rechterkant van jouw profiel. Degenen die jou hebben aanbevolen komen nu ook met profielfoto tevoorschijn bij de aanbeveling op jouw profiel. Ook een selectie van jouw connecties, maximaal tien personen verschijnt nu ook met een foto op jouw profiel. En in plaats van alle groepen (je mag lid zijn van maximaal 50 groepen plus een onbeperkt aantal subgroepen) zie je nu een selectie van zeven groepen. En helemaal nieuw: het nieuws en de bedrijven die jij volgt op LinkedIn zijn nu ook op jouw profiel zichtbaar. En last but not least, de updates die eerst direct onder jouw bovenste gedeelte van het profiel stonden en in augustus zijn verhuisd naar de rechter balk zijn nu weer terug gezet direct onder jouw bovenste gedeelte. Wil je een vernieuwd profiel op LinkedIn bekijken? Ga dan naar het LinkedIn profiel van ondernemer Jakolien Sok.

Sociale media is profileren, profileren en nog eens profileren

Sociale media gaat natuurlijk om profileren, profileren en nog eens profileren. Het belangrijkste item van LinkedIn om jezelf te profileren is en blijft de samenvatting. Hierin kun je veel tekst kwijt over jezelf en je competenties. Maak gebruik van deze mogelijkheid! Ben je een ondernemer vul dan ook de samenvatting in en maak ook een bedrijfspagina aan. Ook al ben je een eenpitter / ZZP-er,  neem jezelf serieus en maak een bedrijfspagina op LinkedIn. Vergeet niet om een service/product gedeelte aan te maken en LinkedIn groepen toe te voegen aan jouw bedrijfspagina. Tevens kunnen tevreden klanten jou op deze pagina aanbevelen.  Mocht je op zoek zijn naar een (andere) baan? Lees dan ook de blog met profileringstips van Rosanne Vermaat over 11 manieren om geen baan te vinden via LinkedIn. Succes!

Heb jij nog geen nieuwe LinkedIn Look en wil je weten waarom? Lees dan de blog van Jan Willem Alphenaar; Waarom niet iedereen het nieuwe LinkedIn profiel heeft.

 

0 Shares:
3 comments
  1. Let wel op dat als je de taal op Nederlands hebt staan, je geen recommendations ziet. Anderen kunnen ze wel toevoegen, maar jij ziet het dus niet.

Comments are closed.

Dit artikel is 7.005 keer gelezen